اوتیسم چیست؟ | علل، نشانه ها، تشخیص و درمان

اوتیسم چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟ این سوالی است که به‌ویژه در سال‌های اخیر ذهن برخی از والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند را درگیر کرده است. والدینی که نگران ابتلای فرزندشان به این بیماری هستند و نمی‌دانند آیا کودکشان به آن مبتلا هست یا خیر! در واقع اوتیسم یکی از رایج‌ترین اختلالات روانی در بین افراد است و شما می‌توانید در سراسر جهان، کسانی را که مبتلا به این اختلال هستند، مشاهده کنید. شناخت بیماری اوتیسم به اعضای خانواده و جامعه کمک می‌کند تا در مواجهه با افرادی که دارای این بیماری هستند، رفتار مناسبی نشان دهند و بتوانند راحت‌تر در جهت بهبود این بیماری قدم بردارند.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مفهوم بیمای اوتیسم بپردازیم. برایتان خواهیم گفت که این بیماری چه علائمی دارد و از چه راه‌هایی می‌توان آن را تشخیص داد و به درمان آن پرداخت. پس، حتما ادامه مطلب را تا انتهای آن بخواهید.

 اوتیسم چیست

بیماری اختلال اوتیسم

در پاسخ به سوال اوتیسم چیست؟ باید بگوییم اختلال طیف اوتیسم (Autism Spectrum) که عموما به آن Autism Spectrum نیز می‌گویند، شامل یک اختلال عصبی در انسان است. این اختلال، ضعف‌ها و مشکلات بزرگی را در زمینه تعاملات اجتماعی، ارتباطات کلامی و غیر کلامی برای فرد به‌وجود می‌آورد. همین‌طور، کسانی که به این بیماری مبتلا هستند، رفتارهای تکراری و علایق محدودی دارند.

جالب است بدانید که هر فردی می‌تواند با شدت‌ها و اندازه‌های مختلفی به اوتیسم مبتلا شود؛ یعنی ممکن است این بیماری در افراد مختلفی که به آن مبتلا هستند، یکسان نباشد. همچنین ممکن است هر فرد از هر نژاد و قومیتی که هست، به این بیماری مبتلا شود و نکته منفی که اوتیسم دارد؛ مادام‌العمر بودنِ آن است. البته باید گفت راه‌هایی برای درمان اوتیسم هم وجود دارد که در ادامه بیشتر به بررسی این راه‌ها می‌پردازیم.

علت بیماری اوتیسم در کودکان و بزرگسالان 

در بخش قبلی به سوال اوتیسم چیست؟ پاسخ دادیم. حال نوبت به آن رسیده است که علت‌های این بیماری را بشناسید. این بیماری در کودکان و بزرگ‌سالان می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد. همچنین حتما به این نکته نیز توجه داشته باشید که دانشمندان تا به حال علت اولیه‌ای را برای کشف این موضوع پیدا نکرده‌اند؛ اما توانسته‌اند برخی از دلایل اصلی و کلیِ ابتلا به اوتیسم را پیدا کنند. چند علت اوتیسم معرفی شده توسط دانشمندان عبارت‌اند از:

  • داشتن اختلالات ژنتیکی خاص؛
  • وزن بسیار کم نوزاد هنگام تولد؛
  • سن بسیار بالای والدین در هنگام به دنیا آوردن نوزاد؛
  • داشتن یک خواهر یا برادر مبتلا به اوتیسم در هنگام تولد؛

علائم و نشانه ‌های اولیه اختلال اوتیسم 

علائم اوتیسم بسیار زیاد است. به همین دلیل، شما می‌توانید با در نظر گرفتن آن‌ها، این بیماری را در افراد تشخیص دهید. همانطور که پیش‌تر گفته شد، این علائم عموما مربوط به اختلال در ارتباطات اجتماعی یا از نوع کلامی است.

البته لازم است اشاره کنیم که ممکن است برخی افراد مبتلا به این بیماری، دارای تمامِ این علائم نباشند و تنها تعدادی از نشانه‌های اوتیسم را داشته‌ باشند. با توجه به این مساله، بهتر است با نبودن یک نشانه، سایر موارد را نادیده نگیرید. در این بخش به بررسی اصلی‌ترین علائم این بیماری در بزرگ‌سالان و کودکان اشاره خواهیم کرد.

علائم اوتیسم در بزرگسالان 

پیدا کردن علائم اوتیسم در بزرگسالان می‌تواند بسیار ساده‌تر از کودکان باشد. حتی تعدادی از علائم اوتیسم، در کودکان و بزرگ‌سالان مشترک هستند. موارد زیر برخی از اصلی‌ترین نشانه‌های اوتیسم در بزرگسالان است:

  • حرکات فیزیکی تکرار شونده؛ 
  • علایق به شدت محدود و انعطاف‌ناپذیر؛ 
  • تکرار کردن بیش از حد صداها و عبارات؛
  • عدم حساسیت یا حساسیت شدید به محرک‌های بیرونی؛ 
  • ضعف در صحبت کردن و داشتن الگوهای کلامی غیرعادی؛
  • داشتن ضعف در درک کردن ارتباطات و نشانه‌ها غیر کلامی؛ 
  • داشتن ضعف در پیدا کردن دوست و ایجاد ارتباطات دوستانه؛ 
  • ترجیح دادن یک‌نواختی و عدم تمایل به تغییر (علاقه به محدودیت)؛

بیماری اوتیسم

علائم اوتیسم در کودکان 

شما می‌توانید برخی از علائم بالا را برای کودکان نیز در نظر بگیرید؛ اما علائم زیر، برخی از تنها نشانه‌های اوتیسم در کودکان هستند:

  • خداحافظی نکردن؛
  • لبخند نزدن به افراد؛
  •  به کار بردن کلمات تکراری و بی‌معنی؛ 
  • عدم داشتن تماس چشمی و لبخند زدن؛
  • عدم برقراری ارتباط دوستانه با همسالان خود؛
  • بدغذا بودن و داشتن انتخاب‌های محدود برای غذا؛
  • عدم واکنش به اسم خود در هنگام صدا کردنِ آن‌ها؛
  • داشتن بیداری‌های غیر طبیعی و عدم داشتن خواب منظم؛ 
  • داشتن بازی‌های تکراری و علاقه‌های محدود در سنین خردسالی؛
  • عدم فهم کلمات تا 18 ماهگی و ندانستن کاربرد آن‌ها (تکرار کلمات بی‌معنی)؛

موارد بالا اصلی‌ترین علائمی هستند که شما می‌توانید در یک کودکِ مبتلا به اوتیسم مشاهده کنید. جالب است بدانید که مطابق با آیین‌نامه تشخیصی و انجمن روانشناسی آمریکا، این علائم بیشتر در کودکی فرد ظهور می‌کنند؛ اما ممکن است شما این علائم را با توجه به نیازهای اجتماعی، تا مدت طولانی مشاهده نکنید و تا زمانی که نیازهای فرد با محیط سازگار است، این علائم پنهان خواهند ماند.

همچنین بخوانید: تفاوت tms با rtms

راه‌ های تشخیص بیماری اوتیسم چیست؟

با توجه کردن به علائمی که در بالا معرفی کردیم و زیر نظر گرفتن آن‌ها برای طولانی‌مدت، می‌توانید این بیماری را در فرد تشخیص داده و برای درمان آن قدم بردارید. به احتمال زیاد، شما اوتیسم را معمولا در خردسالی و زمانی که کودک به مدرسه یا مهد کودک می‌رود، شناسایی می‌کنید. باید گفت پس از اینکه در این زمان بیشتر علائم این اختلال را در فرد مشاهده کردید، بهتر است این موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید و باقی مسیر را به او بسپارید. با این کار اجازه نمی‌دهید عوارض بیماری اوتیسم در فرد شدت پیدا کند. در ادامه این بخش به شما می‌گوییم آن‌ها چه مسیری را طی می‌کنند.

آزمایش و تست اوتیسم

افراد مشکوک به اوتیسم، ابتدا توسط روانپزشک به‌صورت بالینی تحت مصاحبه قرار می‌گیرند. در این مصاحبه، روانپزشک شدت و قطعی بودن ابتلا به این بیماری را تشخیص می‌دهد. علاوه بر این، برای اطمینان حاصل کردن از ابتلای فرد به اوتیسم، تست و آزمایش اوتیسم هم روی فرد انجام می‌گیرد. از جمله آزمایش های مورد استفاده برای تشخیص اوتیسم، تست نوار مغز است. پس از اینکه اوتیسم به طور کامل تشخیص داده شد، فرایند درمان توسط پزشک آغاز می‌شود. معمولا این فرایند به‌صورت دارویی و در برنامه‌های زمانی بلندمدت است. 

همچنین بخوانید: تشخیص اوتیسم با نوار مغزی

علت اوتیسم

جالب است بدانید که بسیاری از کلینیک‌‌ها، معالجه اوتیسم را به‌صورت غیر دارویی هم انجام می‌دهند و شما می‌توانید برای بیمار خود خدماتی نظیر رفتار درمانی، گفتار درمانی و کاردرمانی نیز دریافت کنید. 

درمان اوتیسم چیست؟

اگر بخواهیم به‌صورت کوتاه بگوییم، هیچ درمانی برای اوتیسم وجود ندارد. همانطور که گفته شد، این بیماری یک بیماری مادام‌العمر است؛ اما با پیاده‌سازی روش‌هایی، تاثیر این بیماری در زندگی فرد را می‌توان به حداقل رساند. به همین دلیل، درمان این بیماری با درمان سایر بیماری‌های عادی مانند آنفلوآنزا متفاوت است.

اگر بخواهیم مفهوم درمان اوتیسم را به زبان ساده برای شما توضیح دهیم، باید گفت که درمان این اختلال شامل به کار بردنِ راهکارهایی است که توانایی‌های بیمار را برای عملکرد، به حداکثر می‌رساند و علائم ابتلا به اوتیسم را در فرد کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر، شما با اجرای روش‌های درمان این بیماری، به طور کامل آن را از بین نمی‌برید؛ اما می‌توانید نشانه‌های وجود آن را تا حد زیادی کاهش دهید. 

یکی از راه‌هایی که می‌تواند به شما در درمان اوتیسم کمک کند، پیشگیری و دخالت در سنین پایین است. به عبارت دیگر، اگر شما بتوانید در سنین پایین، وجود این بیماری را در کودک خود تشخیص دهید، شانس کودکتان برای درمان افزایش می‌یابد؛ زیرا شما می‌توانید فرایند درمان و آموزش او را از همان زمان با کمک و مشاوره متخصص شروع کنید و با این کار، به احتمال زیاد رفتار کودک در طول زمان کاهش می‌یابد و با رسیدن او به سن نوجوانی یا جوانی، علائم ابتلا به اوتیسم به حداقل می‌رسد.

متخصصان با ارائه برنامه‌های رفتاری و آموزشی در کنار تجویز داروها، می‌توانند علائم اوتیسم را تا حد زیادی در فرد کاهش دهند؛؛ پس همانطور که دریافتید، معالجه اوتیسم مانند درمان بیماری‌هایی مانند ویروس‌های مختلف، در یک مرحله رخ نمی‌دهد و نیازمند طی کردن زمان و اجرای منظم برنامه ارائه شده توسط پزشک دارد.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: