تحریک الکتریکی مغز با روش tdcs

اگر شما هم به دنبال درمانی مناسب و مطمئن برای مشکلات اعصاب و روان خود هستید؛ بهتراست با روش TDCS آشنا شوید! بیماری‌های مغز و اعصاب، روند معمولی زندگی انسان را به خطر می‌اندازد. همین موضوع اهمیت و اولویت درمان آن‌ها را بیشتر می‌کند. شاید شما هم بعد از شنیدن عبارت درمان بیماری‌های مغز و اعصاب، به یاد داروهای اعصاب و عوارض ریز و درشت آن‌ها برای بدن انسان بیفتید. اما جالب است بدانید که امروزه با پیشرفت علم، درمان بسیاری از بیماری‌های اعصاب، بدون مصرف داروهایی با عوارض منفی، برای بدن امکان‌پذیر است. یکی از این روش‌ها تحریک الکتریکی مغز به روش tdcs است که فرد بدون مصرف دارو و با انجام تمرینات و استفاده از دستگاه‌های پیشرفته، می‌تواند بیماری خود را درمان کند. شما در این مقاله قرار است پاسخ سوال TDCS چیست را به طور کامل پیدا کرده و با نحوه عملکرد و مزایای آن نیز آشنا شوید.

همچنین بخوانید: تشخیص بیش فعالی

هزینه دستگاه tdcs

تحریک الکتریکی مغز با روش tdcs چیست؟

تحریک الکتریکی مغز، با جریان مستقیم ترانس کریال (tdcs)، تکنیکی برای تحریک قابل حمل و پوشیدنی مغز با جریان 1 تا 2 میلی آمپری است. در این روش، جریان الکتریکی ضعیفی به وسیله دو الکترود آند و کاتد به یکی از نواحی پوست سر منتقل می‌شود.

در پاسخ به این سوال که دستگاه tdcs چیست ، باید گفت که دستگاهی با تکنیک نورومدولاسیون است و تغییراتی فوری اما پایدار را روی مغز اعمال می‌کند. الکترودهای مورد استفاده در این روش، برای تنظیم چگونگی جریان به جریان به مناطق خاص مغز به کاربرده می‌شوند. تفاوت نوروفیدبک و tdcs نیز در نوع درمان‌هاست چون هردو روش به وسیله دستگاه‌هایی متفاوت انجام می‌شود اما هردو برای بهبود عملکرد مغز مفیدند.

نحوه عملکرد tdcs چگونه است؟

آشنایی با نحوه عملکرد tdcs، به شما کمک می‌کند تا از انجام این ‌کار نترسید و بدانید که قرار است چگونه مشکلات مغز و اعصاب خود را بدون دارو درمان کنید. به طور کلی دستگاه باید به صورت زیر عمل می‌کند:

  1. مرحله اول: در ابتدا مکان‌های مورد نظر برای قرارگیری التکرود روی پوست سر بیمار توسط درمانگر مشخص می‌شود. در این مرحله، درمان‌گر از شما درباره وجود آسیب و شکستگی روی پوست سرتان سوال می‌پرسد و خودش نیز به طور کامل آن را چک می‌کند.
  2. مرحله دوم: در این مرحله، الکترودها به وسیله ماده‌ای رسانا چون نمک، خمیر رسانا یا ژل EEG به پوست سر می‌چسبند. البته برای این‌کار می‌توان الکترودها را در کیسه‌های اسفنجی مرطوب نیز قرار داد. جالب است بدانید که از رسانا برای توزیع بهتر و موثرتر جریان الکتریکی استفاده می‌شود. از طرفی درمان‌گر، برای اطمینان از تماس خوب بین پوست سر و الکترود، موهای شما را باز می‌کند.
  3. مرحله سوم: بعد از اطمینان کامل از چسباندن الکترودها و رعایت نکات گفته‌شده، نوبت به اتصال الکترودها به پورت‌های آندال و کاتدال در دستگاه محرک می‌رسد. بعد از آن برای جلوگیری از حرکت و جابه جایی الکترودها و محکم شدن آن‌ها روی سر از کلاهک، نوار پلاستیکی یا توری لوله‌ای استفاده می‌شود.
  4. مرحله چهارم: در این مرحله نوبت به تنظیمات دستگاه tdcs، می‌رسد. این تنظیمات شامل مدت زمان تحریک، شدت جریان و زمان افزایش یا کاهش آن می‌شود.
  5. مرحله پنجم: درمان‌گر بعد از شروع کار دستگاه، در کنار شما می‌ماند. او باید به طور مداوم دستگاه را چک کند و از انجام درست عملکرد دستگاه، اطمینان پیدا کند.

بیشتر بخوانید: درمان پارکینسون بدون دارو با tms


مزایای انجام تحریک الکتریکی مغز با روش tdcs چیست؟

هریک از روش‌های درمانی مزایای متفاوتی دارند که در زیر مزایای tdcs برای شما بیان می‎شود:

  • تاثیرگذاری بر یادگیری و کسب مهارت؛
  • کمک به کاهش دردهای مزمن؛
  • تاثیر بر اختلال‌های گفتاری و زبانی؛
  • کمک به بهبود علائم افسردگی؛
  • افزایش کیفیت خواب، شادابی و عملکرد اجتماعی بهتر؛
  • درمان اختلالات کم‌توجهی و بیش‌فعالی در کودکان؛
  • کمک به بهبود به قسمت‌های آسیب‌دیده مغز، بعد از سکته مغزی؛
  • تاثیرگذار بر تمرکز و حافظه کاری، برنامه‌ریزی و مدیریت بهتر؛
  • کمک به تظیم زمان و سرعت واکنش‌های پردازش شناختی؛
  • تاثیرگذاری بر توجه بهتر بصری و بینایی؛
  • کمک به افزایش یا کاهش میل به خوردن غذا و دارو؛
  • ارزان بودن و قابلیت اجرای آسان؛
  • غیرتهاجمی و بدون در بودن؛
  • تاثیرگذاری بر نحوه تفکر یا احساسات فرد.

تفاوت نوروفیدبک و tdcs

همچنین بخوانید: تشخیص افسردگی

آیا تحریک الکتریکی مغز با روش tdcs عوارضی دارد؟

بعد از دانستن پاسخ سوال TDCS چیست ، نوبت به اطلاع از عوارض این روش می‌رسد. در تحریک الکتریکی مغز با روش tdcs، تاکنون عارضه خاص و شدیدی دیده نشده است. در واقع فقط محل قرارگیری الکترودها ممکن است دچار سوزن سوزن شدن، قرمزی موقت و خارش شوند؛ اما در زیر سایر عوارض tdcs و دلایل آن، برای شما بیان می‌شود:

  • سردرد، حالت تهوع و سرگیجه در هنگام سرعت تحریک ساختگی؛
  • احساس دیدن نور و لکه در میدان بینایی (فسفن)، به دلیل قرار گرفتن الکترودها در نزدیکی چشم‌ها؛
  • ایجاد سوختگی پوست در اثر تجویز نادرست tdcs؛

فراموش نکنید که هیچ مدرک علمی خاصی درباره عوارض جبران‌ناپذیر، طولانی و ماندگار برای عملکرد tdcs وجود ندارد. چون این این دستگاه، قبل از استفاده و عرضه به بازار، توسط تیم‌های مختلف و آزمایش‌های انسانی کیفیت‌سنجی شده است و با پروتکل‌های پزشکی کنترل و چک می‌شود.

کاربرد تحریک الکتریکی مغز tdcs در درمان بیماری ها

تحریک الکتریکی مغز tdcs برای درمان بیماری‌های مختلف، بدون مصرف دارو موثر است. این روش، کاربردهای بالینی در بیماری‌های افسردگی، اسکیزوفرنی، آفازی، اعتیاد، صرع، میگرن، فیبرومیالیژا دارد. درمان با این روش برای بیماری‌های دیگری مانند دردهای مزمن عصبی، پارکینسون، وزوز گوش، آسیب‌دیدگی نخاع و آسیب‌دیدگی مغزی نیز استفاده می‌شود.

روش tdcs برای چه کسانی مناسب است؟

استفاده از دستگاه tdcs، برای افرادی با توانایی ذهنی پایین در زمینه حافظه، خودکنترلی، استدلال منطقی، هیجان و شناخت اجتماعی مناسب است. بسیاری دیگر از افراد نیز دچار اضطراب، استرس و افسردگی در زندگی خود می‌شوند و با این روش می‌توانند زندگی آرام‌تری داشته باشند.

برخی دیگر از افراد نیز به وسواس فکری دچارند و روش tdcs، به آن‌ها کمک می‌کند تا فکر و ذهن خود را نظم داده و فعالیت‌های مغز خود را برای حل مشکل، تقویت کنند. این روش برای کودکان دچار اوتیسم نیز موثر است و به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند زندگی بهتری داشته باشند. جالب است بدانید که روش tdcs، برای افراد دچار مشکلات رفتاری، هیجانی و حرکتی نیز مفید است.

روش tdcs برای چه کسانی مناسب نیست؟

روش‌های درمانی بسیار مفید و پرمزایا، ممکن است برای بعضی از افراد خطرناک و مشکل‌زا باشد. روش tdcs نیز برای افرادی با سرایط زیر مناسب نیست:

  • به فرادی که برای قلبشان از باتری استفاده می‌کنند یا افراد نیازمند دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب، اصلا توصیه نمی‌شود.
  • بعضی از افراد نیز روی پوست سرشان خراشیدگی و ترک‌خوردگی دارند و همین امر باعث می‌شود که دستگاه tdcs به درستی کار نکند. در نتیجه این روش، برای این‌گونه افراد نیز مناسب نیست.
  • دسته‌ای دیگر از افراد با سابقه صرع و تومور مغزی نیز نباید از این روش برای مشکلات خود استفاده کنند.

همچنین بخوانید: اختلال دوقطبی چیست

هزینه و تعداد جلسات مورد نیاز تحریک الکتریکی مغز

تعداد جلسات مورد نیاز تحریک الکتریکی از روی جمجمه ، برای هر بیمار متفاوت است. دلیل این موضوع نیز، متفاوت بودن مشکلات و نیاز هر بیمار به درمان با دستگاه tdcs است. هزینه نیز با توجه به تعداد جلسات و کلینیک ارائه‌دهنده خدمات در مقادیر مختلفی ارائه می‌شود. این نکته را فراموش نکنید که افراد کم‌تری کیفیت را در خرید و پرداخت هزینه دستگاه tdcs، در نظر می‌گیرند و شما باید به کلینیکی مراجعه کنید که دستگاه‌ها و خدماتی باکیفیت را با بهترین و به صرفه‌ترین قیمت به شما عرضه می‌کنند.

دستگاه tdcs چیست

اما به طور کلی تعداد جلسات در روش tdcs، تا 20 جلسه هم می‌رسد و شما می‌توانید اثرات درمانی آن را بعد از گذراندن جلسه 8 تا 12 ببینید. این جلسات، باید به صورت دو تا سه بار در هفته و به صورت مداوم صورت گیرد تا شما بتوانید نتیجه مطلوبی از آن بگیرید. مدت زمان هرجلسه نیز 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد و نباید از این حد فراتر برود. چون تاثیرات مغزی آن را معکوس کرده و به بیمار آسیب می‌رسد.


بیشتر بخوانید: درمان اوتیسم بدون دارو با tms


تحریک الکتریکی مغز با روش tdcs در کلینیک تهران rtms

امروزه کلینیک‌های زیادی از روش tdcs، برای درمان بیماری‌های مغز و اعصاب استفاده می‌کنند. اما نکته قابل توجه این‌جاست که خدمات و قیمت‌های آنان ممکن است با نتیجه نهایی مغایرت داشته باشد. کلینیک تهران rtms، به عنوان مرکز فوق تخصصی rtms در ایران شناخته می‌شود و بیماری‌های مختلف مغز و اعصاب را با روش تحریک الکتریکی مغز انجام می‌دهد. این کلینیک، از دستگاه tdcs به روز، باکیفیت و جدید استفاده کرده و برای جلسات درمانی با این روش نیز قیمت‌های به صرفه و منصفانه را در نظر می‌گیرد. شما می‌توانید برای دریافت نوبت و مشاوره از کلینیک تهران rtms  با کارشناسان و مشاوران ما تماس گرفته و زندگی سالم‌تر و زیباتری را تجربه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به سوال TDCS چیست پاسخ داده شد و شما دریافتید که قرار نیست همه بیماری‌های عصبی و مغزی با دارو درمان شوند. اما این را فراموش نکنید که برای شروع درمان مشکلات خود با روش tdcs، ابتدا باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و بعد از آن کلینیکی مطمئن و معتبر را برای این کار انتخاب کنید. کلینیک تهران rtms، به علاوه تحریک الکتریکی مغز tdcs، خدمات دیگری چون تحریک مغناطیسی مغز، گرفتن انواع نقشه مغزی، نوار مغزی، سونوگرافی عروق مغزی و نوار عصب و عضله را نیز با قیمت‌های منصفانه و خدماتی بی‌نظیر به شما ارائه می‌دهد.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: