درمان اضطراب بدون دارو

تقریباً 20 سال است که TMS به‌عنوان یک درمان برای اضطراب، افسردگی، وسواس و... مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج امیدوارکننده‌ای را به همراه داشته است. درمان اضطراب با دستگاه آر تی ام اس، یکی از به‌روزترین متدهای درمان است که بیشترین تأثیر و کمترین عوارض را دارد. در ادامه این مطلب اطلاعات کاملی در مورد درمان اضطراب با آر تی م اس ارائه می‌دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید. 

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال یا Transcranial Magnetic Stimulation (که به‌اختصار TMS نامیده می‌شود) یک درمان غیرتهاجمی است که از پالس‌های مغناطیسی (مشابه دستگاه ام‌آر‌آی) برای بیدار کردن قسمت‌های کمتر ‌فعال مغز در افرادی که با اختلالات مختلف سلامت روان زندگی می‌کنند، استفاده می‌کند. در ادامه انواع این درمان را بیان می‌کنیم.

همچنین بخوانید: اوتیسم چیست

درمان اضطراب بدون دارو

اختلال اضطراب و انواع آن چیست؟

اضطراب یک احساس طبیعی و روش مغز شما برای واکنش به استرس و هشداردادن به خطر احتمالی پیش‌رو است. همه ما گاهی اوقات مثلاً هنگام مواجهه با مشکلی در محل کار، قبل از شرکت در آزمون یا قبل از تصمیم‌گیری مهم احساس اضطراب می‌کنیم. اگر گاهی اوقات دچار اضطراب می‌شوید، اشکالی ندارد. اما اختلالات اضطرابی متفاوت از خود اضطراب است چرا که فرد مبتلا به اختلال اضطراب دائماً و به طرز طاقت‌فرسایی دچار اضطراب و ترس می‌شوند.

در واقع اختلال اضطراب یک بیماری روانی است که منجر به اضطراب بی‌مورد درباره فعالیت‌ها و رویدادهای مختلف می‌شود. فرد مبتلا به اختلال اضطراب آن‌قدر مضطرب است که زندگی عادی او را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. استرس در محل کار، استرس ناشی از مدرسه، آسیب‌های عاطفی و نگرانی‌های مالی همگی شرایط دشواری هستند که می‌توانند باعث افزایش اضطراب فرد شوند. داشتن علائم شدید اضطراب برای یک دوره زمانی کوتاه یا طولانی می‌تواند شما را از انجام فعالیت‌های روزانه باز دارد.

دقیقاً چه چیزی باعث اختلالات اضطرابی می‌شود و درمان اضطراب با آر تی ام اس چگونه خواهد بود؟ ژنتیک نقش مهمی ایفا می‌کند؛ زیرا در برخی از خانواده‌ها اعضای خانواده بیشتری مبتلا به اختلالات اضطراب هستند. محیط عامل دیگری است. اگر فردی یک رویداد استرس‌زا یا آسیب‌زا در زندگی را تجربه کند، یک وضعیت سلامتی طولانی‌مدت داشته باشد، یا از مواد مخدر یا الکل استفاده کند، احتمال بیشتری برای ابتلا به اختلال اضطرابی وجود دارد. فهرست اختلالات اضطرابی گسترده است، اما رایج‌ترین انواع اختلالات اضطرابی عبارت‌اند از:

  • فوبیای خاص (Specific phobias) که به صورت ترس از ارتفاع، آب، عنکبوت یا سگ مشاهده می‌شود.
  • اختلال اضطراب اجتماعی (Social anxiety disorder) که ناشی از ترس از قضاوت‌شدن یا نگاه منفی دیگران است.
  • اختلال هراس (Panic disorder) که شامل دوره‌های مکرر اضطراب و ترس شدید است.
  • آگورافوبیا (Agoraphobia) اختلالی که فرد مبتلا تمایل دارد از رفتن به مکان‌ها یا موقعیت‌های اجتماعی یا کاری ناامن یا اجتناب‌ناپذیر هستند، پرهیز کند.
  • اختلال اضطراب فراگیر (Generalized anxiety disorder) که شامل اضطراب بیش از حد و مداوم در مورد فعالیت‌ها یا رویدادهای رایج است.
  • اختلال اضطراب جدایی (Separation anxiety disorder) که معمولاً در دوران کودکی به دنبال جدایی از شخصیت والدین ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان بی اشتهایی عصبی با rtms و بدون دارو


علائم اختلال اضطراب

علائم اولیه اختلال اضطراب معمولاً ترس و نگرانی غیرمنطقی یا بیش از حد است؛ اما علائم دیگری از اختلال اضطراب وجود دارد و می‌تواند جسمی، ذهنی یا رفتاری باشد. تپش قلب، سردرد یا سرگیجه، تنفس سریع، تکرر ادرار یا اسهال، لرزش، تعریق بیش از حد، حالت تهوع و معده درد از علائم جسمی اضطراب به شمار می‌آیند. بی‌قراری، نگرانی، عصبی بودن، تحریک‌پذیری، احساس خطر قریب‌الوقوع، وحشت یا عذاب و احساس عدم ارتباط با واقعیت از علائم ذهنی و روان‌شناختی اضطراب محسوب می‌شوند. مشکل در تمرکز، احساس عصبی، تنش یا انقباض عضلانی، خستگی، بی‌خوابی و اجتناب از مکان‌ها یا موقعیت‌های اجتماعی خاص را می‌توان جزو علائم رفتاری اختلال اضطراب برشمرد. در برخی موارد درمان اضطراب با rtms گزینه مناسبی است.

برخی از افراد حملات اضطرابی را تجربه می‌کنند که به آن حملات پانیک نیز می‌گویند. علل دقیق حملات اضطراب همیشه شناخته شده نیست. این اپیزودهای وحشت یا وحشت شدید گاهی اوقات با یک محرک آشکار مرتبط است، مانند یک سخنرانی عمومی بزرگ که باید انجام دهید. حملات اضطرابی نیز می‌توانند به طور ناگهانی و بدون هشدار رخ دهند.

همچنین بخوانید: درمان سردرد با تزریق بوتاکس

روش‌ های درمان اضطراب

اکثر اختلالات اضطرابی با درمان، داروهای اختلال اضطرابی یا ترکیبی از این دو درمان می‌شوند. یکی از مؤثرترین اشکال درمان اختلالات اضطرابی، درمان شناختی رفتاری  (CBT)و درمان اضطراب با دستگاه آر تی ام اس است. این شکل از درمان‌ها به شما کمک می‌کند باورهای غیرمنطقی و الگوهای تفکر منفی را که باعث اضطراب می‌شوند، شناسایی و به چالش بکشید.

نحوه درمان اضطراب با rtms

اگر قصد مصرف داروهای اضطراب را دارید، مزایا و معایب آن را بسنجید. داروهای اضطراب می‌توانند عوارض جانبی و عاداتی را ایجاد کنند، بنابراین صحبت با یک روانپزشک در مورد گزینه‌های مختلف به شما کمک می‌کند بهترین روش درمان را برای خود انتخاب کنید.

نحوه عملکرد درمان اضطراب با rtms چگونه است؟

درمان اضطراب با آر تی م اس توسط تکنسین یا پزشک TMS انجام می‌شود. این یک روش سرپایی است، بنابراین ممکن است در یک کلینیک پزشکی یا بیمارستان انجام شود و نیازی نیست یک شب بستری شوید. نحوه درمان اضطراب با rtms این‌گونه است که:

  • TMS یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند تا جریان الکتریکی کوچکی را در قسمت خاصی از مغز القا کند. جریان از میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط یک سیم‌پیچ الکترومغناطیسی است که پالس‌ها را از طریق پوست سر ارسال می‌کند.
  • تکنسین از شما می‌خواهد که گوش‌گیر ببندید تا صدای کلیک تکانه‌های مغناطیسی را به حداقل برسانید. آنها از شما می‌خواهند روی یک صندلی راحت بنشینید. شما نیازی به بیهوشی عمومی نخواهید داشت و در طول درمان بیدار خواهید بود.
  • اگر اولین جلسه شما باشد، تکنسین سر شما را اندازه‌گیری می‌کند تا محل قراردادن سیم‌پیچ مغناطیسی را تعیین کند. آنها همچنین اندازه‌گیری‌های دیگری را برای شخصی‌سازی تنظیمات در دستگاه TMS انجام خواهند داد.
  • تکنسین سیم‌پیچ را بالای ناحیه جلویی مغز شما قرار می‌دهد و بعد، درمان را شروع می‌کند.
  • با آزادشدن تکانه‌های مغناطیسی، صدای کلیک می‌شنوید. شما همچنین احساس ضربه‌زدن را در زیر سیم‌پیچ مغناطیسی خواهید داشت.
  • درمان می‌تواند 30 تا 60 دقیقه طول بکشد. شما می‌توانید پس از انجام عمل خود را به خانه برسانید و فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید.
  • شما باید این روش را 5 روز در هفته، حدود 4 تا 6 هفته تکرار کنید. طول دقیق درمان شما به پاسخ و شرایط خاص شما بستگی دارد.

همچنین بخوانید: درمان بی اختیاری ادرار

فواید درمان اضطراب با دستگاه آر تی ام اس

از مزایای درمان اضطراب با آر تی ام اس می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • TMS نیازی به آرام‌بخشی ندارد، غیرتهاجمی و عملاً بدون درد است.
  • با تکنیک‌های ایمنی مدرن، کمتر از 0.1٪ خطر تشنج یا ازدست‌دادن هوشیاری با TMS وجود دارد.
  • کسانی که TMS دریافت می‌کنند، معمولاً چهار یا پنج بار در هفته به مدت چهار تا شش هفته تحت درمان قرار می‌گیرند.
  • تحقیقات نشان می‌دهد که TMS عوارض جانبی کمی ایجاد می‌کند. هر جلسه درمان حدود 40 دقیقه طول می‌کشد.
  • شکل جدیدی از TMS به نام تحریک انفجاری تتا (theta burst stimulation) به‌تازگی توسط FDA برای درمان افسردگی تأیید شده است. جلسات این نوع درمان تنها حدود 10 دقیقه طول می‌کشد، اما چندین هفته باید روزانه این جلسات درمانی را بگذرانید.

بیشتر بخوانید: درمان پانیک با rtms و بدون دارو


آیا درمان اضطراب با آر تی ام اس معایبی دارد؟

عوارض جانبی تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال یا TMSغیرمعمول است. در صورت بروز، عوارض درمان اضطراب با آر تی ام اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد خفیف (شایع‌ترین)؛
  • سبکی سر؛
  • درد پوست سر؛
  • گردن درد؛
  • مورمورشدن؛
  • خواب‌آلودگی؛
  • تغییر شناخت در طول درمان؛

درمان اضطراب با تحریک مغناطیسی مغز

علائمی مانند سردرد و سبکی سر معمولاً پس از چندین جلسه درمان از بین می‌روند. خطر تشنج نیز وجود دارد، اما این عارضه جانبی نادر است. تنها 0.1 درصد خطر ابتلا به تشنج در طول دوره درمان TMS وجود دارد.

درمان اضطراب با تحریک مغناطیسی مغز در کلینیک تهران rTMS 

دو نوع درمان TMS وجود دارد:

  • تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال عمیق  (dTMS) 
  • تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال مکرر  (rTMS)

اضطراب مهم‌ترین وضعیت سلامت روان در بسیاری از کشورهای جهان است و سالانه میلیون‌ها نفر از یک اختلال اضطرابی رنج می‌برند. اگرچه استرس گاهی اوقات طبیعی است، اما اختلال اضطراب فراگیر یا منتشر (GAD) نباید نادیده گرفته شود؛ زیرا بر تعاملات اجتماعی و سلامت جسمانی ما نیز تأثیر می‌گذارد. rTMS یکی از بهترین و جدیدترین روش‌های درمان اضطراب است که تأثیر زیادی در درمان اضطراب بدون دارو دارد.

درمان اضطراب با آر تی ام اس ، یک درمان مؤثر برای افسردگی است و علائم اضطراب اغلب در طول دوره درمان TMS بهبود می‌یابد. اگرچه استفاده از آن به‌خوبی برای درمان افسردگی ثابت نشده است، اما ممکن است به بیماران مبتلا به اضطراب کمک کند، حتی اگر افسردگی قابل‌توجهی وجود نداشته باشد. شواهد و مدارک نشان می‌دهد که درمان اضطراب با tms ممکن است برای بیماران مبتلا به GAD مفید باشد.

در واقع درمان اضطراب با تحریک مغناطیسی مغز می‌تواند یک گزینه درمانی غیرتهاجمی ایمن، مؤثر و طولانی‌مدت باشد. اگر نمی‌دانید که آیا درمان با دستگاه آر تی ام اس می‌تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند، با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید. یک جلسه مشاوره با درمانگر یا متخصص TMS در کلینیک تهران می‌تواند به شما در تعیین اینکه کدام درمان برای شما مناسب است، مفید باشد. درمان تخصصی بیماری‌های مغز و اعصاب را به روش تحریک مغناطیسی فرا جمجمه‌ای rTMS توسط متخصصان ما در کلینیک انجام می‌شود.  

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: