درمان عصبانیت بدون دارو

عصبانیت جزو رایج‌ترین بیماری‌های روانی دنیاست که گریبان‌گیر مردم شده است. در سال‌های اخیر شرایط مختلفی مثل وضعیت بد اقتصادی، جنگ و... به این بیماری دامن زده و همین مسئله، افسردگی را نیز چندبرابر کرده است. داروهای زیادی درکنار مشاوره و روان‌درمانی، درمان‌هایی برای بیماری‌های روحی و روانی محسوب می‌شوند؛ اما در برخی موارد این درمان‌ها جواب نمی‌دهند.

از آن‌جا که ازنظر برخی افراد، داروها عوارض فیزیکی و شیمیایی دارند، درمان عصبانیت بدون دارو جزو روش‌هایی‌ست که اخیرا بسیار طرفدار پیدا کرده است. یکی از این درمان‌های بدون دارو، درمان عصبانیت با تحریک مغناطیسی مغز به‌طور مکرر یا همان rTMS است که درمانی غیرتهاجمی و بدون جراحی است و بااستفاده از انتقال امواج الکتریکی به بخش‌هایی از مغز انجام می‌شود.

در ادامه درمورد rTMS و مزایا و معایب آن توضیح می‌دهیم.

درمان قطعی عصبانیت با نوروفیدبک

نحوه عملکرد درمان عصبانیت با rtms چگونه است؟

تحریک مغناطیسی مکرر مغز که به انگلیسی به آن Repetitive Transactional Magnetic Stimulation می‌گویند و به‌اختصار آن را rTMS می‌نامند، یک درمان بدون دارو و غیرتهاجمی برای بیماری‌های روانی، به‌خصوص افسردگی است. همانطور که از نامش پیداست، در این درمان، بخش‌هایی از مغز که تعیین‌کننده حالت‌های روحی است، تحریک مغناطیسی می‌شوند. مغز انسان ذاتا یک ارگان الکتریکی است که ازطریق انتقال سیگنال‌های الکتریکی بین سلول‌های عصبی عمل می‌کند. درمان rTMS هم با افزایش تعداد و تعدد چنین انتقال‌هایی، روندهای طبیعی مغز را دست‌کاری می‌کند تا به نتیجه مطلوب برسد. بدین‌ترتیب با rTMS می‌توان حوزه‌های مشخصی از مغز را تحت‌تاثیر قرار داد. تحقیقات نشان داده است که تعداد زیادی از بیماران افسرده‌ای که مغزشان واکنشی نسبت به داروهای ضدافسردگی نشان نداده است، با درمان rTMS بهبود قابل‌توجهی در آن‌ها پدید آمده است.

نحوه درمان عصبانیت با rtms که نوعی درمان عصبانیت بدون دارو محسوب می‌شود، بدین‌صورت است که ازطریق میدان مغناطیسی، پالسی روی فعالیت مغز اثر می‌گذارد. این میدان مغناطیسی ازطریق عبور پالس‌های جریان سریع ازطریق تعدادی سیم ایجاد می‌شود. این سیم‌ها با پلاستیک پوشانده می‌شوند و روی جمجمه و نزدیک پیشانی فرد قرار می‌گیرند. میدان‌های مغناطیسی بدون هیچ دردی به جمجمه نفوذ می‌کنند و در سلول‌های مغزی موردنظر جریان ایجاد می‌کنند. بدین‌صورت فعالیت سلول‌های مغزی در بخش‌هایی از مغز که قبلا به‌خاطر افسردگی، تقریبا منفعل شده بودند، افزایش می‌یابد. از آن‌جایی که تحریک مغناطیسی باید به‌طور منظم انجام شود، به آن تحریک مغناطیسی مکرر می‌گویند و حرف r در ابتدای علامت اختصاری این فرآیند به‌همین دلیل است.

درمان عصبانیت با rtms معمولا وقتی انجام می‌شود که دارودرمانی، مشاوره و صحبت با تراپیست، تاثیری بر وضعیت روانی بیمار نگذاشته و درواقع به‌نوعی آخرین راه‌حل محسوب می‌شود.

فواید درمان عصبانیت با دستگاه آر تی ام اس

برخی از مزایای درمان عصبانیت با آر تی ام اس به شرح زیر است:

  • نیاز به بی‌حسی ندارد.
  • غیرتهاجمی است.
  • درد ندارد.
  • بیمار پس از درمان بلافاصله می‌تواند به زندگی روزمره‌اش ادامه دهد.
  • باعث ازدست دادن حافظه نمی‌شود.
  • در سال 2008 توسط FDA یا همان اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا به‌عنوان درمانی برای افسردگی تایید شده است.

بیشتر بخوانید: تحریک الکتریکی مغز با روش tdcs 


آیا درمان عصبانیت با آر تی ام اس معایبی دارد؟

درمان با آر تی ام اس یک روش غیرتهاجمی است و برخلاف برخی دیگر از درمان‌هایی که ازطریق تحریک عصبی مغز انجام می‌شوند، نیاز به عمل جراحی نداشته و درنتیجه عوارض بعد از عمل هم شامل این نوع درمان نمی‌شود؛ ازطرفی نیاز به بیهوشی و بی‌حسی هم ندارد؛ اما به‌طور کلی این روش درمانی هم مانند هر درمان دیگری ممکن است عوارضی درپی داشته باشد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم. یادتان باید که این عوارض خفیف هستند و معمولا پس از گذشت مدت کوتاهی بهبود می‌یابند، اما اگر ادامه‌دار بودند، این مسئله را سریعا با پزشک متخصص خود درمیان بگذارید.

نحوه درمان عصبانیت با rtms

در ادامه با عوارض درمان عصبانیت با آر تی ام اس آشنا می‌شوید:

  • سردرد؛
  • احساس ناراحتی در ناحیه جمجمه در محل انجام تحریک؛
  • احساس کرختی و سوزن‌سوزن شدن، اسپاسم یا پرش عضلانی در ماهیچه‌های صورت؛
  • احساس سبکی سر؛
  • قرمزی پوست در محل وارد شدن جریان الکتریکی؛
  • اضطراب درطول درمان؛

درمان با rTMS ممکن است عوارضی نیز داشته باشد که غیرمعمول و نادر هستند، اما گاهی در برخی افراد ظاهر می‌شوند. این عوارض به‌شرح زیر هستند:

  • تشنج؛
  • شیدایی، به‌ویژه در افرادی که اختلال دوقطبی دارند.
  • ازدست دادن شنوایی، درصورتی‌که درطول درمان به‌خوبی از گوش‌ها محافظت نشود.

rTMS تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی دارد که تصمیم انتخاب هرکدام از آن‌ها برعهده پزشک متخصص است. در کلینیک rTMS تهران بهترین و مجرب‌ترین پزشک‌های مغز و اعصاب، شما را معاینه کرده و درصورت لزوم، نوع مناسبی از درمان عصبانیت بدون دارو مثل rTMS را به شما پیشنهاد می‌کنند که در همان کلینیک نیز انجام می‌شود. یادتان باشد که درمان با rTMS حداقل به 30 جلسه درطول 6 هفته نیاز دارد.

درمان عصبانیت با تحریک مغناطیسی مغز در کلینیک rTMS تهران

کلینیک تهران rTMS، با تجربه فراوان در درمان تخصصی بیماری‌های مغز و اعصاب، خدمات مختلفی از جمله نقشه مغزی (QEEG)، سونوگرافی عروق مغزی (TCD) و نوار مغزی (EEG) را با پزشکان مجرب و متبحر به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهد. یکی از خدمات این کلینیک، تحریک مغناطیسی مکرر مغز یا همان rTMS است. در این کلینیک قبل از انجام rTMS، چند آزمایش جسمی از بیمار گرفته می‌شود تا شرایط جسمی او بررسی شود و ازطرفی ارزیابی روانی هم صورت می‌گیرد تا وضعیت افسردگی یا سایر مشکلات روحی نیز مشخص شود. با انجام این آزمایش‌ها این موضوع بررسی می‌شود که آیا rTMS روشی امن و مناسب برای بیمار به‌شمار می‌آید یا خیر.

اگر باردار هستید، داروی خاصی دریافت می‌کنید، سابقه صرع یا تشنج دارید، اختلالات روحی دارید، مغزتان به‌خاطر بیماری یا جراحتی آسیب دیده است، سردردهای مکرر و شدید دارید، بیماری خاص دیگری دارید، قبلا تحت درمان rTMS قرار گرفته‌اید یا هرگونه ایمپلنت یا هر شی فلزی در بدنتان دارید، باید با پزشک متخصصتان درمیان بگذارید. در برخی موارد، افرادی که ایمپلنت دارند، می‌توانند تحت درمان rTMS قرار بگیرند؛ اما از آن‌جا که این درمان با ایجاد میدان مغناطیسی انجام می‌شود، درمان rTMS برای افرادی که موارد زیر در بدنشان وجود دارد، توصیه نمی‌شود:

  • کلیپس آنوریسم؛
  • استنت‌های رگی؛
  • تحریک‌کننده‌های عمیق مغزی؛
  • دستگاه‌های الکتریکی ایمپلنتی مثل ضربان‌ساز قلب؛
  • الکترودهای نظارت بر فعالیت مغز؛
  • ایمپلنت‌های حلزونی برای شنوایی؛
  • هرگونه ایمپلنت مغناطیسی؛
  • گلوله یا ترکش؛
  • هرگونه قطعه فلزی یا ایمپلنت درون بدن؛

درمان عصبانیت با tms

برای درمان عصبانیت با دستگاه آر تی ام اس معمولا چندین جلسه باید پیش بروید تا نتیجه بگیرید، اصولا به‌مدت چهار الی شش هفته و حداقل هفته‌ای پنج بار تکرار می‌شود. قبل از شروع درمان، پزشک شما باید بهترین مکان قرار دادن آهنرباها روی سرتان و سپس دز مناسب جریان مغناطیسی را انتخاب کند. اولین جلسه حدود 60 دقیقه طول می‌کشد و پس از جلسات درمانی می‌توانید بلافاصله به کار و زندگی عادی خود برگردید.


بیشتر بخوانید: درمان اضطراب با rtms و بدون دارو


سخن آخر

در اولین جلسه درمانی، آرامش خود را حفظ کنید. همانطور که بیان شد، درمان با rTMS نوعی درمان پرخاشگری و بدخلقی بدون دارو است و تهاجمی نیست، نیاز به بیهوشی و بی‌حسی ندارد و به‌نوعی درمان سرپایی محسوب می‌شود. در جلسات بعدی نیازی نیست که با کسی هماهنگ کنید تا پس از درمان، شما را به منزل برساند، چون می‌توانید رانندگی کنید، اما در جلسه اول بهتر است جوانب احتیاط را رعایت کنید.

یادتان باشد که درمان عصبانیت بدون دارو و عوارض هرچند که بسیار مفید به‌نظر می‌رسد، اما حتما باید با نظر پزشک متخصص انجام شود، زیرا ممکن است بیمار به دارو نیاز داشته باشد. در بسیاری موارد، نشانه‌های افسردگی، عصبانیت یا هر بیماری دیگری که برای درمان مدنظر است، از طریق rTMS ازبین می‌رود؛ اما در برخی مواقع نشانه‌ها بعد از مدتی برمی‌گردد. دراین‌صورت بهتر است بلافاصله به پزشک متخصصتان مراجعه کنید. پزشک ممکن است بنابر صلاح‌دید، rTMS را دوباره تجدید کند.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: