درمان اسکیزوفرنی بدون دارو چگونه انجام میشود؟

اسکیزوفرنی یک بیماری مزمن روانی است که ارتباط بیمار را با دنیای واقعی قطع می‌کند. همچنین می‌تواند روی توانایی‌های عاطفی و شناختی بیمار تأثیر قابل توجهی بگذارد. افراد مبتلا، دوره‌هایی از روان‌پریشی، هذیان، پرسش‌وپاسخ و توهماتی را تجربه می‌کنند. این موارد می‌توانند آن‌ها را از واقعیت دور کنند. اگر به دنبال درمان اسکیزوفرنی بدون دارو هستید، بهتر است بدانید که هیچ روشی برای درمان قطعی اسکیزوفرنی وجود ندارد؛ ولی، می‌توان آن را مدیریت کرد.

درمان اسکیزوفرنی با آر تی ام اس

همچنین بخوانید: تشخیص اوتیسم

معرفی روش های درمان اسکیزوفرنی

در اولین فرصت، برای درمان اسکیزوفرنی اقدام کنید؛ زیرا، خطر خودکشی در این بیماری بالا است. پزشک با توجه به شرایط و شدت علائم شما، ممکن است یکی از روش های درمان اسکیزوفرنی زیر را توصیه کند:

  • دارو: پزشک ممکن است داروهای ضد روان‌پریشی را برای مدیریت علائمی مانند هذیان و توهم تجویز کند. همچنین ممکن است داروهای تثبیت‌کننده‌های خلق‌وخو و داروهای ضد افسردگی را نیز توصیه کند. بسیاری از افراد، تمایلی به مراجعه به پزشک برای درمان ندارند؛ زیرا، داروها می‌توانند آن‌ها را دچار بی‌حسی عاطفی کنند. بهترین درمان برای بیماری اسکیزوفرنی، ترکیبی از داروها و روش‌های دیگر است.
  • روان‌درمانی: رفتاردرمانی شناختی (با هدف تغییر الگوی تفکر برای تغییر الگوهای رفتاری بیمار) و درمان متمرکز بر خانواده از متداول‌ترین روش‌های درمان اسکیزوفرنی بدون دارو محسوب می‌شوند. این درمان‌ها به بیمار در مدیریت علائم و یادگیری نحوه کنار آمدن با علائم کمک می‌کنند.
  • گروه درمانی: گروه‌درمانی نیز می‌تواند به کاهش انزوای اجتماعی ناشی از اسکیزوفرنی کمک کند. روان‌درمانی انفرادی نیز به بیمار کمک می‌کند، واقعیت و غیر واقعیت را از یکدیگر تشخیص دهد.
  • یادگیری مهارت‌های زندگی: بیمار با یادگیری این مهارت‌ها می‌تواند کیفیت زندگی خود را افزایش دهد. مهارت‌های اجتماعی به بهبود ارتباطات و نحوه تعامل فرد با دیگران در خانه یا محل کار کمک می‌کنند. همچنین این مهارت‌ها به بیمار کمک می‌کنند خود را برای پیدا کردن شغل آماده کند، شغلی پیدا کند و آن را حفظ کند.
  • تحریک عمقی مغز: این روش درمانی به عمل جراحی برای کاشت الکترودها در مغز نیاز دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که با تحریک الکتریکی بخش خاصی از مغز (بخشی که در کنترل عملکردهای اجرایی، یادگیری، رفتارها و احساسات نقش دارد) می‌توان به کاهش علائم اسکیزوفرنی کمک کرد.
  • درمان اسکیزوفرنی با آر تی ام اس: این روش، جدیدترین درمان اسکیزوفرنی محسوب می‌شود که در درمان علائم منفی این بیماری موثر است. تحقیقات نشان می‌دهند که rtms با فرکانس بالا می‌تواند توهمات شنیداری اسکیزوفرنی را به‌صورت قابل توجهی کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران


نحوه عملکرد درمان اسکیزوفرنی با rtms چگونه است؟

در سال‌های اخیر از تحریک مغناطیسی مغز rtms برای درمان بیماری‌های روانی مختلفی مانند اختلال وسواسی-جبری، اختلال استرس پس از سانحه، اختلالات دوقطبی، اسکیزوفرنی و افسردگی استفاده شده است.

تحقیقاتی در سال 2004 و 2011 نشان دادند که علائم منفی اسکیزوفرنی ممکن است با کمبود دوپامین در قشر پیش‌پیشانی مغز مرتبط باشند. همچنین تحقیقاتی در سال 2008 و 2011 نشان دادند که rtms ممکن است بتواند تحریک‌پذیری قشر مغز را افزایش دهد و آزادسازی دوپامین را تعدیل کند؛ بنابراین، می‌توان گفت که rtms با فرکانس بالا ممکن است درمانی مؤثر برای علائم منفی اسکیزوفرنی باشد.

فواید درمان اسکیزوفرنی با آر تی ام ا

همچنین بخوانید: تشخیص بیش فعالی

فواید درمان اسکیزوفرنی با دستگاه آر تی ام اس

فواید درمان اسکیزوفرنی با آر تی ام اس عبارت‌اند از:

  • نیازی به استفاده از داروی آرام‌بخش یا بیهوشی نیست: در برخی اوقات، داروهای آرام‌بخش و بیهوشی ممکن است سلامت بیمار را با خطر روبرو کنند و حتی باعث ایجاد ترس و اضطراب قابل توجهی شوند. همچنین این داروها می‌توانند بیمار را دچار عوارض جانبی بسیاری مانند استفراغ، گیجی، اختلال شناختی و هذیان کنند. از آنجایی که در درمان اسکیزوفرنی با rtms نیازی به استفاده از این داروها نیست، می‌توان بسیاری از عوارض جانبی و خطرات را به حداقل رساند.
  • عوارض جانبی بسیار کمی دارد: تنها ده تا سی درصد از بیماران عوارضی مانند سردرد را پس از درمان اسکیزوفرنی با تحریک مغناطیسی مغز تجربه می‌کنند. البته خطر تشنج نیز وجود دارد؛ ولی، بسیار نادر است و تنها 1 نفر از 10 هزار نفر دچار تشنج می‌شود.
  • دوره نقاهت ندارد: همان‌طور که گفته شد در درمان این بیماری با rtms نیازی به استفاده از داروهای بیهوشی یا آرام‌بخش نیست؛ بنابراین، نیازی به گذراندن دوره نقاهت پس از استفاده از دستگاه rtms نیست. بیماران پس از جلسات آرتی‌ام‌اس می‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را همانند گذشته انجام دهند؛ برای مثال، می‌توانند رانندگی کنند و به‌تنهایی به خانه یا محل کار برگردند.
  • اعتیادآور نیست: برخی از داروها ممکن است اعتیادآور باشند. اگر مصرف آن‌ها را متوقف کنید، ممکن است دچار سندروم قطع دارو شوید؛ ولی، در rtms هیچ عادتی شکل نخواهد گرفت.
  • پس از جلسه آرتی‌ام‌اس دچار مشکلات حافظه نخواهید شد: برخلاف الکتروشوک‌درمانی که ممکن است باعث مشکلات حافظه شوند، rtms هیچ‌گونه تأثیر منفی روی شناخت یا حافظه نمی‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهند که rtms می‌تواند توانایی شناختی بیماران را افزایش دهد.

همچنین بخوانید: تفسیر نوار مغز

آیا درمان اسکیزوفرنی با آر تی ام اس معایبی دارد؟

معایب درمان اسکیزوفرنی با آر تی ام اس عبارت‌اند از:

  • ممکن است با عوارض جانبی rtms روبرو شوید: از آنجایی که تحریک مغناطیسی مکرر مغز روشی غیر تهاجمی برای درمان محسوب می‌شود، عوارض جانبی نادری دارد. سردرد خفیف (متداول‌ترین)، سبکی سر، درد پوست سر، درد گردن، گزگز، پرش صورت و خواب‌آلوگی از عوارض جانبی نادر این روش به شمار می‌روند. عوارضی مانند سردرد و سبکی سر معمولا پس از چندین جلسه دیگر مشاهده نمی‌شوند.
  • ممکن است دچار تشنج شوید: همان‌طور که گفته شد از هر 10000 نفر تنها 1 نفر پس از جلسات درمان اسکیزوفرنی با rtms دچار تشنج خوش‌خیم می‌شود. جالب است بدانید که خطر تشنج در تحریک مغناطیسی مکرر مغز کمتر از برخی از داروها محسوب می‌شود. اگر سابقه تشنج دارید، حتما این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
  • شرکت بیمه شما ممکن است هزینه rtms را پوشش ندهد: از آنجایی که rtms روشی جدید برای درمان این بیماری محسوب می‌شود، همه شرکت‌های بیمه هزینه آن را پوشش نمی‌دهند. گاهی ممکن است از بیمار بخواهند پس از امتحان کردن چندین دارو از دستگاه rtms استفاده کند.
  • دسترسی در همه شهرها امکان‌پذیر نیست: در سال‌های اخیر، کلینیک‌های تحریک مغناطیسی مغز بسیاری در شهرهای بزرگ شروع به کار کرده‌اند به طور مثال دسترسی به دستگاه rtms در تهران دشوار نیست؛ ولی، ساکنین شهرهای کوچک‌تر مجبور هستند برای استفاده از این درمان به شهرهای بزرگ مراجعه کنند.
  • بسیاری از مردم چیزی درباره rtms نمی‌دانند: برخی از پزشکان فقط داروها و روان‌درمانی را تجویز می‌کنند و تمایلی به معرفی تحریک مغناطیسی مکرر مغز به بیمار ندارند.

معایب درمان اسکیزوفرنی با آر تی ام اس

درمان اسکیزوفرنی با تحریک مغناطیسی مغز در کلینیک تهران rTMS/

اگر به دنبال بهترین دکتر برای درمان اسکیزوفرنی با استفاده از روش‌های جدیدی مانند rtms هستید، به کلینیک تهران آر تی ام اس مراجعه کنید. اگر سؤالاتی مانند «درمان اسکیزوفرنی چقدر طول میکشد» یا «هزینه هر جلسه آر تی ام اس چقدر است» ذهن شما را به خود مشغول کرده است، می‌توانید با شماره‌های سایت تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری درباره خدمات کلینیک تهران rtms به دست آورید.


بیشتر بخوانید: نقشه مغزی


سخن آخر

هنوز دلایل ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی (شیزوفرنی) کاملا مشخص نیست؛ ولی، روش‌های بسیاری برای درمان آن وجود دارد. دارو اولین روش برای درمان اسکیزوفرنی محسوب می‌شود؛ ولی، ممکن است نتواند تأثیر قابل توجهی روی علائم آن بگذارد. اگر تمایلی به استفاده از داروها یا روان‌درمانی برای درمان این بیماری ندارید، تحریک مغناطیسی مغز ممکن است روش مناسبی برای شما باشد.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: