نوروفیدبک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نوروفیدبک را با نام دیگر نوروتراپی هم میشناسند. نوروفیدبک درمانی است که در آن هیچ گونه عمل جراحی انجام نمیشود. در روش نوروفیدبک به کمک نوار مغزی که گرفته میشود، میتوان در هر لحظه اتفاقات داخل مغز را از طریق صدا و تصویر ویدیویی به بیمار نشان داد. دستگاه نوروفیدبک جهت درمان، اعصاب بیمار را تنظیم و تقویت میکند.

این روش بیشتر در کودکان مورد استفاده قرار میگیرد. 

همچنین بخوانید: تفاوت MRI و نوار مغزی

عملکرد نوروفیدبک چگونه است؟

روش درمانی نوروفیدبک به بیمار کمک میکند تا بتواند خودش امواج مغزی اش را کنترل کند. او میتواند این کار را به کمک علامت هایی که میبیند و یا میشنود، انجام بدهد. علامت ها به نحوه کار مغز مربوط میشود. دستگاه نوروفیدبک امواج مغز بیمار را دنبال میکند و بلافاصله ، علامت نشان میدهد.

هدف این درمان آن است  که عکس العمل های بیمار هماهنگ بشوند و  بتواند مغز را به سمت بهترین حالت دلخواه یا همان الگوهای سالم،  رهبری کند. هدف از این کار تغییر نحوه تفکر  نیست، بلکه توانمندی بالاتر و سلامتی بیشتر مغز مدنظر است . در واقع  این روش ، انعطاف پذیری  مغز را افزایش میدهد.

نوروفیدبک در درمان کدام بیماری ها کاربرد دارد؟

نوروفیدبک یا همان نورو تراپی، برای درمان گروهی از اختلالات روانی مفید است:

- اختلال استرس پس از سانحه

- اختلال بیش فعالی-نقص توجه

- اختلال وسواس فکری- عملی

همچنین  این روش برای آسیب های مغزی پس از سانحه نیز مفید است. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقالات درمان افسردگی با rtms و درمان آلزایمر با rtms را مطالعه نمایید. 

فواید نوروفیدبک چیست؟

- کمک به کاهش علائم اضطراب

- کمک به کاهش دوره های افسردگی

- کمک به افزایش تمرکز و توجه

- کمک به ایجاد ثبات هیجانی

- کمک به رفع علائم اختلال استرس پس از سانحه

و مهمترین فایده نوروفیدبک، برای خود مغز است، به این معنی که مغز  یاد میگیرد خود را آرام نگهدارد.

عوارض نوروفیدبک چیست؟

درمان نوروفیدبک روش امن ای بشمار میرود و برای اکثریت افراد بدون عوارض است و بندرت موارد جزئی دیده میشود که ظرف بیست و چهار تا چهل و هشت ساعت برطرف خواهد شد ، مواردی مثل:

خواب آلودگی ،عدم تمرکز، سردرد ملایم و اضطراب.

نوروفیدبک تراپی در چند جلسه انجام میشود؟

نوروتراپی به شش تا بیست جلسه درمان نیاز دارد و جلسات درمان شصت دقیقه ، طول خواهد کشید. تعداد جلسات برای افراد مختلف متفاوت است و پایان مشخصی را نمیتوان برای آن اعلام کرد.

نوروفیدبک تراپی در کلینیک تهران آر تی ام اس

اضطراب و بیخوابی ، خستگی ایجاد میکند  و تمرکز را برهم میزند. در مرکز آر تی ام اس تهران، با استفاده از روش نوروفیدبک ، استرس و اضطراب بیش از حد  ( که تاثیر منفی بر روی برخی هورمون ها مثل هورمون رشد دارد) بهبود پیدا میکند.

همچنین  به بیماران دچار افسردگی کمک میکند تا  کارهای روزمره زندگی را بهتر و راحت تر انجام بدهند و علائم افسردگی کاهش پیدا کنند.در ارتباط با مشکلات مربوط به توجه و تمرکز نیز تلاش میشود تا با آموزش به مغز بیمار، او بتواند فعالیت های مربوط به یادگیری و اجرا را  در محیط مدرسه و  کار بهتر انجام بدهد.

همچنین در مرکز آر تی ام اس تهران میتوان  با تغییر الگوهای مغز، هیجان بیش از اندازه  و تغییر ناگهانی خلق وخو ی بیمار را کنترل کرد.بعلاوه ، در این مرکز از طریق گرفتن نقشه مغزی ، میتوان علائم اختلال استرس پس از سانحه را نیز بهبود بخشید.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: