درمان لرزش بدن بدون دارو

درمان لرزش بدن با rtms یکی از بهترین روش‌های درمانی است که در سال‌های اخیر رواج یافته است و به دلیل مزایای بسیار آن، مورد توجه تعداد زیادی از پژوهشگران قرار گرفته است. لرزش‌های بدن به دلایلی مختلفی رخ می‌دهد. در اغلب موارد این لرزش‌ها به‌صورت خودبه‌خودی رفع می‌شوند؛ اما در موارد شدیدتر درمان آن می‌تواند همراه با چالش‌هایی باشد.

درمان لرزش بدن با دستگاه آر تی ام اس چالش‌های کمتری دارد و در دسته روش‌های اثربخش قرار می‌گیرد. اگر سوالاتی درباره نحوه درمان با این روش، مزایا و معایب آن در ذهن‌تان ایجاد شده است، پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید. ما در این مطلب با کمک معتبرترین منابع به این سوالات پاسخ داده‌ایم.

همچنین بخوانید: تشخیص افسردگی

درمان لرزش بدن با تحریک مغناطیسی مغز

نحوه عملکرد درمان لرزش بدن با rtms چگونه است؟

به تحریک مغناطیسی مغز برای درمان انواع بیماری‌های مرتبط با آن rTMS (Repetitive Transcranial magnetic stimulation) گفته می‌شود. این روش در دسته درمان‌های غیرتهاجمی قرار می‌گیرد و طی آن از پالس‌های الکترومغناطیسی برای تحریک سلول‌های عصبی استفاده می‌شود. برای توصیف نحوه درمان لرزش بدن با rtms لازم است کمی درباره مغناطیس و جریان الکتریکی بدانید.

تحریک مغناطیسی بر دو مفهوم اساسی مغناطیس و الکتریسیته استوار است. فضای اطراف آهن‌ربا از نظر  نیروی مغناطیسی فعال است که به آن میدان مغناطیسی گفته می‌شود (قابل‌مشاهده با چشم نیست). هنگامی که این میدان در مجاورت یک جسم رسانا قرار می‌گیرد، تعامل بین این دو منجر به تولید الکتریسیته می‌شود. مغز شما هم از نظر الکتریکی فعال است؛ زیرا سلول‌های عصبی موجود در مغز و ریشه‌های عصبی (معروف به نورون‌ها) برای انتقال پیام در بدن از الکتریسیته استفاده می‌کنند. نزدیک‌کردن آهن‌ربا به مغز بر فعالیت الکتریکی نورون‌ها اثر می‌گذارد؛ بنابراین با این کار می‌توان فعالیت‌های قسمت‌هایی از مغز (عموما مخچه)  را که در لرزش اندام‌ها موثر هستند، تغییر داد تا این عارضه درمان شود.

درمان لرزش بدن بدون دارو و با دستگاه rTMS مطابق مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. در اولین قدم پزشک یا تکنسین گوشی‌های محافظ روی گوش شما قرار می‌دهد. این کار برای کاهش صدای پالس‌های الکترومغناطیس انجام می‌شود.
  2. در گام بعدی با استفاده از اندازه سر شما، محل دقیق قرارگرفتن کویل یا سیم‌پیچ‌های مغناطیسی را مشخص می‌کند.
  3. سپس کویل‌های مغناطیسی را در نقاط مشخص شده قرار می‌دهد.
  4. در آخرین مرحله پالس‌های الکترومغناطیس به سیم‌پیچ اعمال می‌شود.

نگران نباشید این روش، دردی ندارد. فقط هنگام اعمال پالس‌ها صدایی شبیه کلیک‌ کردن می‌شنوید (این صدا تقریبا به اندازه دستگاه MRI است). همچنین ممکن است احساس کنید به سرتان ضربه‌های کوچکی وارد می‌شود. هر جلسه‌ درمانی 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد. بعد از گذشت این زمان، می‌توانید به خانه بروید و نیازی به بستری‌ شدن نیست. تعداد جلسات درمانی متناسب با علت لرزش، میزان و شدت آن مشخص می‌شود.


بیشتر بخوانید: درمان میگرن با آر تی ام اس


نحوه درمان لرزش بدن با rtms

فواید درمان لرزش بدن با دستگاه آر تی ام اس

مزایای درمان لرزش بدن با آر تی ام اس باعث شده است، محبوبیت این دستگاه بین پزشکان افزایش یابد. این مزایا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بدون بی‌حسی و بیهوشی انجام می‌شود: درمان با کمک بی‌هوشی یا بی‌حسی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل استفراغ، گیجی، هذیان و ... شود. به همین دلیل بسیاری از افراد تمایلی به انجام آن‌ها ندارند؛ اما درمان لرزش بدن با tms بدون نیاز به بی‌هوشی یا بی‌حسی انجام می‌شود.
  • عوارض جانبی کمی دارد: آمارها نشان می‌دهد درصدی از بیماران بعد از جلسات درمانی، فقط دچار سردرد می‌شوند. عارضه جدی و نادر rtms تشنج است؛ اما احتمال وقوع آن 1 به 10000 است؛ بنابراین توصیه می‌شود قبل از شروع درمان غربالگری‌های لازم انجام شود.
  • نتایج بهبودی در بازه زمانی کوتاهی مشاهده می‌شوند: برخلاف درمان‌های دارویی شما در همان هفته‌های اول شاهد اثرات بهبودی خواهید بود.
  • دوره نقاهت ندارد: بعد از هر جلسه از درمان، می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید.
  • ایمن است: rtms جزو روش‌های غیرتهاجمی است و با کمترین آسیب به بدن انجام می‌شود.
  • هم‌زمان با سایر درمان‌ها می‌توان از rtms استفاده کرد: برای افزایش اثربخشی درمان لرزش بدن می‌توان در کنار سایر درمان‌ها از این روش مدرن استفاده کرد بدون اینکه تداخلی ایجاد شود.

همچنین بخوانید: اختلال دوقطبی چیست

آیا درمان لرزش بدن با آر تی ام اس معایبی دارد؟

برای انتخاب روش درمانی لازم است درباره جنبه‌های مثبت و منفی آن اطلاعات کافی داشته باشید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این قسمت به عوارض درمان لرزش بدن با آر تی ام اس اشاره کنیم. این عوارض شامل موارد زیر می‌شود:

  • سردرد: 50 درصد از بیماران در حین یا بعد از اولین جلسه درمانی دچار سردرد می‌شوند. این سردرد‌ها معمولا خفیف است. با مسکن‌های معمولی می‌توانید آن را کنترل کنید. با ادامه ‌دادن جلسات درمانی این درد به‌مرور کاهش می‌یابد.
  • درد و ناراحتی در صورت و  پوست سر: با احتمال کمی ممکن است در اولین جلسات درمانی، عضلات صورتتان منقبض شود و احساسی مشابه سوزن‌سوزن‌ شدن را تجربه کنید. همچنین احتمال دارد کمی درد روی پوست سرتان تجربه کنید.
  • سرگیجه: برخی از افراد در حین یا بلافاصله بعد از جلسات درمانی دچار سرگیجه و سبکی سر می‎‌شوند. نگران نباشید! این عارضه معمولا در مدت‌زمان کوتاهی و بدون نیاز به دارو رفع می‌شود.

درمان لرزش بدن بدون دارو


بیشتر بخوانید: درمان افسردگی با rtms


خطرات این درمانِ موثر، اگرچه کم است؛ اما لازم است به آن اشاره کنیم:

  • مشکلات شنوایی: درصد کمی از افراد حتی با استفاده از محافظ گوش، دچار مشکلات شنوایی می‌شوند. این عارضه موقتی است. درصورتی‌که از محافظ گوش استفاده نکنید، ممکن است مشکل شنوایی طولانی‌مدت برایتان ایجاد شود.
  • تشدید علائم اختلال دوقطبی: گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد اگر به اختلال دوقطبی مبتلا هستید، ممکن است با انجام rTMS این اختلال شدید‌تر شود. پرخوری، پرخاش و بی‌خوابی از علائم تشدید اختلال دوقطبی است.
  • تشنج: این عارضه به‌ندرت اتفاق می‌افتد؛ اما اگر سابقه تشنج دارید، لازم است پزشکتان را در جریان بگذارید. اگر بررسی‌های انجام شده احتمال تشنج را اثبات کند، ممکن است درمان لرزش بدن با tms توصیه نشود.

درمان لرزش بدن با تحریک مغناطیسی مغز در کلینیک تهران rTMS

همان‌طور که اشاره کردیم درمان لرزش بدن با تحریک مغناطیسی مغز ممکن است عوارضی را ایجاد کند. اگر برای درمان به کلینیک مجهزی مراجعه کنید، احتمال ایجاد این عوارض به‌شدت کاهش می‌یابد. ما برای انجام آر تی ام اس، کلینیک تهران rTMS را توصیه می‌کنیم. پرسنل این مرکز درمانی دارای تمامی تخصص‌های لازم هستند تا با کمک جدیدترین تجهیزات عارضه لرزش را درمان کنند.

همچنین اگر برای تشخیص علت لرزش بدن، تست‌های مختلفی برایتان تجویز شده است یا اینکه باید چندین درمان را هم‌زمان پیش ببرید، باز هم کلینیک تهران آر تی ام اس، را توصیه می‌کنیم؛ زیرا این مرکز درمانی قادر به ارائه خدمات مختلف است. کافیست برای تعیین نوبت و مشاوره با کلینیک تماس بگیرد.

همچنین بخوانید: درمان کجی گردن

کلام پایانی

اگر عارضه لرزش بدن دارید و برای درمان آن با چالش مواجه شده‌اید rTMS می‌تواند درمان موثری برایتان باشد. مقالات متعددی در مجلات پزشکی درباره اهمیت و کارایی rTMS منتشر شده است؛ بسیاری از مردم اطلاعات کافی درباره این روش ندارند؛ بنابراین ممکن است برای انتخاب آن تردیدهایی داشته باشند. فقط کافیست در انتخاب مرکز درمانی‌تان دقت لازم را داشته باشید.

کلینیک تهران rTMS  باتوجه‌به امکانات و وسعت خدماتی که ارائه می‌کند، یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای درمان لرزش بدن با tms است.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: