علائم میگرن

میگرن به‌عنوان یک بیماری نورولوژیک شناخته می‌شود و عمدتاً با سردردهای شدید همراه است. این بیماری علائمی مانند تهوع، استفراغ، مشکل در صحبت‌کردن، بی‌حسی یا مورمورشدن، حساسیت به نور و صدا دارد. این نوع سردرد می‌تواند به دلایل مختلفی ظاهر شود، اما مهم‌ترین آنها استرس، تغییرات هورمونی (مثل دوران پریودی در زنان)، مصرف برخی غذاها یا نوشیدنی‌ها، کمبود خواب یا حتی تغییرات در شرایط آب‌وهوایی است.

میگرن معمولاً با بررسی تاریخچه بالینی بیمار، علائم عمومی و تست‌های مختلف قابل‌تشخیص است. استفاده از دارو، تغییر سبک زندگی یا استفاده از تکنیک‌های مدیریت استرس ممکن است این بیماری را درمان کند. در ادامه این مطلب قصد داریم با علائم میگرن بیشتر آشنا شویم و انواع آن را نیز بیان کنیم.

علائم میگرن چشمی

علائم میگرن چشمی

قبل از صحبت درباره انواع میگرن بهتر است ابتدا به این سؤال پاسخ دهیم که میگرن چیست؟ میگرن نوعی سردرد است و علائمی مانند حساسیت به نور و صدا و تهوع دارد. درک و شناخت این بیماری می‌تواند به افراد کمک کند تا آن را بهتر مدیریت و درمان کنند. درصورتی‌که علائم میگرن شدید و مزمن باشد افراد باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند. میگرن انواع مختلفی دارد و میگرن چشمی یکی از آن است. میگرن چشمی یا میگرن اپتیک (Migraine with aura) نوع خاصی از میگرن است که علائمی مانند درد در چشم و سردرد شدید دارد. برخی از مهم‌ترین علائم میگرن چشمی شامل موارد زیر است:

  • دیدن نورهای درخشان: افراد ممکن است نورهای درخشان، معمولاً در شکل‌ها و الگوهای هندسی، مشاهده کنند. این نورها به نام "اسکوتوما" نیز شناخته می‌شوند
  • تاری دید: برخی از افراد احساس تاری دید می‌کنند و اجسام ممکن است در چشم آنها کمی مبهم یا مات به نظر بیایند
  • اختلال در میدان دید: در برخی موارد، فرد ممکن است بخشی از میدان دید خود را از دست بدهد
  • افزایش حساسیت به نور و صدا: قبل از حمله سردرد میگرنی، در بسیاری از افراد احساس حساسیت به نور و صدا افزایش می‌یابد
  • تغییر در حالت هوشیاری: برخی از افراد ممکن است تغییراتی در حالت هوشیاری خود احساس کنند و حسی مانند گیجی داشته باشند

توجه داشته باشید که در حال حاضر تشخیص میگرن با نوار مغز امکان‌پذیر است. البته همواره مشاوره با یک پزشک متخصص بهترین راه برای تشخیص و درمان انواع بیماری است.

علائم میگرن گوش

میگرن گوش نیز نوعی دیگر از انواع میگرن است و با نام بیماری منیر (Meniere's disease) نیز شناخته می‌شود. علائم میگرن گوش یا منیر گوشی شامل سرگیجه شدید، وزوز گوش، کاهش شنوایی، گیجی، عدم تعادل و احساس پری در گوش است. لازم به ذکر است که درمان میگرن بدون دارو با استفاده از دستگاه آر تی ام اس امکان‌پذیر است. توجه داشته باشید که برای تشخیص دقیق بهتر است به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی یا نورولوژیست مراجعه کنید.

همچنین بخوانید: تحریک مغناطیسی مغز rtms

علائم میگرن هاله ای

میگرن هاله‌ای (Migraine with Aura) نوع دیگری از میگرن است و اغلب قبل از سردرد با علائم بصری یا حسی شروع می‌شود. این علائم، به‌عنوان "هاله" شناخته می‌شوند و معمولاً ۱۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از شروع حمله سردرد بروز می‌کنند. سایر علائم میگرن هاله ای به شرح زیر است:

  • درد شدید چشم: افراد ممکن است درد یا فشار شدیدی در یک یا هر دو چشم تجربه کنند
  • دیدن هاله: هاله‌ها معمولاً به شکل الگو، خطوط یا نقاط درخشان هستند. این علائم به طور معمول در قسمت مرکزی میدان دید ظاهر می‌شوند
  • کاهش بینایی: در برخی افراد بینایی کاهش می‌یابد و فرد ممکن است بخشی از دید خود را به مدت کوتاهی از دست بدهد
  • احساس سوزش و خارش در چشم: احساس سوزش یا خارش در چشم‌ها از علائم دیگر این بیماری است

پس از این علائم سردرد شدید شروع می‌شود و ممکن است چند ساعت یا چند روز طول بکشد. البته در برخی موارد افراد این حالت‌ها را ندارند و فقط دچار سردرد می‌شوند.

علائم میگرن عصبی

یکی دیگر از انواع میگرن، میگرن عصبی نام دارد. علائم این نوع میگرن نیز شبیه دیگر انواع این بیماری بوده و شامل سردرد شدید، تغییرات بینایی، درد شدید چشم و یا علائم حسی همراه است. به‌طورکلی میگرن بین خانم‌ها شایع‌تر بوده و می‌تواند در دوران قاعدگی تشدید یابد. برخی از افراد نیز دچار میگرن مزمن هستند که هر ماه بیش از ۱۵ روز طول می‌کشد.

در این حالت حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه شود و فرد تحت درمان اصولی قرار بگیرد. شاید این طور به نظر برسد که این بیماری قابل‌درمان نیست، اما با روش‌های اصولی و داروهایی که پزشک متخصص توصیه می‌کند می‌توان انواع میگرن را کنترل و مدیریت کرد و علائم آن را کاهش داد.

علائم میگرن گوش

علائم میگرن وستیبولار

میگرن وستیبولار یا همان سرگیجه میگرنی (Vestibular Migraine) نوع خاصی از میگرن است که علائم آن به‌عنوان "وستیبولار" شناخته می‌شوند. این نوع میگرن معمولاً با سرگیجه و اختلالات وستیبولار (سیستم تعادل) همراه است. اکثر علائم میگرن شبیه به هم هستند و فقط در برخی موارد ممکن است با یکدیگر فرق داشته باشند. به طور کلی علائم میگرن وستیبولار شامل موارد زیر است:

  • سرگیجه: حالت شدید دیزینس (گیجی) که ممکن است تا چند دقیقه یا حتی ساعت‌ها ادامه داشته باشد
  • عدم تعادل یا ناتوانی در حرکت: افراد ممکن است احساس عدم تعادل، لرزش یا ناتوانی در حرکت داشته باشند
  • اختلالات شنوایی: در این نوع میگرن فرد ممکن است مشکلات شنوایی ناگهانی، سروصدای دردناک در گوش یا مشکل در تمرکز روی صداها را تجربه کند
  • اختلالات بینایی: برخی افراد دچار اختلال بینایی می‌شوند و ممکن است علائمی مانند مشکل در دیدن اجسام یا حتی دیده‌شدن نور یا الگوهای خاص را تجربه کنند
  • حساسیت به نور و صدا: مانند سایر انواع میگرن، در این حالت نیز علاوه بر حمله سردرد، فرد به نور و صدا نیز حساس می‌شود. در این حالت بهتر است فرد در یک اتاق بدون سروصدا و تاریک استراحت کند تا شدت سردرد و علائم کاهش یابد

لازم است بدانید که در مواردی از میگرن وستیبولار، حتی بدون حمله سردرد، اختلالات شدید رخ می دهد. برای تشخیص و درمان میگرن وستیبولار، مشاوره با یک پزشک متخصص، به‌عنوان‌مثال نورولوژیست یا متخصص گوش و حلق و بینی، ضروری است. در میگرن‌های عادی اغلب مصرف مسکن و خوابیدن در اتاق تاریک و بدون سروصدا توصیه می‌شود. اما در انواع دیگر میگرن یا میگرن مزمن فرد بیمار باید تحت درمان اصولی و پزشکی قرار بگیرد. توجه داشته باشید که این علائم اغلب گذرا هستند و در زمان عود میگرن بروز می‌کنند و فرد پس از بهبودی دیگر این علائم را ندارد.

علائم میگرن در نوجوانان

میگرن در نوجوانان نیز همانند افراد دیگر است و در برخی موارد ممکن است علائم متفاوتی نسبت به سایر افراد داشته باشد. به‌طورکلی علامت اصلی میگرن، سردرد شدید و مزاحم است که می‌تواند تا ۷۲ ساعت یا بیشتر طول بکشد. برخی از نوجوانان ممکن است قبل از حمله سردرد خود علائم مختلفی را تجربه کنند. این علائم ممکن است شامل تغییرات در دید، حساسیت به نور یا صدا و یا تاری دید باشد. عدم تعادل، گیجی، یا حتی سرگیجه از دیگر علائم شایع میگرن در نوجوانان است.

همچنین بسیاری از افراد ممکن است همراه با میگرن حالت تهوع یا استفراغ را نیز تجربه کنند. حتی فرد همراه با سردرد به نور و صدا نیز حساس می‌شود. در نوجوانان تغییرات در خلق‌وخو مانند افسردگی گذرا و افزایش هیجانات نیز ممکن است رخ دهد. علاوه بر این حملات میگرن ممکن است تأثیر منفی بر توجه و تمرکز نوجوانان داشته باشد. باتوجه‌به وجود این علائم، مشاوره با پزشک یا متخصص نورولوژی برای تشخیص دقیق و مدیریت مؤثر میگرن در نوجوانان، اهمیت بسیار زیادی دارد. درمان‌های مختلف، از جمله داروها، تغییر در سبک زندگی و تکنیک‌های مدیریت استرس، می‌تواند به بهبود علائم کمک کند.

توجه داشته باشید که خوددرمانی روش مؤثری برای درمان این بیماری نیست و حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با انجام معاینات، آزمایش و تست‌های مختلف می‌تواند به طور دقیق نوع میگرن را تشخیص دهد و متناسب با آن روش‌های درمانی مختلف را به بیماران توصیه کند. امروزه با پیشرفت علم راهکارهای درمانی برای میگرن نیز افزایش‌یافته است و اغلب متخصصان از روش‌های درمانی بروز و نوین برای درمان میگرن و کاهش علائم آن استفاده می‌کنند.

علائم میگرن هاله ای

جمع‌بندی

در این مطلب در مورد علائم میگرن صحبت کردیم. باتوجه‌به مطالب ذکر شده در این مقاله، میگرن یک بیماری عصبی است که اغلب سردردهای شدیدی به همراه دارد. افراد مبتلا به آن ممکن است قبل از حمله سردرد علائم دیگری مانند اختلال در دید، حساسیت به نور و صدا و حتی تاری دید را تجربه کنند.

حملات سردرد میگرن ممکن است تا ۷۲ ساعت یا بیشتر ادامه داشته باشد و معمولاً با سرگیجه، تهوع و استفراغ همراه است. این علائم می‌توانند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشند. در نتیجه برای تشخیص درست و مدیریت صحیح این بیماری، مشاوره با یک پزشک متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست اهمیت بسیار زیادی دارد.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: