درمان اختلال خواب بدون دارو

داشتن حداقل ۷ الی ۸ ساعت خواب، برای بدن تمام افراد در سنین مختلف، لازم و ضروری است. به این ترتیب در صورت کاهش این مقدار ساعت از خواب به علل مختلف، می‌تواند تأثیرات مخربی بر سلامت جسمی و روحی افراد بگذارد. در بسیاری از موارد، افراد به علت فکر و خیال، استرس و موارد دیگر ممکن است، دچار کم خوابی یا اختلال بی‌خوابی شوند. یکی از راه‌های درمان این مشکلات، درمان اختلال خواب با rtms است. این روش درمان به واسطه استفاده از تکنولوژی فوق پیشرفته، قادر به حل اکثر اختلالات مربوط به خواب است. بنابراین دریافت اطلاعات کافی درخصوص نحوه درمان اختلال خواب با rtms و همچنین مزایا و معایب آن دارای اهمیت بسیار زیادی است که ما در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

همچنین بخوانید: تشخیص افسردگی

درمان اختلال خواب با tms

نحوه عملکرد درمان اختلال خواب با rtms چگونه است؟

روش‌های مختلفی برای درمان اختلالات خواب وجود دارند که ممکن است پاسخگوی مشکل بسیاری از افراد باشند؛ اما این روش‌ها، تأثیرات چندانی بر مشکلات افرادی که از اختلال بی‌خوابی شدید رنج می‌برند، نخواهند داشت. بنابراین به منظور پیشگیری از مشکلاتی که در نتیجه کم خوابی ممکن است برای افراد به وجود آید، بهتر است قبل از هرچیزی به دنبال بهترین راه حل برای از بین بردن این مشکل بود.

درمان بیخوابی با دستگاه آر تی ‌ام اس بسیار آسان است و به درمان اکثر اختلالات مربوط به خواب می‌پردازد. این دستگاه چندین سال است که وارد ایران شده و در بسیاری از مراکز و کلینیک‌های درمانی و روانشناسی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمان، برخلاف دیگر روش‌ها، تهاجمی نیست و دارای اثرات و نتایج بسیار مفیدتری است. این دستگاه علاوه بر درمان مشکلات و اختلالات مربوط به خواب، به درمان استرس و اضطراب، افسردگی، وسواس‌های فکری و عملی، صرع، پارکینگسون، سردرد‌های میگرنی و... می‌پردازد. بنابراین به منظور درمان این نوع بیماری‌ها، بایستی ضمن رعایت نکات ذکر شده، در تمامی مراحل و جلسات درمانی شرکت و از فاصله انداختن بین جلسات خودداری کنند.

  1. به منظور درمان اختلال خواب با دستگاه rtms ابتدا باید بیمار تمامی زیورآلات و وسایلی همچون کارت بانکی، جواهرات و هرچیزی را که نسبت به میدان مغناطیسی حساس است؛ از خود جدا کند.
  2. سپس پزشکان و روانپرشکان، از تعدادی سیم و وسایل‌رسانا برای اتصال بدن بیمار به دستگاه استفاده می‌کنند. به این ترتیب این سیم‌ها را روی پوست سر بیمار قرار می‌دهند تا پس از ایجاد جریان مغناطیسی، این جریان از طریق سر در بدن بیمار جریان پیدا کند.
  3. در ادامه‌ درمان، پس از اتصال سیم‌ها، کویل دستگاه را روی سر بیمار قرار می‌دهند تا جریان مغناطیسی به مغز بیمار برسد. سپس با برقراری جریان الکتریکی، شوک‌های الکتریکی باعث می‌شوند تا تمام نورون‌های مغزی در ناحیه‌ اتصال سیم‌ها درگیر و دچار تغییر شوند. با افزایش جریان و گذشت مدت زمان کوتاهی، این جریان در بدن شخص بیمار پخش می‌شود.

این جریان باعث ایجاد تحریکاتی در نقاط مختلف مغز می‌شود که نتیجه‌ اصلاحی در روند خواب افراد خواهند داشت. به طوری که در این بین تمام عواملی که مانعی برای عملکرد طبیعی مغز به حساب می‌آیند، از بین خواهند رفت. همچنین این جریان مغناطیسی به اصلاح بخش‌های مختلف مغز که وظیفه تنظیم خواب را به عهده دارند، می‌پردازد. توجه داشته باشید که در روند درمان اختلال خواب با این دستگاه فوق پیشرفته، فعالیت‌های الکتریکی مغزی را به‌طور کلی تحت کنترل قرار می‌دهد. سپس این میدان مغناطیسی قوی با استفاده از پالس‌های تولید شده از جانب کویل دستگاه، از مغز عبور می‌کنند. در ادامه، این میدان مغناطیسی، نواحی مخصوصی از قشر مغز را مورد کنترل قرار می‌دهد و باعث تحریک این نواحی می‌شود. نتیجه انجام طولانی مدت جلسات درمان، از بین رفتن اختلالات و رفع عیب نقاط مختلف مغز است. این امر باعث می‌شود که عوامل به وجود آمدن اختلالات خواب از بین بروند و بیماران پس از مدت زمان نسبتاً کوتاهی، از خوابی با کیفیت لذت ببرند.


بیشتر بخوانید: نوروفیدبک چیست؟ 


فواید اختلال خواب با دستگاه آر تی ‌ام اس

درمان اختلال خواب با rtms دارای فواید گسترده‌ای است که این امر علتی برای برتری این روش بر دیگر روش‌های درمانی اختلال خواب خواهد بود. از جمله مزایای درمان اختلال خواب با آر تی ام اس ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تأثیرات درمانی قابل توجه در مدت زمان کم، از فواید استفاده از این روش درمانی است.
  • در این روش، به طورکلی بیمار هیچ گونه دردی را در بدن خود احساس نمی‌کند، مگر در موارد خاص؛ که در این مواقع نیز پیش از انجام روند درمان، اطلاعات کافی در خصوص درد‎‌ها یا حس‌هایی که ممکن است در بدن بیمار به وجود آیند، به شخص بیمار داده می‌شود.
  • همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته، پس از اتمام جلسات درمان نیز هیچ نوع دردی در بدن بیمار وجود نخواهد داشت و به طور کلی هیچ خطری سلامت بیماران را تهدید نخواهد کرد. اثر درمان اختلال خواب با rtms تا مدت زمان نسبتاً طولانی باقی خواهد ماند و باعث داشتن خوابی باکیفیت می‌شود.
  • این روش درمانی برخلاف دیگر روش‌ها که ممکن است باعث ایجاد اضافه وزن، حالت تهوع، بی‌حالی، کسلی و... شوند، فاقد هریک از عوارض ذکر شده است و می‌توان گفت که عوارض جانبی خاصی ندارد. به علاوه، در هنگام درمان به هیچ عنوان نیاز به بیهوشی یا استفاده از دارو‌های موضعی نیست و بیمار می‌تواند در حالت عادی به صورت نشسته یا دراز کشیده، مورد درمان قرار بگیرد.
  • همچنین نیاز به استفاده از دارو‌های جانبی به منظور افزایش تأثیرات درمان نیز نخواهد بود.
  • این روش غیر سیستمیک بوده و هیچ ماده‌ خطرناک یا غیر خطرناک وارد جریان خون افراد نمی‌شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، درمان اختلال خواب با rtms گزینه‌ بسیار مناسبی برای افرادی است که از اختلالات بی‌خوابی رنج می‌برند و روش‌های دارویی پاسخگوی مشکلاتشان نبوده است. بنابراین این روش از جمله مناسب‌ترین روش‌ها برای درمان اختلال خواب بدون دارو به حساب می‌آید.

همچنین بخوانید: اختلال دوقطبی چیست

آیا اختلال خواب با آر تی‌ام اس معایبی دارد؟

همان‌طورکه پیش‌تر ذکر شد، درمان اختلال خواب با rtms یکی از بهترین و کم عارضه‌ترین روش‌های درمان اختلال بی‌خوابی است. البته این روش نیز از دیگر روش‌های درمانی مستثنی نیست و در موارد بسیار نادر ممکن است که مشکلاتی را برای بیماران به وجود بیاورد؛ که در اکثر موارد این مشکلات جدی نبوده و پس از گذشت مدت زمان نسبتاً کوتاهی از بین خواهند رفت.

  • از جمله عوارض درمان اختلال خواب با آر تی‌ ام اس می‌توان به سردرد‌های خیلی جزئی، جمع شدگی و اسپاسم کشیده شدن پوست صورت و سر، سرگیجه، ناراحتی یا قرمز شدگی پوست در ناحیه اتصال مدار‌های مغناطیسی، کاهش شنوایی در موارد بسیار نادر و... اشاره کرد.
  • علاوه بر موارد ذکر شده یکی از عوارض بسیار نادری که احتمال وقوع آن نیز بسیار پایین است، تشنج پس از جلسه درمان است. این مورد برای افرادی که دارای مشکلات زمینه‌ای و بیماری‌هایی همچون صرع هستند، ممکن است به وجود آید.
  • به علاوه، در موارد بسیار نادر و کمیاب ممکن است برای بیماران درگیر دوقطبی، شیدایی به وجود آید. به همین علت مطلع کردن پزشک و روانپزشک درمانگر از وضعیت بیماری‌ها پیش از شروع هر یک از جلسات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

همچنین بخوانید: درمان کجی گردن

نحوه درمان اختلال خواب با rtms

درمان اختلال خواب با تحریک مغناطیسی مغز در کلینیک تهران  rTMS

با توجه به موارد ذکر شده، ممکن است بسیاری از افراد به فکر درمان اختلال خواب با تحریک مغناطیسی مغز یا همان درمان اختلال خواب با tms افتاده باشند. همان طور که در ابتدای متن نیز ذکر شد، در تعداد بسیار زیای از کلینیک‌ها و مراکز روانشناسی تهران از این روش درمانی برای رفع مشکلات و بیماری‌های مربوط به خواب و... استفاده می‌شود. به منظور درمان اختلال خواب به این روش، باید پیش از هراقدامی در کلینیک‌های درمانی، پزشک مربوطه را از وجود هر نوع بیماری زمینه‌ای مطلع کنید. در این کلینیک‌ تهران آر تی ام اس، در جلسات اول به بررسی تمام بیماری‌های پیشین و روند‌‎‌های درمانی‌ای که در گذشته انجام داده‌اید، پرداخته می‌شود. سپس پیش از شروع هریک از جلسات درمانی، پزشکان و متخصصان به بررسی نرمال بودن vs و آزمایش‌های انجام شده می‌پردازند تا در صورت وجود هرنوع مشکلی در بررسی‌ها به تغییر روند درمان بپردازند. این امر باعث می‌شود که مشکلات احتمالی به حداقل میزان خود برسند. در ادامه در هنگام انجام مراحل درمان، در صورت وجود یا بروز هر نوع مشکلی از جمله درد، سوزش و... در نواحی مختلف بدن، پزشکان و روانپزشکان متخصص حاضر در جلسه به بررسی و همچنین رفع مشکل می‌پردازند.


بیشتر بخوانید: درمان اختلال خواب با rtms


سخن پایانی

با توجه به آنچه در تمام متن ذکر شده است، درمان اختلال خواب با rtms یکی از معروف‌ترین و بهترین روش‌های درمانی به حساب می‌آید که امروزه در بسیاری از کلینیک‌ها و مراکز درمانی از جمله کلینیک تهران rTMS این روش‌‍ برای درمان بسیاری دیگر از بیماری‌ها علاوه بر مشکلات خواب استفاده می‌شود. بنابراین به منظور استفاده از این روش درمانی برای رفع مشکل مربوط به خواب، دریافت اطلاعات کافی درخصوص نحوه‌ی و همچنین مزایا و معایب این روش درمانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: