کاربرد نقشه مغزی

الکتروانسفالوگرافی کمی یا نقشه مغزی qeeg ابزاری تشخیصی است که میزان فعالیت الکتریکی مغز را در بخش‌های مختلف، به وسیله پردازش نوار مغزی اندازه‌گیری می‌کند. امروزه می‌توان با مقایسه‌کردن نقشه مغزی افراد بیمار نسبت به نقشه مغزی افراد نرمال، تمامی ناهنجاری‌ها و اختلالات عملکرد مغزی‌شان را شناسایی کرد.

QEEG کمی، به معنای ثبت فعالیت‌های الکتریکی نورون‌های مغز است که معمولاً با قراردادن الکترود در بخش‌های مختلف سر، انجام می‌شود. اطلاعات مختلف به دست آمده در کامپیوتر ذخیره شده و به راحتی می‌توان آن‌ها را چاپ و مورد مطالعه قرار داد. در این مقاله قصد داریم به تشخیص کاربرد نقشه مغزی در اختلالات مختلف بپردازیم. با ما همراه باشید.

موارد استفاده از نقشه مغزی

موارد استفاده از نقشه مغزی

یکی از موارد استفاده از نقشه مغزی بررسی عملکرد مغز است به طوری که با تفسیر نقشه مغزی می‌توان مشخص کرد فعالیت‌های الکتریکی مغز در کدام قسمت‌ها زیاد یا کم شده است و بدین صورت انواع اختلالات مغزی و نقاط قدرت و ضعف آن را آشکار ساخت. برای تشخیص اختلالاتی مانند افسردگی، آلزایمر، اوتیسم، اختلال دوقطبی، اضطراب، صرع و... از QEEG استفاده می‌شود. در ادامه به کاربرد نقشه مغزی در برخی از اختلالات گفته شده، می‌پردازیم.

تشخیص افسردگی

برای تشخیص افسردگی، پزشک QEEG فرد افسرده را با فرد نرمال مقایسه می‌کند و به دنبال نقاط زرد و نارنجی در مغز می‌گردد. این نواحی معمولاً فعالیت آهسته امواج مغزی را نشان می‌دهند. زمانی پزشک تشخیص افسردگی می‌دهد که بتای مغز فرد بیمار از فرد سالم کمتر باشد. طبق تحقیقات انجام شده، میزان امواج آلفا در بخش‌های لوب آهیانه، لوب پیشانی، لوب گیجگاهی و لوب پس‌سری در افراد افسرده کمتر است؛ از این رو زمانی که فعالیت امواج آلفا در مغز بیشتر می‌شود، فرد افسردگی کمتری را تجربه می‌کند. دامنه و ریتم امواج گاما نیز می‌توانند در تشخیص افسردگی، به پزشک کمک کنند.

تشخیص اوتیسم

اوتیسم یا نورودولوپمنتال یک اختلال عصبی - رشدی است که سبب بروز مشکلاتی در تعاملات اجتماعی و ارتباطات می‌شود؛ این مشکلات به دلیل وجود علایق، رفتارها و فعالیت‌های تکراری است. روش QEEG اولین گام برای درمان اختلال اوتیسم به وسیله نوروفیدبک است.

برای تشخیص اوتیسم در طول نقشه‌برداری، ۱۹ حسگر یا سنسور روی سر فرد بیمار قرار می‌گیرند تا فعالیت‌های مغز را ضبط کنند. توجه داشته باشید که این روش غیرتهاجمی و بدون درد است. سپس نتایج نقشه‌برداری فرد بیمار با فرد سالم مقایسه می‌شود و قسمت‌هایی از مغز فرد که به درستی کار نمی‌کنند و همچنین دلایل بروز علائم توسط پزشک متخصص، مشخص می‌شوند. همچنین علاوه بر نقشه مغز، تشخیص اوتیسم با نوار مغزی هم امکان‌پذیر است. معمولاً در QEEG فرد مبتلا به اوتیسم، موارد زیر نشان داده می‌شوند:

  • نقایص مرتبط با ارتباطات اجتماعی که باعث بروز اختلالاتی در سمت راست مغز می‌شود.
  • معمولاً در بیمارانی که از لحاظ عاطفی بیش فعال هستند و زیاد خشمگین می‌شوند، اختلالات در لوب‌های گیجگاهی، راستی و جلویی نشان داده می‌شوند.
  • اختلالات زبانی معمولاً در قسمت چپ مغز، نشان داده می‌شوند.
  • نقایص ابراز احساسات نیز در قسمت جلو و راست مغز، مشخص می‌شوند.

تشخیص اوتیسم با نقشه مغزی

تشخیص سکته مغزی

یکی دیگر از موارد استفاده از نقشه مغزی ، تشخیص سکته مغزی است. سکته مغزی یک عارضه بسیار خطرناک است که عوارض زیادی برای فرد در پی دارد. این عارضه بدون علائم مشهودی اتفاق می‌افتد؛ به همین دلیل به آن قاتل خاموش می‌گویند. سکته مغزی به معنای پارگی رگ در مغز و به دنبال آن خونریزی مغزی است. پاره شدن رگ خونی، سبب خونریزی در بافت‌های مغزی می‌شود که در اصطلاح به آن هموراژیک گفته می‌شود.

بعد از این عارضه، اکسیژن و خون‌رسانی به مغز قطع می‌شود و علائم سکته مغزی، بروز می‌دهند. خونریزی در مغز سبب تورم و افزایش تورم درون جمجمه می‌شود. الکتروانسفالوگرافی کمی، یکی از روش‌های مؤثر برای تشخیص سکته مغزی است که امروزه از آن استفاده می‌شود.

تشخیص اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی، یکی دیگر از اختلالات بسیار جدی در افراد است که می‌تواند زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. برخلاف تصور اکثر مردم، فرد مبتلا به اختلال دوقطبی، دو شخصیت متفاوت ندارد؛ بلکه تغییرهای خلق‌وخوی بسیار شدیدی را احساس می‌کند؛ به طوری که در زمان کوتاهی از یک فرد خوشحال و سرخوش تبدیل به فردی ناراحت و افسرده می‌شود. این اختلال می‌تواند بر زندگی، روحیه و سلامت روان افراد تأثیرات منفی بگذارد. خوشبختانه اختلال دوقطبی یا شیدایی - افسردگی به راحتی با روش‌های مختلف قابل درمان است. یکی از روش‌هایی که می‌تواند به تشخیص زودهنگام اختلالات دوقطبی کمک کند QEEG یا نقشه مغزی است .

تشخیص بیش فعالی

بیش فعالی یا اختلال نقص توجه، یک اختلال روانی در میان کودکان است که می‌تواند بر زندگی آن‌ها، تأثیر منفی داشته باشد. کودک مبتلا به بیش فعالی معمولاً در توجه‌کردن و تمرکز کردن، دچار مشکل می‌شود. این کودکان نسبت به هم سن و سال‌های خود، انرژی بیشتری دارند؛ به همین خاطر مدام در حال فعالیت و جنب‌وجوش هستند و یک جا نشستن و تمرکز کردن برای آن‌ها کاری سخت و دشوار است. مغز کودکان مبتلا به اختلال پیش فعالی در مقایسه با کودکان دیگر، عملکرد متفاوتی دارد؛ به طوری که فعالیت امواج در برخی از بخش‌های مغز آن‌ها، بیشتر از حد نرمال است.

کاربرد نقشه مغزی

این اختلال در کودکان به راحتی قابل درمان است و روش‌های درمانی مختلفی برای کنترل آن وجود دارند. اولین قدمی که برای تشخیص بیش فعالی و شروع درمان در کودکان باید انجام داد، تهیه یک QEEG دقیق از مغز کودک است. در واقع از دیگر کاربرد نقشه مغزی می‌توان به نشان دادن فعالیت امواج مغزی در بخش‌های مختلف سر توسط آن اشاره کرد. برای تشخیص پیش فعالی به وسیله نقشه مغزی، الکترودهای مختلفی در قسمت‌های سر کودک قرار داده می‌شوند. این الکترودها، فعالیت الکتریکی مغز را تشخیص و اندازه‌گیری می‌کنند و با کمک نرم‌افزارهایی، آن‌ها را به صورت تصویر سه‌بعدی نمایش می‌دهند.

تشخیص اضطراب

همه افراد در مقاطع مختلف زندگی خود، ممکن است دچار اضطراب می‌شوند. هنگام امتحانات، تصمیم‌گیری در مورد یک موضوع مهم، مشکلات موجود در محل کار یا زندگی همگی و... از عواملی هستند که باعث ایجاد اضطراب می‌شوند. زندگی با اختلال اضطرابی، تجربه‌ای کاملاً متفاوت در زندگی برای افراد ایجاد می‌کند. افراد مبتلا به اختلال اضطرابی بیشتر اوقات دچار ترس، وحشت، نگرانی و پارانوئید هستند.

حتی در حالت‌های کم استرس، این احساسات طاقت‌فرسا می‌توانند در زندگی افراد، تداخل ایجاد کرده که باعث ایجاد تأثیرات منفی روی شغل، مدرسه و روابط آن‌ها می‌شوند. نقشه‌برداری مغزی می‌تواند به افراد مضطرب کمک کند و مغزهای مضطرب و پریشان را به سلامت مطلوب بازگرداند. فعالیت خیلی کم یا بیش از اندازه امواج مغزی در نقشه مغزی QEEG اضطراب فرد را نشان می‌دهند. به عنوان مثال فعالیت بیش از حد امواج دلتا سبب ناتوانی در تفکر می‌شود.

تشخیص صرع

صرع یکی دیگر از اختلالات مغزی است که کیفیت زندگی فرد بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این عارضه اگر زودهنگام تشخیص داده شود، می‌توان از پیشرفت آن، جلوگیری کرد. بیشتر افراد، صرع را با تشنج برابر می‌دانند؛ در صورتی که حملات صرع، علائم مختلفی دارند. این علائم ممکن است شامل تشنج کل بدن یا حتی گرفتگی عضلات و خیره‌شدن به فضا باشد. صرع ممکن است به دلایل مختلفی مانند نقص مادرزادی، عفونت مغزی، نرسیدن اکسیژن به مغز و... اتفاق افتد. معمولاً برای تشخیص صرع در افراد نیز از سیگنال‌های الکتروانسفالوگرافی کمی، استفاده می‌شود.

تشخیص صرع با نقشه مغزی

نظارت بر اثربخشی درمان

نقشه مغزی بر اساس تحلیل کمی و عددی امواج مغز است که اطلاعات دقیق‌تری از عملکرد مغز نسبت به نوار مغزی ارائه می‌دهد. با آنالیز دقیق نقشه مغزی می‌توان شدت و منبع اختلال و همچنین الگو‌های کارکرد مغز را تشخیص داد. بعد از مشاهده نقشه مغزی توسط پزشک متخصص و تحلیل آن، برنامه‌ای مناسب برای کار کردن روی اختلالات مغزی بیمار، نوشته می‌شود و فرد تحت درمان قرار می‌گیرد. این روند درمانی ممکن است چند ماه طول بکشد. در طول این مدت نقشه مغزی بیمار به طور مرتب توسط پزشک، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد تا نحوه پیشرفت و بهبود اختلال مشخص شود و فرد سلامت کامل خود را به دست آورد.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد کاربرد نقشه مغزی صحبت کردیم. اکثر افرادی که سابقه درمان به‌خاطر بیمارهای روانپزشکی دارند، می‌دانند که همیشه انتخاب دارویی برای درمان، بهترین انتخاب نیست. الکتروانسفالوگرافی کمی، یکی از به‌روزترین و پرکاربردترین ابزارهای تصویربرداری از مغز است. با استفاده از QEEG می‌توان نواحی نامنظم و ناکارآمد مغز را به راحتی مشخص کرد. نقشه مغزی با نشان‌دادن ساختار مغز و اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی آن، به پزشکان و روانپزشکان کمک می‌کند تا تشخیص دهند که کدام قسمت از مغز دچار اختلال شده و به درستی کار نمی‌کند. پزشکان می‌توانند با تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به دست آمده، اختلالات مغزی را تشخیص دهند، علائم آن را بررسی کنند و مناسب‌ترین برنامه درمانی را با توجه به نوع اختلال تجویز کنند.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: