درمان اوتیسم بدون دارو

آیا می‌دانستید درمان اوتیسم با tms ، یکی از بهترین و جدیدترین درمان‌ها بدون مصرف دارو است؟ امروزه کودکان زیادی دچار اختلال اوتیسم در سال‌های اول زندگیشان می‌شوند. طبق تحقیقات و بررسی‌های پزشکی، بیماری اوتیسم اختلالی عصبی و تکاملی است که بر نحوه تعامل فرد با دیگران تاثیر می‌گذارد. جالب است بدانید که علائم اوتیسم، از دو سالگی در فرد مبتلا ظاهر می‌شود. در نتیجه این‌گونه افراد نمی‌توانند در موقعیت‌های مختلف زندگی خود به درستی عمل کنند. برای همین در اکثر مواقع نیازمند کمک دیگران هستند.

یکی از این روش‌های غیردارویی موثر، درمان اوتیسم با تحریک مغناطیسی مغز rtms نام دارد. در این مقاله، قرار است درباره نحوه درمان اوتیسم با  rtms، مزایا و معایب آن بیشتر بدانید و پس آن با یکی از بهترین مراکز تحریک مغناطیسی مغز نیز آشنا شوید. 

درمان اوتیسم با rtms

نحوه عملکرد درمان اوتیسم با rtms چگونه است؟

در این روش درمانی، پالس‌های انرژی مغناطیسی مکرری، به مناطق خاصی از مغز هدایت می‌شود. جالب است بدانید که این انرژی‌ها در کنترل خلق و خو نقش دارند. شاید با خود فکر کنید که استفاده از این روش برای بیماری‌های درمانی مانند فیلم‌های خشن و ترسناک باشد. اما جالب است بدانید که برخلاف تصورتان، این درمان غیرتهاجمی است و فرد در هنگام درمان اوتیسم با tms، ناراحتی و درد کمی را احساس می‌کند. این روش برای بیماران مبتلا به مشکلات روحی و افسردگی نیز پیشنهاد می‌شود.

اما امروزه این روش به علاوه درمان افسردگی به کاهش علائم اختلال وسواس فکری و اجباری، اختلال طیف اوتیسم، اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه نیز کمک می‌کند.

نحوه درمان اوتیسم با rtms به این صورت است که قبل از شروع درمان، فرد مبتلا به اوتیسم باید تحت آزمایش‌های مختلفی قرار بگیرد. این آزمایش‌ها، به تشخیص درست اوتیسم و نحوه درمان آن کمک بزرگی می‌کند. از جمله آزمایش های مورد استفاده برای تشخیص اوتیسم، تست نوار مغز است. فراموش نکنید که والدین کودکان اوتیسمی با دادن اطلاعات درست به پزشک، می‌توانند تاثیر زیادی در درمان بهتر بیمار دارند.

همچنین بخوانید: تشخیص اوتیسم با نوار مغزی

درمان اوتیسم با rtms، باید تحت نظر تجویزکنندگانی چون روانپزشک، پزشک و روانشناس بالینی انجام شود. در این روش، پزشک، ابتدا دستگاه rtms را به سمت چپ سر بیمار قرار داده و فشار می‌دهد. در این مرحله، با با زدن سوئیچی در دستگاه، فرآیند حرکت میدان‌های مغناطیسی آغاز می‌شود. این میدان‌های مغناطیسی، جریان‌های مغناطیسی کوچکی را به هنگام حرکت به سمت مغز تولید می‌کنند. در واقع وجود این جریان‌های مغناطیسی سلول‌های مغز را برای آزادسازی انتقال‌دهنده‌های عصبی فعال می‌کند. این انتقال‌دهنده‌ها نیز شامل سروتونین و دوپامین، دو هورمون لازم برای داشتن زندگی عادی انسان هستند. در زیر تاثیراتی که این هورمون‌ها بر بدن انسان می‌گذارند، برای شما توضیح داده می‌شود:

  • سروتونین: انتقال‌دهنده‌ای عصبی است که به عنوان هورمون شادی نیز شناخته می‌شود. این هورمون روی عواطف، فرآیندهای روان‌شناختی و عملکرد سلول‌های مغزی نقش دارد. جالب است بدانید که کم یا زیاد شدن سروتونین می‌تواند روی بعضی از عملکردها و سیستم عملکرد بدن نیز تاثیر بگذارد.
  • دوپامین: این هورمون، به عنوان انتقال‌دهنده عصبی، در مغز و هورمون، در خون انسان عمل می‌کند. وجود دوپامین برای یادگیری و دقت، هیجان و شادی، کنترل حالت‌های روحی مثل افسردگی، لذت، سرخوشی و خواب تاثیر می‌گذارد.

جالب است بدانید که اختلال در آزادسازی این دو انتقال‌دهنده در رفتارهای کلیشه‌ای کودکان مبتلا به اوتیسم، نقش دارد. در واقع کودکان اوتیسم غلظت سروتونین و دوپامین پایینی دارند. در نتیجه درمان اوتیسم با دستگاه rtms، به سلول‌های مغزی این افراد کمک می‌کند تا در آزادسازی این دو هورمون و انتقال‌دهنده، عملکرد بهتری و قوی‌تری داشته باشد.

مزایای درمان اوتیسم با آر تی ام اس

به طور کلی انتشار این پیام‌رسان‌های شیمیایی در مغز باعث ایجاد شادی و احساسات خوب و مثبتی در درمان اوتیسم با tms می‌شود. به  همین دلیل، درمان با دستگاه آر تی ام اس برای کودکان اوتیسم و خانواده‌هایشان خبری نویدبخش و امیدوارانه در بین پیشرفت روش‌های غیر درمانی در پزشکی است.

خوب است بدانید که تعداد جلسات rtms تا 30 جلسه و در طول شش هفته پیش می‌رود. مدت زمان هر جلسه نیز بین 30 تا 40 دقیقه متغیر است. البته این تعداد جلسات، با توجه به بیماری افراد تحت درمان، در نظر گرفته می‌شود. شما نیز برای درمان اوتیسم با tms، باید ابتدا به پزشک مراجعه کرده و با توجه به تجویز او جلسات rtms را شروع کنید. این روش درمانی، بعد از دو تا چهار هفته اثر درمانی خودش  را روی بیمار می‌گذارد.

فواید درمان اوتیسم با دستگاه آر تی ام اس

سوال این‌جاست که علم پزشکی، چه راه‌های درمانی موثری را برای رفع اختلال طیف اوتیسم، پیشنهاد می‌دهد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که امروزه روش‌های متفاوتی برای درمان اوتیسم، به افراد پیشنهاد داده می‌شود. این روش‌ها، ممکن است با دارو درمانی یا روش‌های نوین غیردارویی، انجام شوند؛ اما با وجود بسیاری از داروهای اعصاب و روان برای این بیماری، عوارض مختلفی پس از مصرف داروها ایجاد می‌شود. از طرفی سرعت بهبودی در این نوع روش، پایین‌تر از روش‌های غیر دارویی است. در نتیجه فراموش نکنید که علم پزشکی در زمینه مغز و اعصاب، یکی از بهترین راه‌های درمان اوتیسم را استفاده از روش‌های غیردارویی می‌داند.

جالب است بدانید که در درمان با اوتیسم با دستگاه آر تی ام اس، ممکن است قشرهای مختلف مغزی، با توجه به مشکلات بیمار تحریک شده و عملکردشان، بهبود پیدا کند. درمان اوتیسم با تحریک مغناطیسی مغز، نسبت به روش‌های درمانی پیشنهادی دیگر برای اوتیسم، فواید زیادی دارد. در زیر مزایای درمان اوتیسم با آر تی ام اس ، برای شما بیان می‌شود:

  • روش درمانی ایمن، قابل تحمل و بدون درد؛
  • روش درمانی غیرتهاجمی با تاثیرات مثبت و ماندگار؛
  • درمان سریع‌تر نسبت به درمان‌های دیگر بدون نیاز به بیهوشی و روش درمانی مکمل؛
  • تغییرات پایدار در فعالیت قشرهای مختلف مغزی و موثر بر وجود اوتیسم در بیمار؛
  • بهبود تحریک‌پذیری فرد مبتلا به اوتیسم؛
  • بهبود رفتارهای تکراری و عملکرد اجرایی بیمار؛
  • بهبود رفتار حرکتی؛
  • بهبود ذهنیت و پیش‌حرکتی؛
  • بهبود گفتار؛
  • ایجاد هماهنگی بین چشم و دست؛

آیا درمان اوتیسم با آر تی ام اس معایبی دارد؟

درمان اوتیسم با tms ، برخلاف دارودرمانی عارضه خاصی ندارد و همین موضوع باعث می‌شود که درمانی بی‌خطر شناخته شود. البته ممکن است افراد در طی جلسه درمانی، دچار عوارض جانبی کمی بشوند. بنابراین لازم است که شما درباره عوارض درمان اوتیسم با آر تی ام اس، اطلاعاتی داشته باشید:

  • احساس ضربه در هنگام ایجاد پالس‌های مغناطیسی؛
  • احساس گیجی؛
  • ایجاد مشکلات شنوایی موقت، به دلیل صدای بلند آهنربا؛
  • بروز سردرد خفیف؛
  • مور مور شدن صورت، فک یا پوست سر؛
  • امکان بسیار کم بروز تشنج؛

فراموش نکنید که بعضی از افراد نباید از این روش استفاده کنند. چون سیم‌پیچی مغناطیسی مورد استفاده در دستگاه tms، برای کسانی که فلزی را در سر وگردن خود کاشته باشند، خطرناک است. برای همین بهتر است قبل از شروع جلسات درمان اوتیسم با دستگاه آر تی ام اس ، درباره این موضوعات اطلاعات کاملی به پزشک معالج خود بدهید.

درمان اوتیسم با تحریک مغناطیسی مغز در کلینیک تهران rTMS

بیماری اوتیسم در کودکان و نوجوانان باعث می‌شود که علایقی محدود و رفتارهایی تکراری داشته باشند. این افراد معمولا در ارتباطات و تعاملات اجتماعی خود دچار مشکل می‌شوند. همه این عوامل باعث می‌شود که کم‌‌کم از جامعه دور شوند و زندگی موفقی نداشته باشند. امروزه کلینیک‌ها و مراکز پزشکی مغز و اعصاب زیادی انواع خدمات را در زمینه درمان اوتیسم به بیماران مبتلا ارائه می‌دهند. این خدمات ممکن است به روش‌های دارویی و غیردارویی انجام شود.

درمان اوتیسم با دستگاه آر تی ام اس

اما همان‌طور که گفته شد، روش‌های غیر دارویی درمان اوتیسم با تحریم مغناطیسی مغز، به عنوان روش‌های بهتر در میان پزشکان شناخته می‌شود. در نتیجه شما نیز باید به کلینیکی مراجعه کنید که از این روش درمانی برای درمان اوتیسم استفاده می‌کنند. کلینیک تهران rTMS، به عنوان یکی از ارائه‌دهندگان درمان اوتیسم، بدون دارو و با استفاده از روش‌های پزشکی روز در دنیاست. این کلینیک، با استفاده از پزشکانی مجرب و باسابقه، درمان اوتیسم با tms را نیز به شما ارائه می‌دهد. افتخار این مرکز درمانی tms در تهران در استفاده از دستگاه‌هایی باکیفیت، پیشرفته و مطابق با استانداردهای پزشکی روز دنیا است.

کلام آخر

ارزیابی و تشخیص دقیق و به موقع بیماری اوتیسم در کودکان و نوجوانان تاثیر زیادی در بهبود بهتر و سریع‌تر آن‌ها دارد. پس فراموش نکنید که با دیدن کوچک‌ترین نشانه‌های اوتیسم در فرزند خود، به پزشک مراجعه کنید تا پزشک در صورت تشخیص این بیماری، هرچه سریع‌تر درمان اوتیسم بدون دارو را آغاز کند.

شما می‌توانید برای دریافت نوبت از پزشکان متخصص مغز و اعصاب کلینیک تهران rTMS، به سه روش اینترنتی، تلفنی و حضوری اقدام کنید. برای گرفتن نوبت به صورت آنلاین و اینترنتی، باید به سایت این کلینیک مراجعه کرده یا با ارسال ایمیل این کار را انجام دهید. کلینیک تهران rTMS، خدمات متفاوتی در زمینه‌های مختلف مغز و اعصاب به شما ارائه می‌دهد. این زمینه‌ها به غیر از درمان اوتیسم با تحریک مغناطیسی مغز، شامل گرفتن نقشه مغزی، نوار مغزی، سونوگرافی عروق مغزی و نوار عصب و عضله نیز می‌شود. 

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: