نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی

اگر تصور می‌کنید دچار سکته مغزی شده‌اید، هر چه سریع‌تر به مطب پزشکی معتبر مراجعه کنید. پزشک ممکن است از آزمایش‌هایی مانند سی‌تی‌اسکن و نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی استفاده کند. در این مطلب از سایت تهران آرتی‌ام‌اس، شما را با چند روش تشخیص سکته مغزی آشنا می‌کنیم و توضیحاتی درباره مراحل نوار مغز و عوارض آن می‌دهیم.

تشخیص سکته مغزی با نوار مغز

معرفی روش های تشخیص سکته مغزی

برخی از روش های تشخیص سکته مغزی عبارت‌اند از:

تشخیص سکته مغزی با نوار مغز

نوار مغز یا الکتروانسفالوگرافی یکی از روش‌های تشخیص جدید سکته مغزی محسوب می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که این آزمایش با شناسایی الگوهای خاص در فعالیت امواج مغزی، می‌تواند در تشخیص دقیق سکته مغزی به پزشک کمک کند. تحقیقی نشان داد که فعالیت امواج مغزی کند (دلتا) و امواج مغزی سریع (آلفا و بتا) در افراد مبتلا به سکته مغزی به‌ترتیب افزایش و کاهش می‌یابد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره این روش تشخیصی به دست آورید، می‌توانید با پل‌های ارتباطی ثبت شده در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

همچنین بخوانید: نوار مغز بهتر است یا ام ار ای

تشخیص سکته مغزی با سی تی اسکن

در سی‌تی‌اسکن که مشابه آزمایش اشعه ایکس است، متخصص از چندین تصویر برای ایجاد تصویری سه‌بعدی از مغز استفاده می‌کند. در طول این آزمایش، متخصص رنگ خاصی را به یکی از رگ‌های بازوی شما تزریق می‌کند تا وضوح تصاویر را افزایش دهد. پزشک با کمک این تصاویر می‌تواند بفهمد دچار کدام نوع سکته مغزی شده‌اید. ازآنجایی‌که این آزمایش در مقایسه با ام‌آر‌آی سریع‌تر انجام می‌شود، درمان شما زودتر شروع خواهد شد.

تشخیص سکته مغزی با علائم هشدار دهنده

علائم سکته مغزی که به‌صورت ناگهانی ظاهر می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • علائم سکته مغزی صورت: افتادگی در یک سمت از صورت، ناتوانی در لبخندزدن یا افتادگی دهان و چشم
  • علائم سکته مغزی در بازوها: ناتوانی در بلندکردن هر دو بازو و نگه‌داشتن آن‌ها در بالای سر به علت ضعف و بی‌حسی در یکی از بازوها
  • علائم سکته مغزی در گفتار: گفتار نامفهوم، مشکل در صحبت‌کردن یا مشکل در درک‌کردن سخنان دیگران
  • در برخی از موارد، بیمار مبتلا به سکته مغزی ممکن است علائمی دیگری مانند فلج کامل در یک سمت از بدن، ازدست‌دادن بینایی، تاری دید، سرگیجه، گیجی، مشکل در حفظ تعادل و هماهنگی، مشکل در بلع، سردرد شدید و ازدست‌دادن هوشیاری را تجربه کند

آیا نوار مغز می‌تواند سکته مغزی را تشخیص دهد؟

همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم، تشخیص سکته مغزی با نوار مغز امکان‌پذیر است. این روش می‌تواند تغییرات در عملکرد مغز را پس از ایسکمی مغزی (عارضه ناشی از نرسیدن اکسیژن کافی به مغز) و پیش از مرگ سلول‌ها تشخیص دهد. به عبارت دیگر، این آزمایش می‌تواند در تشخیص زودهنگام سکته مغزی به پزشک کمک کند. اگر می‌خواهید اطلاعاتی درباره هزینه نوار مغزی به دست آورید، با شماره‌های درج‌شده در سایت تماس بگیرید.

تشخیص جدید سکته مغزی

نتایج نوار مغز در تشخیص سکته مغزی چقدر دقیق است؟

تحقیقات نشان می‌دهند که نتایج نوار مغز در تشخیص سکته مغزی دقیق است؛ ولی، باید تحقیقات بیشتری برای بررسی میزان دقت این آزمایش انجام شوند. در تحقیقی، محققان این آزمایش را با مدل‌های یادگیری عمیق ترکیب کردند و دریافتند که نتایج نوار مغز در تشخیص سکته مغزی ناشی از انسداد عروق بزرگ از دقت بالایی برخوردار است. با مطالعه مطلب تفاوت نوار مغز سالم و ناسالم، می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره نتایج این آزمایش به دست آورید.

استفاده از نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی چه عوارضی دارد؟

استفاده از نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی، عوارضی ندارد؛ ولی، ازآنجایی‌که در این آزمایش، از چراغ‌های چشمک‌زن استفاده می‌شود، افراد مبتلا به صرع ممکن است دچار تشنج شوند. البته پزشکان تشنج را یکی از عوارض نوار مغزی محسوب نمی‌کنند؛ زیرا، تشنج در طول این آزمایش می‌تواند در تشخیص به پزشک کمک قابل توجهی کند.

مراحل انجام نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی

مراحل انجام نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی به شرایط شما و صلاحدید پزشک شما بستگی دارد. بهتر است درباره مراحل آن و کارهایی که باید پیش یا پس از آن انجام دهید، با پزشک خود صحبت کنید. این آزمایش توسط متخصص نوار مغز انجام می‌شود و ممکن است 45 دقیقه الی 2 ساعت طول بکشد. در بیشتر اوقات، مراحل این آزمایش برای تشخیص سکته مغزی عبارت‌اند از:

  1. در اولین مرحله، متخصص این آزمایش از شما خواهد خواست روی یک صندلی بنشینید یا روی یک تخت دراز بکشید
  2. سپس حدود 16 تا 25 الکترود را به سر شما خواهد چسباند یا کلاهی از الکترودها را روی سر شما خواهد گذاشت
  3. سپس از شما خواهد خواست چشم‌های خود را ببندید، آرام باشید و کاری را انجام ندهید
  4. در این مرحله، ثبت فعالیت مغز شروع خواهد شد و متخصص بر شما نظارت خواهد کرد. به دستورات متخصص عمل کنید و کار دیگری را انجام ندهید؛ زیرا، هر گونه حرکتی می‌تواند روی نتایج آزمایش تأثیر بگذارد. اگر حرکتی مانند بلع یا چشمک‌زدن را انجام دهید، متخصص ثبت فعالیت مغز را به مدت کوتاهی متوقف خواهد کرد تا استراحت کنید یا وضعیت بدنی راحت‌تری را انتخاب کنید
  5. پس از ثبت اولیه فعالیت مغز در حالت استراحت، متخصص ممکن است از محرک‌هایی استفاده کند. برای مثال، ممکن است از شما بخواهد به‌صورت عمیق و به‌سرعت نفس بکشید یا از چراغ چشمک‌زن استفاده کند
  6. پس از پایان آزمایش، متخصص الکترودها را از سر شما برمی‌دارد و چسب آن‌ها را با آب گرم یا استون حذف می‌کند. در برخی از اوقات، ممکن است مجبور شوید دوباره موهای خود را در خانه بشویید

کارهای لازم هنگام انجام نوار برای تشخیص سکته مغزی

برای انجام نوار مغز برای تشخیص سکته مغزی، تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی تخت یا صندلی بنشینید و آرام باشید. سعی کنید بهترین وضعیت بدنی ممکن را انتخاب کنید تا نیازی به انقباض عضلات و تغییر وضعیت بدنی نباشد. هر گونه حرکتی مانند انقباض عضلات می‌تواند روی نتایج آزمایش تأثیر بگذارد؛ بنابراین، فقط دستورات متخصص نوار مغز را اجرا کنید و هیچ حرکت دیگری را انجام ندهید. متخصص ممکن است از شما بخواهد چشم‌هایتان را باز و بسته کنید یا نفس عمیق بکشید.

روش های تشخیص سکته مغزی

آیا استفاده از نوار مغز برای تشخیص بهتر از روش‌های دیگر است؟

نوار مغز می‌تواند در تشخیص شرایط مختلفی مانند صرع، اختلالات خواب، تومورهای مغزی و سکته مغزی به پزشک کمک کند؛ ولی، نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که این آزمایش برای تشخیص این بیماری‌ها بهتر از روش‌های دیگر است؛ زیرا، تنها پزشک می‌تواند بهترین روش تشخیصی را با توجه به شرایط و علائم شما و صلاحدید خود تجویز کند. در بیشتر اوقات، پزشک ممکن است ترکیبی از روش‌های تشخیصی را برای تشخیص دقیق بیماری شما تجویز کند.

جمع‌بندی

نوار مغز به یکی از جدیدترین روش‌های تشخیصی برای سکته مغزی تبدیل شده است و دقت بالایی در تشخیص آن دارد. به خاطر داشته باشید که متخصص نوار مغزی نمی‌تواند نتایج آزمایش را تفسیر کند؛ بنابراین، باید نتایج آزمایش خود را به پزشک معتبری مانند پزشکان مرکز تهران آرتی‌ام‌اس نشان دهید. این پزشکان می‌توانند بیماری شما را با کمک روش‌های تشخیصی مختلفی مانند نوار مغز به‌درستی تشخیص دهند و بهترین روش‌های درمانی را برای شما تجویز کنند.

اگر این مطلب از سایت تهران آرتی‌ام‌اس یا سایر مطالب مرتبط با آن نتوانسته‌اند به همه سؤالات شما درباره نوار مغزی پاسخ دهند، می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات بپرسید. البته ما به شما توصیه می‌کنیم به مرکز تهران آرتی‌ام‌اس مراجعه کنید تا پاسخ‌های دقیق‌تری را با توجه به شرایط خود دریافت کنید.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: