درمان افسردگی بدون دارو

افسردگی، یک ناراحتی روانی است که می تواند هم برای خود فرد و هم برای اطرافیان او مشکل آفرین باشد. چنانچه شما دچار بیماری افسردگی شده اید، بدانید که تنها فردی نیستید که در دام افسردگی گرفتار شده اید، زیرا از هر ده نفر، یک نفر به بیماری افسردگی دچار می شود. در این میان، بخش غم انگیز ماجرا آن است که تعداد بی شماری از افراد هستند که بیماری افسردگی را دارند اما بیماری آنها هنوز تشخیص داده نشده است. علی رغم اثر مخرب و چیره کننده ای که بیماری افسردگی می تواند بر روی زندگی بیماران داشته باشد، تلاش های زیادی در جهت حل این مشکل در حال انجام است، زیرا که اگر بیماری افسردگی به حال خود رها شود می تواند وضعیت بدتری پیدا بکند و مشکلات بیشتری را برای بیمار به وجود بیاورد. به عنوان مثال، این بیماری می تواند خلق و خوی شخص را پایین بیاورد، حتی ممکن است بیمار را دچار ترس از حضور در اجتماع کرده و در نهایت به خودکشی ختم شود.

شیوه درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس چگونه است؟

درمان افسردگی از طریق روش rTMS ، یک درمان غیرتهماجمی، بدون جراحی، بدون بی هوشی، امن و بدون خطر است که نیازی به استفاده از دارو ندارد، زیرا گروهی از افراد به دلیل بیماری دیگری که دارند و یا به دلیل عوارض داروهای ضد افسردگی، علاقه ای به مصرف داروها ندارند. این روش، بر مبنای تحریک مغناطیسی مغز عمل می کند که یکی از روش های . پزشک متخصص جلساتی را برای حضور بیمار و کار با دستگاه rTMS تعیین می کند. چنانچه بیمار، در جلسات اول، پاسخ مثبت دریافت کند، جلسات بیشتری برای تاثیر درمان rTMS، در جهت رفع علائم افسردگی، تعیین می شود. این درمان می تواند ۸ برابر سریعتر از دارو، به نتیجه برسد.

نحوه کار دستگاه rTMS 

روش درمانی rTMS، بر اساس تحریک الکتریکی مغز کار می کند که در بیماری افسردگی، برای تنظیم خلق و خوی بیمار به کار گرفته می شود. ضربان ها یا پالس های مغناطیسی دستگاه، برای تحریک الکتریکی مناطقی از مغز که قبلا توسط متخصص تعیین گردیده است، استفاده می شود.

این دستگاه با دسته پروانه ای شکلی به نام  کویل کار می کند که حاوی یک سیم پیچ است و با ایجاد میدان مغناطیسی، پالس ها یا ضربان های مغناطیسی را تولید می کند. دسته ای به اندازه کف دست که روی قسمت مشخصی در جلو، بالا یا پشت سر قرار داده می شود.

بیمار دچار افسردگی، طبق جلسات تعیین شده، در مطب حضور پیدا میکند، روی صندلی راحت دستگاه  به حالت نیمه نشسته یا دراز کش قرار می گیرد. کویل، در محل مورد نظر، بر روی سر قرار داده می شود.  این بخش از دستگاه که بیمار با آن سر و کار دارد، ظاهر شکیلی دارد و کاربرد آن بسیار آسان است. تحریک الکتریکی به صورت منظم و مکرر، توسط کویل، بر روی سر وارد می شود. مناطق انتخاب شده، هدف دستگاه قرار می گیرند.

بر روی همان نواحی از مغز که افسردگی بر آنها تاثیر گذاشته است، تحریک مغناطیسی وارد می شود. تمرکز دستگاه بر فعالیت این نواحی است تا بتواند بهترین تاثیر درمانی شناخته شده را که برای این نوع از بیماری های سلامت روان، پیش بینی می شود، پیاده کند. تحقیقات نشان داده است، حدود دو سوم از بیمارانی که با استفاده از دارو، درمان نشده بودند، به کمک این روش به نتایج مثبتی دست پیدا کرده اند. این کار بدون هیچ گونه ناراحتی یا درد و در شرایطی کاملا راحت و آرام  انجام می شود.

درمان  rTMS، در بسیاری از افراد،  بهبود شایان توجهی را به دنبال داشته است. به عنوان مثال، این نتایج در مجلات پزشکی و بالینی آمریکا، اروپا و استرالیا که به مراکز معتبر دانشگاهی تعلق دارند، به چاپ رسیده است. نکته قابل توجه در این تحقیقات آن بوده است که دستیابی به نتیجه مطلوب، بستگی به این دارد که بیماران به یک متخصص خبره  و با تجربه مراجعه کنند. به عبارت دیگر، نوع کلینیک و محلی که این نوع از خدمات از جمله: علمی، بهداشتی، تکنیکی و... را ارائه می دهند، بسیار حائز اهمیت است. طبق مطالعات صورت گرفته، اثر بخشی این روش درمانی برای بسیاری از بیماری ها روشن شده و مورد تایید قرار گرفته است .


بیشتر بخوانید: درمان آلزایمر با دستگاه آر تی ام اس


درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس چه مزایایی دارد؟

- عدم نیاز به مصرف دارو.

- بدون انجام بیهوشی.

- عاری از درد.

- صرفه جویی در هزینه (زیرا مصرف داروهای افسردگی، با عوارض و با دوره های طولانی تر است اما این درمان درحدود یک ماه نتایج مطلوبی را حاصل می کند).

- دارای تاییدیه از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال ۲۰۰۸.

- رهایی از عوارض مصرف داروهای ضد افسردگی، مانند: حالت تهوع، اضافه وزن، خستگی، خشکی دهان و اختلال عملکرد جنسی.

- دوره نسبتا کوتاه درمان؛ توضیح: درمان افسردگی در زمان نسبتا کوتاه امکان پذیر است. دلیل این موضوع، عملکرد بالای دستگاه و اثر بخشی مفید آن است که می تواند در زمان کوتاه، فرد را به نتیجه دلخواه برساند. معمولا در هفته، ۵ جلسه برای درمان نیاز است. طول درمان ۴ الی ۶ هفته خواهد بود که بسیاری از بیماران در همان هفته اول نتایج مثبت خود را گزارش کرده اند.


بیشتر بخوانید: جدیدترین درمان اسکیزوفرنی


عوارض درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس چیست؟

در مورد عوارض دستگاه rtms باید گفت که این روش درمانی، عوارض جدی وخطرناکی به دنبال ندارد. همچنین، این درمان، اثرات منفی طولانی مدت، نخواهد داشت. در این روش تحریک عمیق مغز و یا تحریک عصب واگ صورت نمی گیرد. چنانچه عوارضی برای فرد بیمار داشته باشد، سبک و کوتاه مدت است. به عنوان مثال، احتمال دارد برای برخی از افراد، با کمی سردرد و یا گردن درد، احساس مور مور شدن در محل تحریک، گرفتگی، انقباض ماهیچه های صورت و سبکی سر همراه باشد.

البته متخصص درمانگر سعی می کند تا با تنظیم میزان تحریک الکتریکی، این عوارض اندک احتمالی را نیز به حداقل ممکن برساند.

گروهی از افراد نمی توانند از روش تحریک الکتریکی مغز (rTMS)  استفاده کنند:

افرادی که ایمپلنت فلزی در گوش یا چشم یا در ناحیه ای نزدیک سر داشته باشند.

افرادی که دچار صرع می شوند.

افرادی که در گردن و مغز، استنت، کار گذاشته اند.

عملکرد روش درمانی rTMS

در این روش، توسط دستگاه rTMS، بر روی قسمت هایی از مغز که درگیر افسردگی هستند، تحریک الکتریکی وارد میشود. این کار به کمک میدان معناطیسی و توسط بخشی از دستگاه به نام کویل، صورت می گیرد که تحریک الکتریکی را بر روی سر ایجاد می کند.

برای روشن شدن این مطلب، باید به این نکته اشاره کرد که از نظر نحوه ی عملکرد مغز انسان به صورت موروثی یا ژنتیکی، یک ارگان الکتریکی به شمار می رود؛ به این معنی که مثل یک دستگاه الکتریکی عمل می کند و سیگنال های الکتریکی را بین سلول های عصبی جا به جا می کند. به عبارت دیگر ، مغز یا دستگاه الکتریکی بدن، وظیفه آوردن و بردن پیام های الکتریکی را بین سلول های خود بر عهده دارد. دستگاه rTMS، بر روی این رفتار تبادل پیام ها توسط مغز، تاثیر می گذارد. در واقع دستگاه rTMS، با خود سیستم طبیعی بدن، کار می کند.

نیروی اضافه ای را بر این ارگان وارد و یا از آن خارج نمی کند. همان سیستم عصبی بدن را در جهت تقویت و بهبود کارکرد مغز در رابطه با یک بیماری خاص، به کار می گیرد. این بهبودی، با افزایش میزان یا تعداد جا به جا یی ها و تکرر پیام های الکتریکی انجام می شود.

روش rTMS در واقع نوعی توانبخشی مغزی محسوب میشود که عملکرد صحیح را به مغز برمی گرداند و به همین دلیل درمان قطعی و طولانی مدت خواهد بود.

کویل یا همان دسته در بردارنده میدان مغناطیسی، جهت وارد کردن تحریک الکتریکی بر روی سر، در ناحیه تعیین شده قرار می گیرد. کویل، بسته به نوع بیماری می تواند در بالا، جلو، عقب و بخش های جانبی سر قرار بگیرد.

در بیماری افسردگی، کویل، تقریبا در بخش پیشانی سر قرار می گیرد. با تحریک نواحی پیشانی، چند ناحیه دیگر از مغز نیز که فعالیت های چند گانه ای در این رابطه دارند، تحریک می شوند. این نواحی با پاسخ های هیجانی، حافظه و کنترل حرکت نیز مرتبط هستند. تحریک الکتریکی دستگاه، عملکرد نواحی درگیر در رویا سازی، برنامه ریزی و کنترل هیجانات را بهبود می بخشد و فعالیت بخش های مربوط به ترس و اضطراب را کمرنگ تر می کند.

مدت زمان لازم برای انجام تحریک الکتریکی مغز حدود نیم ساعت است و در طول درمان، از هیچ نوع دارو یا مواد بی هوش کننده استفاده نمی شود. در این درمان با پالس های مغناطیسی دستگاه، فعالیت نامنظم مغز، متعادل می شود، در نتیجه، شخص کمتر احساس افسردگی کرده و تحت کنترل قرار می گیرد. این تاثیرگذاری، تقریبا، در روز پنجم، نمایان می شود. با این روش، علائم افسردگی مربوط به حدود هشتاد درصد از بیماران، در طول یک ماه، برطرف می شود.


بیشتر بخوانید: نوروفیدبک چیست و چه کاربردهایی دارد؟


هزینه ی درمان افسردگی به روش rTMS

نحوه ی درمان در این روش مانند فیزیوتراپی هر روز انجام میشود. در کلنیک تهران آر تی ام اس مبلغ هر جلسه طبق تعرفه ی معاونت درمان وزارت بهداشت دریافت می شود. به همین دلیل چنانچه بیمار دارای بیمه ی تکمیلی باشد، با گرفتن نامه از مرکز میتواند اقدام به دریافت هزینه ها کند. در مجموع به دلیل اینکه درمان با دارو درمانی قطعی نبوده و بیمار مجبور است داروها را بصورت طولانی مدت مصرف کند و با توجه به اینکه طبق نظر سازمان غذا و داروی آمریکا rTMS درمان قطعی برای بیماری افسردگی می باشد، درمان به روش تحریک مغناطیسی مغز علاوه بر موارد ذکر شد در بالا، از نظر هزینه هم در طولانی مدت بسیار با صرفه و منطقی است.

درمان افسردگی با دستگاه rtms در کلینیک تهران rtms

در مرکز تهران آر تی ام اس، بیماران می توانند طبق برنامه ای که توسط متخصص تعیین می شود، پنج الی شش جلسه در هفته و هر جلسه، حدود بیست تا چهل دقیقه، تحت درمان قرار بگیرند. هر جلسه، متخصص درمانگر رهنمود های تازه ای در اختیار بیمار قرار می دهد. در طی درمان، با بررسی هایی که از طریق گرفتن نقشه مغزی انجام می شود، میزان پیشرفت و بهبودی به بیمار اعلام می شود. پس از مدت یک ماه درمان، علائم افسردگی برطرف می شود و احساس ناتوانی و نا امیدی و به همراه آن اضطراب و استرس فرد تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند و شخص با انگیزه ای بالاتر از زمان آغاز درمان، کارهای روزانه را از سر می گیرد.

همچنین بخوانید
درمان آلزایمر با rTMS آلزایمر، متداول ترین نوع از بیماری زوال عقل بشمار میرود. دراین بیماری ، شخص در موارد زیردچاراشکال میشود: شناخت، حافظه ، زبان ، مهارت حل کردن مساله و بطور کلی هر آنچه که به فکر کردن نیاز دارد . بیماری که به آلزایمر دچار شده است میتواند برای تحریک مناطقی از مغز که دچار مشکل شده اند، از دستگاهrTMS استفاده کند. این درمان بدون هیچگونه عمل جراحی، بیهوشی ، امن وبدون خطر است که در زمان های مشخص طبق جلسات تعیین شده انجام میشود.
نوروفیدبک چیست و در درمان چه بیماریهایی تاثیر دارد؟ نوروفیدبک یا نوروتراپی نوروفیدبک را با نام دیگر نوروتراپی هم میشناسند. نوروفیدبک درمانی است که در آن هیچ گونه عمل جراحی انجام نمیشود. در روش نوروفیدبک به کمک نوار مغزی که گرفته میشود، میتوان در هر لحظه اتفاقات داخل مغز را از طریق صدا و تصویر ویدیویی به بیمار نشان داد. دستگاه نوروفیدبک جهت درمان، اعصاب بیمار را تنظیم و تقویت میکند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: