درمان بی اشتهایی عصبی بدون دارو

بی اشتهایی عصبی یک اختلال روانی شدید است که با اجتناب از غذا و تحریف تصویر بدن همراه است، یعنی احساس چاق شدن با وجود کمبود وزن. بی‌اشتهایی عصبی سومین بیماری مزمن شایع در بین دختران نوجوان است و مرگ‌ومیر آن در سنین ۱۶ تا ۲۹ سالگی به اوج خود می‌رسد. تحریک مغناطیسی مغز rtms یک روش نسبتاً جدید است که مدار عصبی را تغییر می‌دهد و علاوه بر اینکه افسردگی را کاهش می‌دهد. باعث درمان بی اشتهایی عصبی هم می‌شود. درمان بی اشتهایی عصبی با دستگاه آر تی ام اس به‌عنوان روشی برای تغییر مدار عصبی تغییریافته در بی اشتهایی عصبی و کاهش رفتارهای خاص اختلال است. باتوجه‌به این توضیحات ما در این مطلب در مورد درمان بی اشتهایی عصبی با rtms برای شما خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید.

درمان بی اشتهایی عصبی بدون دارو

نحوه عملکرد درمان بی اشتهایی عصبی با rtms چگونه است؟

درمان‌های بسیار کمی برای بی اشتهایی عصبی وجود دارد. در واقع هیچ درمان بیولوژیکی برای این بیماری تأیید نشده است. به طور کل بر اساس تحقیقات اخیر مغز مکرراً مدارهای مغزی را که شامل اینسولا در این اختلال می‌شوند، دخیل می‌کند. اینسولا یک ناحیه مغزی است که در پردازش طعم و همچنین در یکپارچگی ادراک بدن مهم است و ارتباط قوی با سیستم پاداش مغز دارد.  تصویربرداری مغز و مطالعات رفتاری افرادی که بی اشتهایی عصبی دارند، نشان می‌دهد که روش rTMS  باعث می‌شود که:

  • فعالیت در آمیگدال کاهش پیدا کند.
  • اضطراب فرد کمتر شود.
  • برانگیختگی عاطفی و استرس بیماران نیز کاهش پیدا کند.

 این نوع از درمان بی اشتهایی عصبی بدون دارو به بیماران این امکان را می‌دهد که به‌جای دورشدن از غذا، به سمت غذا نگاه کنند. همچنین به نظر می‌رسد که این روش درمانی، روشی است که بر انتخاب‌های آن‌ها تأثیر می‌گذارد. یعنی در طول درمان بی اشتهایی عصبی با tms  بیماران به‌جای انتخاب غذاهای کم‌کالری با بی‌اشتهایی معمولی به سمت غذاهای خوشمزه پرکالری کشیده می‌شوند؛ چرا که به طور معمول یک فردی که به بیماری بی‌اشتهایی عصبی دچار شده است به طور معمول تمایل دارد که وعده‌های غذایی خود را رعایت نکند یا با خوردن بسیار کم به خود این اطمینان را بدهد که چاق نمی‌شود.

نحوه درمان بی اشتهایی عصبی با rtms به این صورت است که پزشک یک سیم‌پیچ الکترومغناطیسی را روی سر افراد قرار می‌دهد که پالس‌های مغناطیسی را در مغز آنها ایجاد می‌کند. این نبض‌ها اغلب شبیه ضربه‌زدن به سر هستند و باعث درد نمی‌شوند. در واقع یک سیم‌پیچ مغناطیسی به‌صورت خارجی روی پوست سر فرد در یک مکان از پیش تعیین شده قرار می‌گیرد. سپس دستگاه rTMS مجموعه‌ای از پالس‌های مغناطیسی متمرکز، قوی و باقدرت MRI را ارائه می‌کند که بدون درد هستند و ۲ تا ۳ سانتی‌متر به عمق مغز می‌روند. این پالس‌های مغناطیسی یک جریان الکتریکی ضعیف ایجاد می‌کنند که می‌تواند فعالیت را در نواحی خاص و هدفمند مغز افزایش یا کاهش دهد. شدت و فرکانس پالس‌ها بسته به شرایط بالینی و ناحیه موردنظر مغز می‌تواند متفاوت باشد. در این درمان بی اشتهایی عصبی با تحریک مغناطیسی مغز نیازی به آرام‌بخش نیست، افراد در طول درمان rTMS بیدار و هوشیار هستند و حتی می‌توانند خودشان ماشین را تا خانه برانند یا بلافاصله پس از درمان به کار خود ادامه دهند. جلسات rTMS معمولاً روزانه به مدت 3-۶ هفته، حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در هر جلسه انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید: تحریک الکتریکی مغز با روش tdcs


فواید درمان بی اشتهایی عصبی با دستگاه آر تی ام اس

همان‌طور که تحقیقات به درمان قطعی بی اشتهایی عصبی با نوروفیدبک یا درمان بی اشتهایی عصبی با tms پرداخته‌اند.؛ به مزایای درمان بی اشتهایی عصبی با آر تی ام اس هم اشاره کرده‌اند که در زیر به این مزایا می‌پردازیم.

درمان بی اشتهایی عصبی بدون دارو


بیشتر بخوانید: نوروفیدبک چیست؟


  • اگر به دنبال درمان بی اشتهایی عصبی بدون دارو و عوارض می‌گردید، این روش درمانی عوارض خاصی ندارد. در واقع عوارضی مانند خواب‌آلودگی، اضافه‌وزن، حالت تهوع و بی‌حالی که در بیشتر درمان‌ها دیده می‌شود در این درمان وجود ندارد.
  • خبر خوب که این روش درمانی نه‌تنها برای درمان بی‌اشتهایی عصبی کاربرد دارد. بلکه درمانی قوی برای افسردگی و دیگر بیماری‌هاست.
  • یکی دیگر از مزایای درمان بی اشتهایی عصبی با rtms این است که هیچ دردی ندارد. یعنی زمانی که سنسورهای دستگاه بر پوست سر بیمار قرار داده می‌شوند؛ بیمار دردی را احساس نمی‌کنند و این روال در طول درمان نیز ادامه دارد. تنها کاری که بیمار انجام می‌دهد این است که به صندلی تکیه دهد و در آرامش درمان شود. حتی بعد اینکه سنسورها از پوست سر جدا می‌شوند بیمار دردی را حس نمی‌کند.
  • نکته قابل‌توجه در این درمان بی اشتهایی عصبی بدون دارو این است که هیچ‌گونه خطری ندارد. شاید به نظر برسد چون در این روش درمانی از سنسور استفاده می‌شود و یک دستگاه مغناطیسی است باعث خطر شود؛ اما تا به امروز این روش جان هیچ بیماری را به خطر نینداخته و باعث مرگی نشده است.
  • ازآنجایی‌که  درمان بی اشتهایی عصبی با دستگاه آر تی ام اس کاملاً غیرتهاجمی است؛ یعنی در عین آرامش فرد درمان می‌شود، به همین علت است که بیمار هیچ‌گونه استرس و اضطرابی را در طول درمان تجربه نخواهد کرد.
  • از مزایای چشمگیر این روش درمانی این است که ماندگاری زیادی دارد و مدت‌زمان بسیار زیادی باید بگذرد تا بیمار به حالت اول برگردد. ماندگاری یک روش درمانی، یکی از نکات بسیار مهم در هر روش درمانی است که افراد باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. راز ماندگاری هر درمانی هم در تداوم آن نهفته است. یعنی درمان باید ادامه‌دار باشد تا اثرگذاری‌اش مشخص شود.
  • یکی دیگر از مزایای درمان بی اشتهایی عصبی با rtms این است که در کوتاه‌مدت، تأثیرات بسزایی را در روند بهبود بیمار ایجاد می‌کند.
  • همچنین یکی دیگر از مزایای این درمان این است که هیچ‌گونه بی‌هوشی لازم نیست و بیمار در یک وضعیت کاملاً هوشیاری روی صندلی می‌نشیند و درمان می‌شود.
  • علاوه بر این از این روش درمانی به‌عنوان یک روش درمانی سرپایی یاد می‌شود؛ چرا که لازم نیست بیمار در بیمارستان بستری شود. حتی نیازی نیست که فرد در خانه هم استراحت داشته باشد.

آیا درمان بی اشتهایی عصبی با آر تی ام اس معایبی دارد؟

درمان بی اشتهایی عصبی با rtms به‌طورکلی ایمن است و نمی‌توان گفت عوارض درمان بی اشتهایی عصبی با آر تی ام اس زیاد است؛ چرا که در صورت رعایت پروتکل و رویه‌های صحیح، عوارض جانبی کمی دارد یا هیچ عوارض جانبی ندارد.

  • شایع‌ترین عارضه جانبی درمان rTMS، ناراحتی خفیف در پوست سر یا سردرد بلافاصله پس از درمان است. این را می‌توان با داروهای ضددرد درمان کرد.
  • برخی از افراد ممکن است صدای زنگ در گوش را از سروصدای درمان تجربه کنند. ازاین‌رو، گوش‌گیرها در طول درمان برای کاهش قرارگرفتن در معرض صدا استفاده می‌شوند.
  • جدی‌ترین خطر rTMS تشنج است، اما نادر است و در کمتر از ۱ در ۱۰۰۰ بیمار رخ می‌دهد. این خطر در افراد سالمی که سایر عوامل خطر تشنج را ندارند حتی کمتر است. ارزیابی دقیق قبل از درمان می‌تواند چنین خطراتی را شناسایی کند.

دستورالعمل‌های ایمنی rTMS در دهه 1990 ایجاد شد و زمانی که این دستورالعمل‌ها رعایت شود، هیچ تشنجی گزارش نشد. تحقیقات تا کنون هیچ‌گونه عوارض جانبی نامطلوب طولانی‌مدت rTMS را نشان نداده است. افرادی که تحت این درمان قرار می‌گیرند، می‌توانند بلافاصله پس از انجام، فعالیت‌های روزانه از جمله رانندگی را از سر بگیرند؛ عوارض جانبی rTMS ممکن است شامل سبکی سر، مشکلات شنوایی موقت، سردردهای خفیف، گزگز در فک یا پوست سر و خطر احتمالی تشنج باشد.


بیشتر بخوانید: درمان عصبانیت با rtms و بدون دارو


درمان بی اشتهایی عصبی با تحریک مغناطیسی مغز در کلینیک تهران rTMS

درمان بی اشتهایی عصبی یکی از درمان‌هایی است که پیچیدگی‌های فراوانی دارد، به همین خاطر باید توسط افراد متخصص و حرفه‌ای در یک مرکز معتبر انجام شود. خوشبختانه کلینیک تهران rTMS با استفاده از روش درمانی تحریک مغناطیسی rTMS به بیماری که از بی اشتهایی عصبی رنج می‌برند، کمک می‌کنند. علاوه بر این متخصصین از این روش درمانی برای درمان پارکینسون، ام اس، اعتیاد، اسکیزوفرنی، اختلال اضطراب پس از سانحه، توان بخشی سکته مغزی، اضطراب، اختلال وسواسی - جبری و افسردگی استفاده می‌کنند.

درمان قطعی بی اشتهایی عصبی با نوروفیدبک

تعداد جلسات rtms لازم برای هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است. معمولاً پزشکان جلسات ۳۰ تا ۶۰ دقیقه‌ای را ۵ بار در هفته برای بسیاری از افراد تجویز می‌کنند. درمان با این روش معمولاً بین ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد. تعداد هفته‌ها باتوجه‌به تأثیر دستگاه روی هر یک از افراد ممکن است کمتر یا بیشتر باشد. برای اینکه از خدمات کلینیک تهران rTMS استفاده کنید، کافی است که با این مجموعه تماس بگیرید.

جمع‌بندی

افرادی که بی‌اشتهایی دارند، سعی می‌کنند با نخوردن غذای کافی یا ورزش زیاد یا هر دو، وزن خود را تاحدامکان پایین نگه دارند. این می‌تواند آنها را بسیار بیمار کند؛ زیرا شروع به گرسنگی می‌کنند. آنها اغلب تصویری تحریف شده از بدن خود دارند و فکر می‌کنند که چاق هستند حتی زمانی که وزنشان کم است. مردان و زنان در هر سنی ممکن است به بی‌اشتهایی مبتلا شوند؛ اما در زنان جوان شایع‌تر است و معمولاً در اواسط نوجوانی شروع می‌شود. این اختلال روانی باید هر چه سریع‌تر درمان شود؛ چرا که عوارض شدیدی بر جای می‌گذارد. یکی از درمان‌هایی که برای این بیماری مورداستفاده قرار می‌گیرد، درمان بی‌اشتهایی عصبی با تحریک مغناطیسی مغز است که به آن درمان بی‌اشتهایی عصبی با rtms می‌گویند.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: