درمان پانیک بدون دارو

اضطراب و ترس یکی از احساسات طبیعی انسان است که در هنگام مواجهه با شرایط اضطراب‌آور و وضعیت ترسناک به او دست می‌دهد. در پانیک، فرد ممکن است در هر لحظه و بدون مواجهه با عامل یا شرایط استرس‌زا دچار این شرایط شود. حملات پانیک بر وضعیت روحی فرد تاثیر می‌گذارد، چرا که ممکن است فرد از ترس رخداد این حمله، از انجام بسیاری کارها دوری کند. در نتیجه به مرور زمان گوشه‌گیر و دچار افسردگی می‌شود. در واقع شخص مبتلا به این عارضه، دچار لوپ «ترس از ترس» می‌شود.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پانیک می توانید مقاله اختلال پانیک چیست؟ را دنبال کنید. راهکار‌های درمانی مختلفی برای پانیک وجود دارد، از جمله استفاده از دارو؛ اما ما در این مقاله قصد داریم در مورد درمان پانیک بدون دارو صحبت کنیم، برای آشنایی با درمان پانیک با rtms و بدون دارو، با ما همراه باشید.

نحوه درمان پانیک با rtms

همچنین بخوانید: اوتیسم چیست

نحوه عملکرد درمان پانیک با rtms چگونه است؟

حملات پانیک علائم مختلفی دارد، مانند ضربان قلب تند، احساس ضعف، خشکی دهان، درد قفسه سینه، تنگی نفس، لرزیدن، احساس گرگرفتگی، احساس خفگی، سرگیجه، سوزن سوزن شدن دستان و احساس ترس. بیشتر حملات پانیک بین ۵ تا ٢٠ دقیقه طول می‌کشد. تعداد حملات در افراد متفاوت است. برخی افراد یک یا دو بار در ماه و برخی ممکن است در طول یک هفته چندین بار دچار چنین حملاتی شوند. حتی ممکن است فردی، تنها یک بار این حمله را در طول عمر خود تجربه کند. با اینکه علت دقیق حملات پانیک کاملا مشخص نیست، اما می‌توان گفت این حملات می‌تواند به خاطر یک یا ترکیبی از علل زیر باشند:

  • یک تجربه آسیب‌زا یا بسیار ترسناک مانند سوگ؛
  • سابقه داشتن حملات پانیک در یکی از اعضای خانواده؛
  • عدم تعادل انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز؛

متخصصین معتقد هستند که حملات پانیک عوارض خطرناکی ندارد، اما سابقه داشتن این حمله در سلامتی روانی افراد تاثیر می‌گذارد. چرا که این افراد سعی می‌کنند از قرارگرفتن در محیط‌هایی که ممکن است دچار این حملات شوند، اجتناب کنند. به عنوان مثال برخی افراد در هنگام قرار گرفتن در مکان‌ها و محیط‌های خاص مانند قبل از یک جلسه دچار حمله پانیک می‌شوند. به این ترتیب ممکن است حملات پانیک در طولانی مدت اضطراب و افسردگی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

اختلال پانیک قابل درمان است و برای جلوگیری از تشدید این مشکل باید در اسرع وقت از پزشک متخصص کمک گرفت. درمان پانیک از آن جهت اهمیت دارد که این گروه افراد بیشتر در معرض مشکلات روحی و روانی مانند فوبیا و اعتیاد به مواد مخدر و الکل هستند. برای درمان پانیک، دکتر متخصص با توجه به علت و نوع پانیک، راهکارهای درمانی متفاوتی ارائه می‌دهد. گذراندن جلسات روان درمانی، استفاده از دارو و انجام تمرین‌های بدنی مانند کنترل تنفس از جمله این راهکارها به شمار می‌رود. ممکن است با توجه به روال بهبودی، برنامه درمانی توسط پزشک تغییر داده شود. 


بیشتر بخوانید: تحریک الکتریکی مغز با روش tdcs


نحوه درمان پانیک با rtms به این صورت است که یک سیم پیچ الکترومغناطیسی روی سر فرد قرار می‌گیرد. درمان پانیک با تحریک مغناطیسی مغز انجام می‌شود به صورتی که دستگاه، یک میدان مغناطیسی که به سرعت در حال تغییر است، برای القای جریان‌های الکتریکی موضعی ایجاد می‌کند. rtms نواحی هدفمند مغز که مرتبط با اضطراب هستند را به وسیله پالس‌های مغناطیسی تکراری تحریک می‌کند. این پالس‌های مغناطیسی می‌توانند فعالیت قسمت‌هایی از مغز را که در گروه افراد مبتلا به پانیک کم است، فعال کند. همچنین با این دستگاه در فرکانس پایین، می‌توان فعالیت بیش از حد برخی قسمت‌های مغز را که مرتبط با اضطراب است؛ کاهش داد. این روش غیر تهاجمی درمان، با استفاده از پالس‌های مغناطیسی که به مغز وارد می‌کند، بر فرآیندهای نوروفیزیولوژیک و نوروبیوشیمیایی تاثیر می‌گذارد. 

مدت زمان هر جلسه درمان پانیک با دستگاه آر تی ام اس بین ٣٠ تا ۶٠ دقیقه است. در این مدت فرد به راحتی روی صندلی نشسته یا روی تخت دراز کشیده‌ است. برای انجام این روال درمان، نیازی به بی‌حسی یا بی‌هوشی فرد نیست. در هنگام فعالیت دستگاه، هیچگونه دردی به فرد وارد نمی‌شود و بعد از آن می‌تواند بدون هیچ مشکلی کارهای روزمره را انجام دهد. تعداد جلسات برای هر فردی متفاوت است و دکتر متخصص بر اساس پرونده پزشکی آن را تعیین می‌کند. در برخی موارد دکتر متخصص این روش درمان را به همراه استفاده از دارو ترکیب می‌کند تا روال بهبودی سریع‌تر طی شود.

همچنین بخوانید: درمان سردرد با تزریق بوتاکس

فواید درمان پانیک با دستگاه آر تی ام اس

مصرف دارو برای درمان پانیک ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد. ضمن آن که برخی افراد با مصرف دارو بهبود پیدا نکرده و دارو برای آن‌ها بی‌تاثیر است. یکی از مهم‌ترین مزایای درمان پانیک با آر تی ام اس این است که غیر تهاجمی بوده و هیچگونه از عوارض دارو مانند حالت تهوع، افزایش وزن، خستگی و اختلال در عملکرد جنسی را برای فرد به همراه ندارد.

همچنین پزشکان با تحقیقات کامل بر این روش، متوجه شدند که درمان قطعی پانیک با tms روی بیشتر افراد حاصل می‌شود. درمان پانیک با tms نسبت به استفاده از دارو مقرون به صرفه‌تر و تعداد جلسات درمان با rtms نسبت به روان درمانی کوتاه‌تر است. با وجود این مزیت‌ها ممکن است پزشک با توجه به پرونده پزشکی فرد، دیگر راه‌های درمان را نیز تجویز کند.

درمان پانیک با tms

همچنین بخوانید: درمان بی اختیاری ادرار

آیا درمان پانیک با آر تی ام اس معایبی دارد؟

در حین درمان با دستگاه rtms فرد، دردی حس نمی‌کند و عوارض جانبی به همراه ندارد. سردرد خفیف، سبکی سر، سوزن سوزن شدن در صورت یا فک و در برخی موارد مشکلات شنوایی موقت به دلیل صدای بلند دستگاه برای گروهی از افراد پس از درمان رخ می‌دهد که شاید آن‌ها را به عنوان عوارض درمان پانیک با آر تی ام اس بتوان در نظر گرفت. نکته مهمی که قبل از شروع درمان پانیک بدون دارو با rtms وجود دارد این است که باید سوابق پزشکی فرد را در نظر گرفت، چرا که این روش درمان برای برخی افراد توصیه نمی‌شود.
افرادی که نباید با دستگاه rtms درمان شوند عبارت‌اند از:

  • افرادی که ترکش گلوله در نزدیکی سر خود دارند.
  • افرادی که ضربان‌ساز قلبی دارند.
  • افرادی که تتوهای حساس به جوهر مغناطیسی روی صورت خود دارند.
  • افرادی که گیره فلزی مانند پیرسینگ در صورت خود دارند.
  • افرادی که استنت در گردن خود دارند.

بیشتر بخوانید: درمان عصبانیت با rtms و بدون دارو


درمان پانیک با تحریک مغناطیسی مغز در کلینیک تهران rTMS

یکی از راه‌های درمانی پانیک، استفاده از داروهایی است که پزشک تجویز می‌کند؛ اما این داروها عوارضی به همراه دارند و در برخی موارد به بهبود این مشکل کمکی نمی‌کنند، به خصوص برای افرادی که به طور جدی درگیر این مشکل هستند. به همین علت، یک راه درمان جایگزین برای افرادی که به صورت متعدد دچار این مشکل می‌شوند وجود دارد. rtms یک روش درمان غیر تهاجمی است که در طی سال‌های اخیر برای درمان پانیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمان در سال ٢٠٠٨ از سمت سازمان مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا FDA)) به عنوان یک روش درمان پانیک بدون دارو و عوارض ، تاییدیه گرفته است. متخصصین پزشکی بر اساس تحقیقات روی عملکرد مغز، متوجه ارتباط بین حملات پانیک و افزایش فعالیت در سمت راست مغز شدند. rtms یک تکنیک جدید برای تحریک سیستم عصبی مرکزی است. 

کلینیک تهران rTMS یک مرکز درمانی پیشرفته است که خدمات مختلف پزشکی را به افراد ارائه می‌دهد. درمان پانیک بدون دارو با rtms یکی از خدمات این سازمان است که زیر نظر پزشک و افراد متخصص به بیماران ارائه می‌شود. شما می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس گرفته و اطلاعات کامل در مورد این زمینه را دریافت کنید. درمان با دستگاه rtms یک روش غیرتهاجمی و بدون عوارض است که به بهبود سریع حملات پانیک کمک می‌کند. 

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: