تفاوت MRI و نوار مغزی

به نظر شما تفاوت MRI و نوار مغزی چیست؟ طبق پاسخ کارشناسان ام آر آی یک روش غیر تهاجمی برای تصویربرداری از اندام‌های داخلی است و نوار مغزی یا eeg، عملکرد امواج مغز را ثبت می‌کند. بنابراین دو روش مذکور به طور کامل از یکدیگر متفاوت هستند؛ اما آنچه در این میان اهمیت دارد، ضرورت تصویربرداری و تشخیص درست بیماری به واسطه اطلاعات به دست آمده است. به عبارتی، امروزه پزشکان به کمک تجهیزات و دستگاه‌های مختلف از نواحی مختلف بدن تصویربرداری می‌‌کنند و به کمک این تصاویر، تشخیص دقیق‌تری دارند. بنابراین بهتر است با تفاوت ام آر ای و نوار مغزی به خوبی آشنا شوید، تا اگر روزی به پزشک مراجعه کردید و یکی از  این روش‌ها را برایتان تجویز کرد، علت این کار برایتان واضح باشد. در این مقاله از تهران آر تی ام اس، همراه ما باشید تا در این باره، اطلاعات ارزشمندی به دست آورید.

تفاوت ام آر ای و نوار مغزی

دستگاهMRI  (ام آر آی)

تفاوت MRI و نوار مغزی زمانی برای شما شفاف خواهد شد که ابتدا با ماهیت هر یک از این دستگاه‌ها آشنا شوید و بدانید که هر کدام چه مزایا و کاربردی دارند. از این‌رو ابتدا شما را با نحوه عملکرد دستگاه ام آر آی آشنا خواهیم کرد.

به‌طور کلی دستگاه MRI یک دستگاه اسکنر جهت تهیه تصاویر از اندام‌های درونی بدن است که عملکردی بر پایه امواج رادیویی و میدان‌های مغناطیسی قدرتمند دارد. این دستگاه دارای یک بخش شبیه به تونل است که مجهز به آهنرباهای قوی است و بیمار باید درون این محفظه قرار گیرد تا اسکن از نواحی مختلف بدن او انجام شود. با استفاده از دستگاه ام آر آی تقریبا تمام نواحی داخلی بدن نظیر قلب، مغز، سینه، رگ‌ها، کبد، رحم، پروستات، استخوان، مفصل و... قابل مشاهده و بررسی است. پزشکان با استفاده از نتایج ام آر آی می‌توانند بیماری را تشخیص داده و اقدامات لازم را جهت درمان و کنترل عارضه انجام دهند.

مزایا و کاربردهای دستگاه  (MRI ام آر آی)

برای درک بهتر تفاوت ام آر ای و نوار مغزی، در این مرحله قصد داریم مزایای MRI را با جزئیات بیشتری شرح دهیم:

  • با استفاده از دستگاه ام آر آی می‌توان به صورت غیر تهاجمی و بدون نفوذ به بافت بدن، انواع سیستم‌های داخلی نظیر صفراوی، گوارشی و... را مورد بررسی قرار داد.
  • ام آر آی بهترین جایگزین برای روش‌های تهاجمی نظیر سی تی اسکن، پرتونگاری، آنژیوگرافی است.
  • گاهی اوقات حین انجام ام آر آی، نیاز به استفاده از ماده حاجب است. در این باره لازم است اشاره کنیم که ماده حاجبِ مصرفی در تصویربرداری ام آر آی عوارض کمتری نسبت به ماده حاجب ید دار مصرفی برای پرتونگاری یا سایر روش‌های تهاجمی دارد. علاوه بر این احتمال ابتلا به آلرژی با ماده حاجب MRI بسیار کمتر است.
  • این دستگاه در تشخیص انواع سرطان، بیماری‌های عضلانی، قلبی، استخوانی، عارضه‌های خود ایمنی نظیر ام اس و... کارآمد است.

نوار مغزی

پس از اینکه با ماهیت و کاربرد ام آر آی آشنا شدید، در این بخش از مقاله تفاوت MRI و نوار مغزی، نوبت آن رسیده است تا در مورد اینکه نوار مغزی چیست و چه مزایا و خصوصیاتی دارد، بیشتر بدانید و در نهایت به درک درستی از وجه تمایز این دو دستگاه برسید؛ پس در ادامه همراه ما باشید.

در واقع نوار مغزی یا eeg نشان دهنده سیگنال‌های رد و بدل شده بین سلول‌های مغز است. به عبارت دیگر سلول‌های مغزی به واسطه امواج الکتریکی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و کاری که تست نوار مغز انجام می‌دهد، ثبت نشانه‌های ارتباطی سلول‌هاست. گاهی پزشکان پس از تفسیر نوار مغزی و مشاهده امواج غیرعادی، متوجه مشکلاتی در ناحیه سر می‌شوند و می‌توانند عارضه‌ای که فرد به آن مبتلا شده است را تشخیص دهند.

به طور مثال می‌توان بیماری‌هایی نظیر تشنج را با استفاده از این تست، مورد بررسی قرار داد. اغلب بیماری‌های روانی و عصبی معمولا به دلیل ارتباطات ضعیف بین سلول‌های مغزی رخ می‌دهد و اگر بر اثر این اتفاق، نوع سیگنال یا فرکانس تست نوار مغز غیر عادی باشد، پزشک متوجه عارضه خواهد شد. حال شاید برایتان سوال باشد که سیگنال‌های غیر معمول چه تفاوتی با تست نوار مغز سالم دارند؟! در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که امواج مغزی به صورت دره و قله (الگوهای سینوسی) شکل می‌گیرد، اگر این قله و دره‌ها به صورت نامنظم تشکیل شوند، نشانگر وجود نوعی اختلال در مغز خواهند بود.

eeg

شایان ذکر است که egg انواع مختلفی دارد و مدت زمان تست هر یک، بسته به عملکرد و وظیفه‌ای که دارد، متفاوت خواهد بود. انواع نوار مغزی عبارت‌اند از:

  • ویدئویی
  • سیار
  • طولانی
  • حالت خواب
  • روتین

مزایا و کاربرد نوار مغزی

پس از بررسی مزایای تست egg، به وضوح متوجه تفاوت MRI و نوار مغزی خواهید شد، با این وجود برای درک بهتر شما پس از این بخش، ما هم توضیحات بیشتری در مورد وجه تمایز این دو دستگاه خواهیم داد، اما پیش از آن باید برویم سراغ اصل مطلب؛ یعنی مزایا و کاربرد نوار مغزی!

  • یکی از مهم‌ترین مزایای نوار مغزی این است که هیچگونه عوارض جانبی و دردی ندارد و خطری فرد بیمار را تهدید نخواهد کرد.
  • تست eeg بر پایه امواج الکتریکی است و به دلیل عدم وجود امواج مضر مانند امواج مغناطیسی، برای تمام افراد حتی بانوان باردار بی خطر است.
  • تاثیر بسزایی در تشخیص بیماری‌هایی نظیر بیش فعالی، صرع، اختلال خواب، ضایعه مغز و... دارد.

تفاوت بین MRI و نوار مغزی

در رابطه با تفاوت MRI و نوار مغزی ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که هر دو دستگاه تحول چشمگیری در صنعت پزشکی و تشخیص بی‌نقص بیماری‌ها ایجاد کرده‌اند؛ و در حال حاضر هر دو از کاربرد گسترده‌ای در صنعت پزشکی برخوردارند. با این حال هر یک دارای تفاوت‌هایی نسبت به دیگری است و لازم است تا شما از آن آگاه باشید و اطلاعات کافی در این باره به دست آورید. برخی از مهم‌ترین تفاوت MRI و نوار مغزی به شرح زیر است.

  • ام آر آی یک روش غیر تهاجمی برای اسکن و عکسبرداری از اندام‌های درونی بدن است، بنابراین اگر زائده، غده یا تومور خاصی در بخشی از بدن مانند ناحیه سر وجود داشته باشد، به واسطه نتایج به دست آمده از ام آر آی می‌توان ان را تشخیص داد.
  • در روش ام آر آی به منظور دستیابی به تصاویری دقیق و بی‌نقض، از امواج مغناطیسی استفاده می‌شود.
  • نوار مغزی سیگنال‌های ارتباطی بین سلول‌های مغز را ثبت می‌کند.
  • در حالت عادی الگوهای ثبت شده در نوار مغزی، به صورت قله و دره‌های منظم است، اما اگر تغییری شکل ظاهری آن‌ها رخ دهد، نشان‌دهنده عارضه مشخصی خواهد بود. به طور مثال، اگر قله و دره‌ها تیر و بلند باشند، یعنی فرد بیمار به عارضه صرع مبتلا است.
  • متخصصان می‌توانند با بررسی الگوهای سینوسیِ ثبت شده در تست نوار مغزی، انواع بیماری های عصبی را تشخیص دهند.
  • در روش ام آر آی از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی بهره‌گیری می‌شود.
  • معمولا مدت زمان مورد نیاز برای ثبت نوار مغزی نسبت به ام آر آب بیشتر است و طی این مدت بیمار باید ساکن باشد و حرکت زیادی نداشته باشد.
  • هزینه و تعرفه نوار مغزی معمولا پایین‌تر از ام آر آی است.

موارد استفاده از MRI

موارد استفاده از MRI و نوار مغزی

همانطور که گفته شد، از دستگاه ام آر آی برای تصویربرداری از اندام‌های داخلی بدن استفاده می‌شود، به همین خاطر می‌توان انواع توده و غده‌های زائد را به واسطه این روش تشخیص داد. با استفاده از ام آر آی می‌توان سلامت اندام‌های زیر را مورد بررسی قرار داد:

  • کبد و کلیه
  • پانکراس
  • تخمدان و رحم در خانم‌ها
  • پروستات در آقایان
  • مغز
  • استخوان و مفصل
  • قلب و عروق و...

نوار مغز هم برای ثبت امواج عصبی بین نورون‌ها مود استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد اصلی آن در ناحیه مغز است و به واسطه این روش می‌توان بیماری‌های عصبی را تشخیص داد. برخی از عارضه‌هایی که با استفاده از تست نوار مغزی قابل تشخیص است، عبارت‌اند از:

  • صرع و تشنج
  • بیش فعالی
  • اختلالات خواب
  • سکته مغزی
  • اختلالات حافظه
  • زوال عقل
  • آنسفالیت و...

نتیجه گیری

با بررسی تفاوت MRI و نوار مغزی دریافتیم که نوار مغزی یا eeg در ثبت امواج مغزی نقش دارد و از دستگاه ام آر آی به منظور تصویربرداری از اندام‌های داخلی بدن استفاده می‌شود. تکنولوژی هرکدام از این دستگاه‌ها تاثیر بسزایی در پیشرفت علم پزشکی و کاهش خطای تشخیص بیماری‌ها دارد؛ اما آیا به نظر شما در علم پزشکی صرفا به همین دو دستگاه بسنده شده است؟

تفاوت MRI و نوار مغزی

مسلما خیر؛ چرا که علاوه بر تجهیزات تشخیصی، انواع مختلفی از دستگاه‌های درمانی نظیر دستگاه تحریک مغناطیسی مغز rtms ابداع شده که با بهره‌گیری از آن، بدون مصرف دارو و به صورت کاملا غیر تهاجمی، انواع بیماری‌ها نظیر افسردگی، صرع، وسواس، اختلال روانی و... درمان می‌شود. بنابراین به لطف rTMS امروزه دیگر برای درمان یکسری از بیماری‌های روانی و عصبی نیازی به روش‌های دارویی و تهاجمی نیست و با استفاده از این دستگاه، طی چند جلسه می‌توان از انواع عارضه‌ها رهایی یافت.

در این میان، کلینیک تهران rTMS از جمله کلینیک‌های معتبر و خوش سابقه‌ای است که سال‌ها در زمینه ارائه انواع خدمات درمانی بدون دارو فعالیت دارد. این مرکز rtms در تهران واقع است و با ارائه خدمات از نوار مغز و ام آر آی گرفته تا rTMS و... در تلاش است تا به بهبود وضعیت بیماران کمک کند. همچنین این کلینیک از نظر هزینه نوار مغزی، بررسی نتیجه تست و کیفیت اجرا یکی از بهترین مراکز در تهران به شمار می‌رود. به همین خاطر اگر به دنبال بهترین دستگاه rtms و نوار مغز در تهران هستید، ما به شما این کلینیک را پیشنهاد می‌کنیم. شما می‌توانید برای گرفتن وقت یا مشاوره پیش از رزرو نوبت، با شماره تلفن‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: