تشخیص افسردگی با نقشه برداری مغزی

در گذشته روش های تشخیص افسردگی، اضطراب و اختلالات بیماری‌های عصبی کمک چندانی به پزشکان نمی‌کردند. حتی اکنون نیز تشخیص این بیماری‌ها به علت ماهیت و تنوع علائم آن‌ها دشوار است. با تشخیص افسردگی با نقشه مغزی qeeg می‌توانیم از دشواری این موضوع بکاهیم. qeeg یا الکتروانسفالوگرافی کمی یکی از جدیدترین روش‌ها برای نقشه‌برداری از مغز محسوب می‌شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت که نقشه مغزی چیست و تشخیص بیماری ها با نقشه مغزی چگونه انجام می‌شود. همچنین به تفاوت‌های مغز افراد سالم و افسرده و نحوه تفسیر نقشه مغزی نیز خواهیم پرداخت.

افسردگی با نقشه مغزی qeeg

با استفاده از نقشه مغزی چه بیماری هایی را میتوان تشخیص داد

با کمک دستگاه نقشه مغزی یا qeeg می‌توان نواحی ناکارآمد یا نامنظم مغز را شناسایی کرد. در برخی اوقات، علائم افسردگی و سایر بیماری‌ها ناشی از کم‌کار شدن ناحیه یا نواحی خاصی از مغز هستند؛ بنابراین، تشخیص بیماری‌هایی مانند اختلال کمبود توجه (ADD)، اختلال بیش‌فعالی (ADHD)، اختلال طیف اوتیسم، اختلالات یادگیری، اختلالات اضطراب، اختلال پانیک، اسکیزوفرنی، اختلالات خواب، زوال عقل، اختلال وسواس فکری-عملی، اختلال استرس پس از سانحه و همچنین تشخیص افسردگی با نقشه مغزی qeeg امکان‌پذیر است.

همچنین با نقشه مغزی می‌توان صرع، تومورهای مغزی، انواع تشنج‌ها، آسیب به مغز، مشکلات حافظه، انعطاف‌ناپذیری شناختی و رفتارهای تکانشی را تشخیص داد. پزشکان می‌توانند جزئیات مهمی دیگری مانند مشکل در کنترل احساسات، مشکل در تمرکز کردن و مهارت های ضعیف حل مسئله را با کمک نقشه مغزی به دست آورند.

چگونه میتوان با استفاده از نقشه مغزی افسردگی را تشخیص داد

qeeg که یکی از جدیدترین انواع نقشه مغزی به شمار می‌رود، با اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی مغز یا نشان دادن ساختار مغز به روانپزشکان و پزشکان کمک می‌کند تا ببینند کدام نواحی از مغز بیماران به‌درستی کار نمی‌کند. آن‌ها همچنین می‌توانند نواحی دارای مشکل یا فعالیت الکتریکی غیر طبیعی را با وضوح و دقت بیشتری در مقایسه با گذشته مشاهده کنند.
پزشکان با تجزیه‌وتحلیل این اطلاعات دقیق و پر از جزئیات می‌توانند افسردگی و سایر مشکلات مغزی را تشخیص دهند، علائم آن‌ها را دقیق‌تر بررسی کنند و مناسب‌ترین برنامه درمانی مانند درمان‌هایی مانند نوروفیدبک یا دارو را برای بیمار تجویز کنند.

روش های تشخیص افسردگی

تفاوت مغز افراد افسرده و سالم

تفاوت مغز افراد سالم و افسرده به گفته دانشمندان عبارت‌اند از:

  • ضخامت ماده خاکستری: به بافت مغزی که از سلول‌های عصبی ساخته شده است، ماده خاکستری مغز گفته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند ماده خاکستری افراد مبتلا به افسردگی در بخش‌های مربوط به خودادراکی و احساسات ضخیم‌تر است. فرد مبتلا به افسردگی از نظر خودادراکی و احساسی با مشکلاتی روبرو است؛ بنابراین، ضخامت ماده خاکستری ممکن است نقشی در ابتلا به افسردگی داشته باشد.
  • کوچک شدن مغز: هورمون استرس در مغز با نام کورتیزول شناخته می‌شود. مغز افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مقدار بیشتری کورتیزول در مقایسه با مغز افراد سالم ترشح می‌کند. ترشح طولانی‌مدت کورتیزول می‌تواند باعث کوچک شدن بخش‌هایی مانند هیپوکامپ و قشر پیش‌پیشانی در مغز شود. بهتر است بدانید که بخش‌های ذکرشده در حافظه و تصمیم‌گیری نقش دارند. تحقیقی نشان داد که هیپوکامپ زنی مبتلا به افسردگی 9 الی 13 درصد کوچک‌‎تر از افراد سالم (افرادی که هرگز دچار افسردگی نشده‌اند) است.
  • آمیگدال (بادامک مغز) فعال‌تر: آمیگدال نقشی مهم در مدیریت و پاسخ به تجربیات احساسی ایفا می‌کند. افراد مبتلا به افسردگی اغلب آمیگدال فعال‌تری در مقایسه با افراد سالم دارند. فعالیت آمیگدال افراد مبتلا به افسردگی به‌ویژه هنگامی که محرک‌های منفی مانند چهره‌ای غمگین را می‌بینند، بیشتر است. همچنین زمانی که چهره‌ای شاد می‌بینند، فعالیت آمیگدال آن‌ها مشابه فعالیت آمیگدال افراد سالم است. دانشمندان تصور می‌کنند افزایش سطح هورمون کورتیزول می‌تواند دلیل فعالیت بیشتر آمیگدال باشد.

نقشه مغزی فرد افسرده چگونه است

برای تشخیص افسردگی با استفاده از نقشه مغزی، پزشک، نقشه مغزی فرد افسرده را با فرد سالم مقایسه می‌کند و به دنبال نواحی نارنجی و زرد در مغز می‌گردد. این نواحی نارنجی و زرد نشانگر فعالیت آهسته امواج مغزی هستند. همچنین اگر امواج بتای مغز فردی کمتر از مغز فرد سالم باشد، پزشک ممکن است او را فردی مبتلا به افسردگی تلقی کند. میزان امواج گاما نیز می‌تواند به تشخیص افسردگی کمک کند. اگر میزان امواج گامای فردی کمتر از مغز فرد سالم باشد، او ممکن است دچار افسردگی شده باشد.

علائم افسردگی

این مثال‌ها می‌توانند به شما کمک کنند بفهمید چگونه تشخیص افسردگی با نقشه مغزی qeeg انجام می‌شود و این نوع نقشه مغزی می‌تواند ابزار تشخیصی قدرتمندی برای پزشکان باشد. به خاطر داشته باشید از آنجایی که شدت افسردگی بیماران با یکدیگر متفاوت است، نقشه مغزی یکسانی نخواهند داشت. تحقیقات درباره نقشه مغزی افراد افسرده همچنان ادامه دارد؛ بنابراین، می‌توانیم در آینده اطلاعات بیشتری درباره مغز افراد مبتلا به افسردگی به دست آوریم.

امواج مغز در فرد مبتلا به افسردگی چه ویژگی هایی دارد

تحقیقات نشان می‌دهند که امواج آلفای مغز افراد افسرده دارای نوسانات نامتعادل است. تحقیق دیگری نشان می‌دهد که امواج آلفا در بخش‌های لوب پیشانی، لوب آهیانه، لوب پس‌سری و لوب گیجگاهی افراد افسرده در مقایسه با افراد سالم کمتر است. بهتر است بدانید که حضور امواج آلفا در مغز نشانگر این است که افکار و رفتارهای منفی آخرین چیزی است که فرد درباره آن‌ها فکر خواهد کرد.

زمانی که امواج آلفا در مغز افراد افسرده بیشتر می‌شوند، آن‌ها علائم افسردگی کمتری را تجربه می‌کنند؛ بنابراین، برای تشخیص افسردگی با نقشه مغزی qeeg، پزشک می‌تواند میزان امواج آلفا را بررسی کند.

تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که دامنه امواج گاما می‌تواند نقشی در ابتلا به افسردگی ایفا کند. همچنین ریتم امواج گاما ممکن است بتواند اطلاعات بیشتری درباره وضعیت اختلال افسردگی اساسی بیمار ارائه دهد. تحقیقات درباره رابطه نوسانات گاما و اختلال افسردگی اساسی برای تشخیص افسردگی با نقشه مغزی qeeg همچنان ادامه دارد.

تشخیص افسردگی با نقشه مغزی در کلینیک تهران rtms

برای تشخیص افسردگی با نقشه مغزی qeeg می‌توانید به مرکز آر تی ام اس در تهران مراجعه کنید. پزشکان ما از نقشه مغزی برای تشخیص افسردگی افرادی با شخصیت‌های بسیار پیچیده، جوانان و بزرگسالان استفاده می‌کند. همچنین بهتر است بدانید که مرکز فوق تخصصی ما می‌تواند از ابزارهای مشابه برای تشخیص انواع بیماری‌ها استفاده کند.

هنگامی که پزشکان کلینیک ما دلیل افسردگی بیمار را پیدا کنند، با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا برنامه‌ای منحصربه‌فرد برای بهبود سلامت روان بیمار تدوین و بیمار را در هر مرحله از درمان، یاری کنند. پزشکان کلینیک ما فقط روی درمان شما تمرکز نخواهند کرد. آن‌ها تلاش خواهند کرد شما را با جنبه‌های مختلف بیماریتان آشنا کنند.

تشخیص بیماری ها با نقشه مغزی

سخن آخر

آیا تغییرات ساختار مغز و عملکردهای شیمیایی آن باعث ابتلا به افسردگی می‌شوند یا موارد ذکرشده ناشی از افسردگی هستند؟ دانشمندان نمی‌توانند با قطعیت به این سؤال پاسخ دهند. تحقیقات درباره تشخیص افسردگی با نقشه مغزی qeeg یا درمان آن با این ابزار یا ابزار مشابه هنوز ادامه دارد و در آینده حتما اطلاعات بیشتری در این باره به دست خواهیم آورد.

اگر شما یا یکی از دوستان یا اعضای خانواده شما از افسردگی یا بیماری روانی دیگری رنج می‌برد، حتما به پزشک مراجعه کنید تا بیماری او به‌درستی تشخیص داده شود؛ زیرا، تشخیص افسردگی با نقشه مغزی qeeg یا سایر روش‌ها مهم‌ترین گام برای درمان محسوب می‌شود. اگر سؤالاتی درباره کلینیک تهران آر تی ام اس، هزینه نقشه مغزی، معایب نقشه مغزی و مزایای نقشه مغزی دارید، با شماره‌های درج‌شده در سایت تماس بگیرید.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: