درمان میگرن بدون دارو

میگرن یکی از دردناک‌ترین انواع سردردهایی است که می‌توانید تجربه کنید و بدون درمان، درد شما می‌تواند تا سه روز ادامه داشته باشد. اخیرا میزان بروز میگرن به تدریج در حال افزایش است و به یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سیستم عصبی در جهان تبدیل شده است. اگر به دنبال تسکین میگرن خود هستید، بدون خطر عوارض جانبی ناشی از داروها، وقت آن است که با تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال  (TMS)آشنا شوید.

درمان میگرن با tms می‌تواند به میزان قابل توجهی تعداد میگرن‌های آینده را کاهش دهد و دردی را که هنگام حمله میگرنی تجربه می‌کنید کاهش دهد. در ادامه این مقاله، از مزایا و نحوه عملکرد درمان میگرن با tms در کلینیک سردرد تهران صحبت می‌کنیم.

درمان میگرن بدون دارو

نحوه عملکرد درمان میگرن با rtms چگونه است؟

میگرن به چند دسته تقسیم می‌شود، میگرن با اورا، میگرن مزمن، میگرن بدون اورا، عوارض میگرن، میگرن احتمالی و سندرم‌های اپیزودیک که ممکن است با میگرن مرتبط باشد. میگرن مزمن باعث آسیب جدی به کیفیت زندگی فرد می‌شود. با این حال، تاثیر درمان‌های دارویی، شامل درمان‌های حاد و درمان‌های پیشگیرانه، به طور قابل توجهی باعث بهبود بالینی نشده است.

در درمان با TMS، پالس‌ها و الکترومغناطیسی باعث تحریک سلول‌های عصبی مغز می‌شود. قسمت بیرونی مغز را مورد هدف قرار می‌دهد. میدان‌های مغناطیسی جریان الکتریکی کوچکی ایجاد می‌کند که اعصاب خاصی را فعال کرده و در نتیجه احتمال ابتلا به میگرن با TMS را کاهش می‌دهد. درمان میگرن با rtms در کلینیک‌ها، مطب‌های پزشکان به صورت سرپایی انجام می‌شود.

سازمان FDA، یک دستگاه TMS را برای استفاده در خانه برای جلوگیری و پیشگیری از میگرن تایید کرده است. این دستگاه به عنوان rTMS یا TMS تک پالس شناخته می‌شود. استفاده از این دستگاه باید با دستور پزشک باشد. اگر استفاده از آن برای شما مناسب است، پزشک باید این درمان را تجویز کند.

نحوه درمان میگرن با rtms به این صورت است که در ابتدا از شما در مورد پرونده پزشکی و تاریخچه پزشکی‌تان با جزییات سوال می‌پرسند. به دنبال آن، یک نوار مغزی گرفته می‌شود. اسکن این نوار، مناطق سطح بیرونی مغز را که بیشترین فعالیت الکتریکی (اعصاب) را دارند، نشان می‌دهد. این عکس‌برداری از مغز برای اعمال درمان TMS در جایی که بیشتر موردنیاز است، استفاده می‌شود. اگر اولین جلسه شما باشد، تکنسین سر شما را اندازه‌گیری می‌کند تا محل قرار دادن سیم‌پیچ مغناطیسی را تعیین کند.

همچنین بخوانید: تفاوت MRI و نوار مغزی

در مرحله بعد متخصص پزشکی یا تکنسین، از مغز شما عکس‌برداری می‌کنند. این در پرونده پزشکی شما برای درمان‌های آینده ثبت و نگهداری می‌شود. سپسقدرت و تنظیمات درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس را بر اساس آزمایش‌هایی که انجام می‌دهید، مشخص می‌کنند. پس از تکمیل ارزیابی‌های اولیه، می‌توانید جلسات درمان TMS را شروع کنید. ممکن است به چندین جلسه نیاز داشته باشید. هرجلسه ممکن است 20 دقیقه طول بکشد. در طول درمان با TMS شما کاملا بیدار هستید و نیازی به بیهوشی یا بی‌حسی از هر نوعی نخواهید داشت.

میزان موفقیت درمان میگرن با tms که تا به امروز بیشتر به عنوان درمانی برای افسردگی مورد مطالعه قرار گرفته است، قابل قبول است. نرخ پاسخ به افسردگی بین 30 تا 64 درصد است.

تحقیقات بیشتری برای درک میزان موفقیت سایر شرایط پزشکی مورد نیاز است. اگر افسردگی دارید، پزشک احتمالا داروهای ضد افسردگی و روان درمانی را قبل از TMS توصیه می‌کند. با این حال، ممکن است به فکر TMS بیافتید اگر موارد زیر اتفاق افتاده باشد: 

از یک یا چند داروی ضد افسردگی بدون نتیجه استفاده کرده‌اید؛ در دوران کودکی یا نوجوانی عوارض جانبی منفی را تجربه کرده‌اید. این به این دلیل است که افراد جوان بیشتر مستعد به عوارض جانبی نامطلوب داروهای ضد افسردگی هستند.


بیشتر بخوانید: درمان وسواس با تی ام اس


فواید درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس

درمان میگرن با تحریک مغناطیسی مغز یا rTMS یک درمان غیرتهاجمی برای افسردگی، اضطراب، OCD و PTSD است. همچنین در زمینه‌های دیگر مانند آلزایمر و آسیب مغزی اکتسابی در حال تحقیق و بررسی است. این مورد شامل اعمال یک میدان پالس الکترومغناطیسی در ناحیه خاصی از مغز، هر روز و طی چند هفته است. در اینجا به مزایای درمان میگرن با آر تی ام اس اشاره شده است.

بدون مسکن و بی‌هوشی

گاهی اوقات انجام کاری که باعث آرام‌بخشی یا بیهوشی است، می‌تواند برای سلامتی افراد خطر داشته باشد و حتی باعث ترس و اضطراب زیادی شود. آرام‌بخش و بیهوشی می‌تواند عوارض جانبی منفی زیادی مانند استفراغ، گیجی، اختلال عملکرد شناختی و هذیان داشته باشد. برخلاف درمان تشنج الکتریکی، درمان میگرن با tms به آرام‌بخش یا بیهوشی نیازی ندارد، و این بسیاری از خطرات را کاهش می‌دهد.

نحوه درمان میگرن با rtms

عوارض کم

عوارض درمان میگرن با آر تی ام اس خطرات ایمنی بسیار کمی را نشان می‌دهد. تنها 10 تا 30 درصد از بیماران برخی از ناراحتی‌ها مانند سردرد را تجربه می‌کنند. با این حال احتمال خیلی کمی وجود دارد که rTMS باعث تشنج شود. بنابراین، غربالگری مناسب باید قبل از دریافت rTMS انجام شود.

شروع سریع بهبودی

در یک محیط سرپایی 75 درصد از بیماران، علائم افسردگی در آن‌ها به مرور کاهش می‌یابد و 50 درصد کسانی که با 30 جلسه درمان یا بیشتر به بهبودی دست می‌یابند، تنها یک یا دو علامت به صورت خفیف از خود نشان می‌دهند. برخلاف برخی از داروها که هفته‌ها به تنظیم دوز نیاز دارند، بیماران rTMS ممکن در هفته اول یا دو هفته بعد از درمان شاهد بهبودی باشند.

بدون دوره نقاهت

از آنجایی که rTMS به آرام‌بخشی یا بیهوشی نیاز ندارد، عملا نیازی به دوره نقاهت بعد از یک جلسه نیست.

پیشرفت‌های شناختی

بیشتر وقت‌ها افسردگی باعث اختلالات شناختی می‌شود و بیماران شاهد افزایش عملکرد شناختی هستند. تحقیقات نشان داده است که rTMS با فرکانس بالا توجه، حافظه و عملکرد اجرایی مانند تصمیم‌گیری و استدلال را بهبود می‌بخشد.

کاهش نیاز به دارو

به دلیل اینکه بهبودی میگرن به وسیله دستگاه و پالس‌های مغناطیسی انجام می‌شود، درمان میگرن بدون دارو خواهد بود. محققان هنوز در حال تحقیق و بررسی درمان میگرن با tms هستند؛ اما این روش می‌تواند برای موارد مختلفی نیز مفید باشد. در زیر به فواید استفاده از این دستگاه در درمان بعضی بیماری‌ها اشاره شده است.

  • درمان TMS برای افسردگی 
  • موثر برای اختلال وسواس فکری اجباری (OCD)
  • برای درمان اضطراب
  • برای درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • اثر مفید در توانبخشی سکته مغزی 
  • برای درمان اسکیزوفرنی 
  • برای بیماری پارکینسون 
  • موثر در درمان آلزایمر
  • برای دردهای مزمن 
  • درمان اعتیاد به نیکوتین
  • TMS برای ام اس

بیشتر بخوانید: درمان اختلال خواب با دستگاه آر تی ام اس


آیا درمان میگرن با آر تی ام اس معایبی دارد؟

عوارض جانبی TMS غیرمعمول هستند. اگر عوارضی اتفاق بیافتد، ممکن است شامل مواردی مانند سردردهای خفیف (شایع‌ترین) سبکی سر، درد سر، درد گردن، سوزن سوزن شدن صورت و خواب‌آلودگی باشد. در طول درمان علائمی مانند سردرد و سبکی سر معمولا پس از چندین جلسه درمان از بین می‌رود. خطر تشنج نیز وجود دارد، اما این عارضه جانبی، نادر است. در زیر به چند نمونه از معایب درمان TMS اشاره شده است:

  • لرزش صورت در طول درمان
  • قرمزی پوست در محل قرارگیری سیم پیچ
  • اضطراب قبل و حین درمان
  • ناراحتی خفیف ( معمولا در پایان اولین درمان از بین می‌رود)
  • سردرد
  • فرآیند پوشش بیمه‌ای می‌تواند دشوار باشد
  • زمان مورد نیاز 30 درمان در 6 هفته است

اگر هر نوع کاشت فلزی یا شی فلزی در ناحیه سر (به غیر از بریس و پرکردن دندان) دارید، باید از TMS اجتناب کنید. این موارد عبارت‌اند از یک صفحه فلزی یا هر قطعه فلزی خارجی دیگری که در سر ما گذاشته شده است، دستگاه‌های کاشته شده مانند گیره‌های فلزی یا کلاف‌های محرک مغز برای آنوریسم صورت، خالکوبی با TMS جوهر مغناطیسی یا فلزی برای افراد مبتلا به تشنج یا صرع و در این موارد نباید از این نوع درمان استفاده شود.

درمان میگرن با تحریک مغناطیسی مغز

درمان میگرن با تحریک مغناطیسی مغز در کلینیک تهران  rTMS

در کلینیک تهران rTMS  پزشکان و متخصصان باتجربه و کاربلد به درمان میگرن با تحریک مغناطیسی مغز می‌پردازند. در این کلینیک، درمان به نوع بیماری بستگی دارد و با تشخیص پزشک، ممکن است از 30 تا 40 دقیقه و هر دوره درمان بین 5 تا 30 جلسه انجام ‌شود. این جلسات به تعداد 1 تا 4 هفته هر روز است و یک روز درمیان یا در هفته 2 یا 3 بار انجام می‌شود. تعداد جلسات با توجه به تاثیر دستگاه روی هر فرد ممکن است کمتر یا بیشتر شود. پزشک بدون بررسی وضعیت و شرایط بیمار نمی‌تواند تعداد جلسات درمان را مشخص کند؛ اما در صورت تعیین جلسات، اگر جلسات درمان را به طور مکرر و منظم انجام دهید سریع‌تر و بهتر نتیجه می‌گیرید.

هزینه هر جلسه rTMS نیز به شرایط و وضعیت سلامتی افراد و همینطور قوانین و شرایط بیمه‌ای که از آن استفاده می‌کنند بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه تحریک مغناطیسی مغز، با شماره‌های درج شده در سایت کلینیک فوق تخصصی rTMS تهران تماس بگیرید. مشاوران و متخصصان ما در کلینیک rTMS آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

جمع‌بندی

TMS یک درمان سریع، ایمن، غیرتهاجمی، موضعی و در حال پیشرفت است و زمانی که درمان‌های دیگر برای بهبود میگرن تاثیری ندارند یا مبتلایان به میگرن می‌خواهند یک روش طبیعی را استفاده کنند، می‌توان آن را گزینه مناسبی درنظر گرفت. اما آنچه برای بهبودی بسیار مهم است، کمک گرفتن از متخصصان و پزشکان خبره و باتجربه است که شانس موفقیت و به نتیجه رسیدن را بسیار بالا می‌برد.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: