درمان پارکینسون بدون دارو

آیا می‌دانستید درمان پارکینسون با tms، یکی از بهترین و موثرترین روش‌های غیردارویی برای این بیماری است؟ بیماری پارکینسون، نوعی اختلال پیش‌رونده عصبی است که روی حرکت افراد سالمند تاثیر می‌گذارد. این بیماری، با علائم کوچکی مثل لرزش دست شروع می‌شود و کم کم باعث کندی در حرکت و خشکی بدن می‌شود. بیماران مبتلا به پارکینسون، بعد از مدتی با پیشرفت بیماریشان، دچار علائم شدیدتری نیز می‌شوند.

اما در این میان، علم پزشکی برای بیماری‌هایی مثل پارکینسون روش‌های موثرتر غیردارویی و بدون عارضه را پیشنهاد می‌دهد. یکی از این روش‌ها، درمان پارکینسون با rtms است. در این مقاله، قرار است با درمان پارکینسون با دستگاه آر تی ام اس و مزایا و معایب آن به طور کامل آشنا شوید.

درمان پارکینسون با تحریک مغناطیسی مغز

همچنین بخوانید: اوتیسم چیست

عوارض جانبی داروهای پارکینسون

پیش از اینکه به بررسی موثرترین روش‌ غیردارویی درمان پارکینسون بپردازیم، قصد داریم شما عزیزان را با عوارض ناشی از روش دارو درمانی آشنا کنیم تا در نهایت به‌خوبی بدانید که چرا اغلب پزشکان بر سر روش‌های درمان پارکنیسون بدون دارو اتفاق‌نظر دارند! به‌طورکلی برای درمان این بیماری از داروهای مختلفی مانند قرص مادوپار ۲۵۰، سلژین، آگونیست دوپامین، دپرنیل و... استفاده می‌شود. در کنار عوارض مختلفی که هر یک از این داروها به همراه دارند، آنچه مطرح است؛ افزایش میزان دوز آن‌ها در گذر زمان است.

در واقع اگر بیماری شما درمان نشود، بدن پس از مدتی نسبت به دوزی که مصرف می‌کنید، مقاوم‌تر می‌شود و اثرگذاری دارو کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر پزشک دوز دارو را افزایش خواهد داد تا میزان اثرگذاری آن مانند گذشته باشد؛ اما این مسئله سبب افزایش عوارض آن نیز در بدن خواهد شد. ازاین‌رو امروزه اغلب بیماران و پزشکان روش‌های درمان پارکینسون بدون دارو را ترجیح می‌دهند. در ادامه به برخی از شایع‌ترین عوارض مصرف داروهای این بیماری اشاره خواهیم کرد.

  • اختلالات خواب: یکی از رایج‌ترین عوارض انواع داروها، خواب آلودگی یا سایر اختلالات مربوطه است که البته با عادت کردن بدن شما به داروی موردنظر، با گذر زمان برطرف خواهد شد. داروهایی که بیشترین تاثیر را بر چرخه خواب شما می‌گذارند، ممکن است در طول روز سبب بروز خستگی و خواب‌آلودگی حین کار، مطالعه یا رانندگی شوند. پس بهتر است از پزشک خود در این باره سوال کنید که آیا می‌توان داروی موردنظر را قبل از خواب مصرف کرد یا خیر.
  • زوال عقل: دررابطه‌با زوال عقل باید بگوییم که این عارضه سبب ایجاد اختلالات حافظه، زبان‌پریشی، توهم، کاهش تمرکز و تغییرات روانی می‌شود و پس از مدتی زندگی روزمره را هم با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.
  • توهم و روان‌پریشی: اگر پس از مصرف داروهای پارکینسون، در مورد اتفاقاتی که اطرافتان رخ می‌دهد، درک نادرست و غیرواقعی داشته باشید؛ به‌احتمال زیاد دچار توهم و روان‌پریشی شده‌اید. این اختلال هم یک مورد دیگر از عوارض جانبی داروهای مذکور است و بر اثر آن احتمال دارد در طول روز صداهای عجیبی بشنوید، یک اتفاق غیرواقعی را تجربه کنید یا از آنچه می‌بینید، درک صحیحی نداشته باشید.
  • اختلال نعوظ: برخی از بیماران مبتلا به پارکینسون، پس از مصرف داروهای این عارضه؛ دچار اختلال نعوظ می‌شوند. این اختلال انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از: عدم تمایل به داشتن رابطه جنسی، زودانزالی، تأخیر در انزال.
  • اضطراب و افسردگی: یکی دیگر از شایع‌ترین عوارض داروهای این بیماری، بروز اضطراب و افسردگی است. درصورتی‌که پیش از مصرف داروهای پارکینسون هم به عارضه افسردگی مبتلا بودید و با آغاز پروسه دارودرمانی، احساس می‌کنید که شرایط وخیم‌تر شده است؛ حتماً در این باره با پزشک معالج خود مشورت کنید و وضعیت خود را برای او شرح دهید.
  • یبوست: اگر بر اثر مصرف داروهای درمانی پارکینسون، دچار یبوست شدید؛ باید به توصیه‌های زیر عمل کنید:
  1. در طول روز آب فراوانی بنوشید.
  2. حتماً از میوه‌ها و سبزی‌های تازه در برنامه غذایی خود استفاده کنید.
  3. ورزش کنید و تحرک کافی داشته باشید.

نحوه عملکرد درمان پارکینسون با rtms چگونه است؟

این بیماری، زندگی را برای فرد مبتلا و اطرافیانش سخت می‌کند و فرد نمی‌تواند کارهای عادی و معمولی زندگی خود را انجام دهد. برای درمان این بیماری، مصرف دارو و حتی گاهی اوقات عمل جراحی هم پیشنهاد می‌شود. اما این دو روش نیز، برای سالمندان با عارضه و خطر همراه است. در پاسخ به نحوه عملکرد درمان این بیماری با rtms ، باید در ابتدا درباره جهت‌های مختلف درمان با tms، اطلاعات زیر را داشته باشید:

نحوه درمان پارکینسون با rtms به این گونه است که در این روش مناطقی از قشر مغز به صورت غیر تهاجمی تحریک می‌شوند. در دستگاه rtms، سیم‌های رسانای متعددی در داخل محفظه‌ پلاستیکی سختی قرار دارد. با عبور پالس الکتریکی کوتاهی از از میان این سیم‌پیچی‌ها، میدان مغناطیسی عمود بر آن‌ها ایجاد می‌شود. این میدان مغناطیسی، در هنگام قرار گرفتن روی سر، بدون هیچ مانعی از پوست سر و جمجمه عبور می‌کند. در واقع جریان‌های تولید شده از این میدان مغناطیسی، بر هر ماده یا بافت رسانا تاثیر می‌گذارد که این تاثیرات، شامل تحریک و برانگیختن نواحی قشر مغزی می‌شوند. بعد از آن، سلول‌های مغزی، برای آزادسازی انتقال‌دهنده‌های عصبی مربوط به کاهش پارکینسون، فعال می‌شوند. در این روش، هیچ شوک الکتریکی خاصی به فرد داده نمی‌شود و می‌توان آن را جهش مغز در درمان پارکینسون بدون دارو نامید.

همچنین بخوانید: درمان سردرد با تزریق بوتاکس

تعداد جلسات درمان پارکینسون با rtms نیز طی یک دوره و در جلسات متعدد خواهد بود تا تاثیر خود را روی بیمار بگذارد. شما برای درمان با این روش، باید 5 بار در هفته به کلینیک پزشکی معتبر مراجعه کنید و این روند را بین 4 تا 6 هفته انجام دهید. تعداد جلسات نیز با توجه به میزان پیشرفت بیماری پارکینسون، توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب مشخص می‌شود.

و اما نحوه برگزاری جلسه درمان پارکینسون بدون دارو توسط پزشک تعیین می‌شود. پزشک متخصص در اولین جلسه، باید بهترین محل برای قرار دادن آهنرباها روی سر شما و هم‌چنین بهترین دوز انرژی مغناطیسی را تشخیص دهد. اولین جلسه درمان پارکینسون با tms، در بیشتر اوقات تا حدود 60 دقیقه طول می‌کشد. در این جلسه شما باید در اتاق درمانی، روی صندلی مخصوص دراز بکشید. بعد از آن گوش‌گیرهایی به شما داده می‌شود تا در طول جلسه از آن‌ها استفاده کنید. سپس سیم‌پیچی مغناطیسی روی سر شما قرار می‌گیرد و به طور مکرر خاموش و روشن می‌شود.

در این مرحله، دستگاه در حال تولید پالس‌های تحریک ‌کننده است و همین موضوع باعث می‌شود که شما صداهایی شبیه ضربه یا کلیک بشنوید. شما ممکن است در حین جلسه احساس ضربه زدن را روی پیشانی خود نیز احساس کنید.

جالب است بدانید که جلسه اول درمان پارکینسون با tms، فرآیندی به نام نقشه‌برداری از مغز نیز نامیده می‌شود. نقشه مغزی qeeg به پزشک متخصص کمک می‌کند تا محل قرارگیری دستگاه را روی سر شما متوجه شود و مقدار انرژی مغناطیسی مورد نیاز مغز شما را با افزایش دوز تعیین کند. منقبض شدن انگشتان شما نیز آستانه حرکتی شما را مشخص می‌کند. این آستانه حرکتی، به عنوان نقطه مرجع برای تعیین دوز مغناطیسی مناسب برای شما در درمان پارکینسون با rtms، شناخته می‌شود.


بیشتر بخوانید: درمان بی اشتهایی عصبی با rtms و بدون دارو


نحوه درمان پارکینسون با rtms

در جلسات بعدی نیز پزشک با اطلاع کامل از محل قرارگیری دستگاه روی سر شما و تعیین دوز مناسب، درمان پارکینسون را انجام دهد. جالب است بدانید که در همه جلسات 40 دقیقه‌ای درمان، شما کاملا هوشیار هستید و بعد از جلسات درمانی نیز می‌توانید به فعالیت‌های عادی و روزانه خود برسید. هم‌چنین بین هر جلسه درمانی نیز امکان رانندگی و کار برای شما فراهم است و لازم نیست نگران اختلال در روند زندگیتان در این روش درمانی باشید.

فواید درمان پارکینسون با دستگاه آر تی ام اس

درمان پارکینسون با rtms، نسبت به دیگر روش‌های درمانی مثل مصرف دارو و عمل جراحی بهتر است؛اما سوال این‌جاست که چه چیزهایی باعث برتری این روش درمانی می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال، مزایای درمان پارکینسون با آر تی ام اس ، در زیر برای شما بیان می‌شود:

  • سلول‌های مغزی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، میزان دوپامین کم‌تری نسبت به افراد سالم آزاد می‌کنند. جالب است بدانید که درمان پارکینسون بدون دارو، سطح آزادسازی این انتقال‌دهنده را افزایش داده و باعث می‌شود که سلول‌های مغزی فعالیت بیشتر و بهتری داشته باشند.
  • غیر تهاجمی بودن این روش برای افراد سالمند، بسیار مفید است. چون آن‌ها در دوره‌ سنی حساس به دارو‌ها و عمل‌های جراحی هستند و در این روش، هیچ احساس ناراحتی یا دردی در حین درمان احساس نمی‌شود.
  • درمان پارکینسون با tms، سینگال‌های مسدودشده یا ارسال‌نشده موثر بر حرکت بدن را در مغز از بین می‌برد. چون کاهش آن‌ها، باعث ایجاد فرصت برای افراد مبتلا به پارکینسون در سلامتشان می‌شود. این درمان هم‌چنین به فعال‌سازی بدنشان برای حرکت و توانایی مبارزه برای جلوگیری از پیشرفت بیماری نیز کمک می‌کند.
  • نبض‌ها و تحریکات در درمان پارکینسون با tms، سیناپس‌ها و سلول‌های مغز را برای رشد مجدد آماده می‌کند. این امر باعث فعال‌سازی ارتباطات سلولی و احیای مغز برای انجام کارهای مختلف در فرد می‌شود.
  • جالب است بدانید که بعضی از تحقیقات، از افزایش سرعت راه رفتن افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، بعد از جلسات درمانی rtms خبر داده‌اند.
  • تاثیرات درمان پارکینسون با دستگاه آر تی ام اس، ماندگاری بیشتری نسبت به روش‌های درمانی دیگر دارد و حتی تا یک ماه پس از قطع درمان نیز می‌توان شاهد این تاثیرات مثبت، روی افراد مبتلا باشید.  
  • درمان پارکینسون با tms، مزیت‌های شناختی روی افراد مبتلا به این بیماری دارد. چون انجام این تکنیک با فرکانس بالا، باعث افزایش مهارت بینایی حرکتی و تثبیت حافظه آن‌ها نیز می‌شود.
  • این روش درمانی را می‌توان با وجود روش‌های دیگر درمانی و مصرف دارو نیز انجام داد. چون این روش، باعث افزایش سرعت بهبود علائم فرد می‌شود.
  • درمان پارکینسون با تحریک مغناطیسی مغز، با فعالیت‌های هوازی ترکیب می‌شود و به افزایش قدرت ارتباط بهتر بین مغز و قسمت‌های مختلف بدن کمک می‌کند.
  • این روش درمانی، به سلامت روان افراد مبتلا به پارکینسون نیز کمک کرده و آن‌ها را نیز بدون مصرف داروهایی با عوارض منفی درمان می‌کند. چون بسیاری از این افراد مسن هستند و مصرف داروهای ضد افسردگی برای آن‌ها باعث افتادن ناگهانی، خون‌ریزی و هیپوناترمی می‌شود.
  • درمان پارکینسون با تحریک مغناطیسی مغز، برخلاف روش‌های دیگر نیاز به آرام‌بخش و بی‌هوشی ندارد.

بیشتر بخوانید: درمان عصبانیت با rtms و بدون دارو


آیا درمان پارکینسون با آر تی ام اس معایبی دارد؟

با توجه به تحقیقات درباره عوارض دستگاه rtms، عارضه و مشکل خاصی دیده نشده است؛ اما با این‌حال عوارض درمان پارکینسون با آر تی ام اس، ممکن است به دو دسته زیر تقسیم شوند:

عوارض جانبی رایج

این عوارض معمولا خفیف هستند و بعد از جلسه اول بهبود پیدا می‌کنند. چون پزشک با توجه به این علائم سطح تحریک را تنظیم می‌کند. عوارض رایج شامل سردرد، ناراحتی پوست سر در محل تحریک، سوزن سوزن شدن و اسپاسم عضلات و سبکی سر می‌شوند.

درمان پارکینسون بدون دارو

عوارض جانبی غیرمعمول

این عوارض، در افراد کمی ایجاد می‌شوند و افراد در موارد نادر، دچار تشنج، شیدایی و از دست دادن شنوایی در صورت نداشتن گوشی محافظ در حین درمان می‌شوند.

درمان پارکینسون با تحریک مغناطیسی مغز در کلینیک تهران rTMS

شروع درمان پارکینسون بدون دارو، بستگی به توصیه پزشک متخصص مغز و اعصاب شما دارد. در صورت درمان نشدن بیماری شما با فیزیوتراپی و دارو به تنهایی، پزشک درمان با دستگاه rtms را برای شما تجویز می‌کند. البته فراموش نکنید که برای این‌کار باید به کلینیکی معتبر مراجعه کنید. کلینیک تهران rTMS، به عنوان یکی از معتبرترین و بهترین کلینیک‌های مغز و اعصاب درمان پارکینسون با تحریک مغناطیسی مغز را با پزشکان متخصص، مجرب و با سابقه و به وسیله دستگاه‌هایی پیشرفته انجام می‌دهد.

شما می‌توانید برای دریافت نوبت به سه روش حضوری، تلفنی و آنلاین اقدام کنید. به منظور راحتی و سهولت در گرفتن نوبت برای شما، آدرس، شماره تلفن و درگاه نوبت‌دهی آنلاین در سایت کلینیک تهران rtms قرار دارد.

همچنین بخوانید: درمان بی اختیاری ادرار

کلام آخر

بیماری‌های مغز و اعصاب به دلیل تاثیرات مهمشان در زندگی فردی و اجتماعی انسان، باید هرچه سریع‌تر تشخیص داده و درمان شوند. شما نیز باید با دریافت کوچک‌ترین علائم و نشانه‌ها هرچه سریع‌تر به کلینیکی معتبر، مراجعه کنید و بعد از تشخیص دقیق پزشک، درمان خود را با پیشرفته‌ترین امکانات و مجرب‌ترین پزشکان، انجام دهید. این‌گونه است که می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای به صرفه نتیجه خوبی نیز از درمان خود بگیرید. کلینیک تهران rTMS خدمات متفاوت دیگری غیر از درمان پارکینسون با tms ، به شما ارائه می‌دهد. این خدمات، شامل گرفتن نقشه مغزی، نوار مغزی، سونوگرافی عروق مغز و نوار عصب و عضله می‌شود.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: