آنوریسم عروق مغزی چیست؟

آنوریسم عروق مغزی که به آن آنوریسم مغزی نیز گفته می‌شود، یک وضعیت پرخطر در سیستم عروقی مغز است. در این وضعیت، بخشی از عروق مغز به شکل دوره‌ای تورم می‌کند و شبه کیسه‌ای شکل می‌گیرد که می‌تواند به طور ناگهانی پاره شود. این وضعیت خطرناک می‌تواند منجر به خونریزی داخل مغز شود که در نتیجه آن، مشکلات جدی و حتی مرگ نیز ممکن است رخ دهد.

با وجود شناخت کمی که درباره این آنوریسم وجود دارد، هنوز رازهای زیادی در مورد علت بروز آن، عوامل خطرزای مرتبط و راهکارهای پیشگیری و درمان آن وجود دارد. این مقاله، به طور جامع ضمن اینکه توضیح می‌دهد که آنوریسم عروق مغزی چیست؟ به بررسی این نکات می‌پردازد و سعی دارد تا با پوششی گسترده از علم و تحقیقات جدید، دستاوردهای اخیر در حوزه تشخیص، نحوه پیشگیری و درمان آنوریسم عروق مغزی را با شما به اشتراک بگذارد. چرا که تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری می‌تواند زندگی فرد مبتلا را نجات دهد.

 آنوریسم عروق مغزی چیست

همچنین بخوانید: هزینه سونوگرافی عروق مغز

بیماری آنوریسم عروق مغزی

ابتدا توضیح می‌دهیم که آنوریسم عروق مغزی چیست؟ آنوریسم عروق مغزی (brain aneurysm یا cerebral aneurysm) یک وضعیت پرخطر در سیستم عروقی مغز و یک نوع برآمدگی در ناحیه ضعیف شریان در داخل یا اطراف مغز است. فشار ثابت جریان خون، بخش ضعیف شده را به سمت بیرون می‌راند و یک برآمدگی تاول مانند ایجاد می‌کند.

این شبه کیسه، به‌صورت بالقوه در هر لحظه می‌تواند پاره شود و خطر خونریزی داخلی را ایجاد می‌کند. درصورتی‌که تومور آنوریسم پاره شود، خون در فضایی که در اثر پارگی ایجاد می‌شود، جمع می‌شود و فشار زیادی روی بافت‌های مغزی وارد می‌کند. این فشار می‌تواند باعث خسارت جدی به بافت‌های مغزی شود و عوارض جبران‌ناپذیری مانند سکته مغزی، مشکلات عصبی و حتی مرگ را به همراه داشته باشد. متاسفانه اگر زمان زیادی از پاره شدن یک آنوریسم گذشته باشد، احتمال مرگ و ناتوانی افزایش می‌یابد.

آنوریسم عروق مغزی ممکن است به‌صورت تکی یا چندگانه در سیستم عروقی مغز شکل بگیرد. اکثر آنوریسم‌های عروق مغزی کوچک هستند و علائمی را ایجاد نمی‌کنند. آنوریسم‌های عروق مغزی ممکن است در هر قسمتی از مغز شکل بگیرند، اما بیشتر آن‌ها در عروق اصلی در جمجمه تشکیل می‌شوند. سابقه خانوادگی می‌تواند یک عامل خطر افزوده باشد.

علائم و نشانه‌های آنوریسم عروق مغزی ممکن است تا زمانی که شبه کیسه پاره شود، به‌صورت ملموس ظاهر نشوند. اما درصورتی‌که آنوریسم بزرگ باشد یا به فشار بر نواحی مغزی مجاور برسد، ممکن است علائمی مانند سردرد ناگهانی و شدید، تاری دید، سختی در گفتار، افتادگی صورت و درد شدید یا تند در منطقهٔ سری که بر اثر خونریزی تحت‌تأثیر قرار گرفته، ظاهر شوند.

علائم آنوریسم عروق مغزی

آنوریسم عروق مغزی در موارد بسیاری بدون ایجاد علائم و نشانه‌های خاصی وجود دارد. اما درصورتی‌که آنوریسم بزرگ‌تر یا پاره شود، خونریزی در مغز شما ایجاد می‌شود و فشار روی بافت‌های اطراف و عصب‌ها اعمال می‌شود که می‌تواند علائمی داشته باشد. برخی از علائم آنوریسم عروق مغزی ممکن شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد ناگهانی، شدید و غیرمعمول که به طور معمول با شدت بالا آغاز می‌شود و به‌سرعت افزایش می‌یابد. معمولاً به‌عنوان سردردهای صاعقه‌ای یا تاندرکلاپ(thunderclap headache)  شناخته می‌شود.
  • ازدست‌دادن تعادل، مشکل در تمرکز یا مشکلات حافظه کوتاه‌مدت
  • تاری دید و احساس تاریکی، کم‌نوری یا اختلال در دید و همچنین درد بالای چشم یا اطراف چشم
  • تنگی نفس، دشواری در تنفس یا احساس نفس‌تنگی
  • افتادگی صورت، بی‌حسی، ضعف یا فلج شدن یک ناحیه از صورت
  • مشکلات گفتاری، مشکلات در تلفظ کلمات، گفتار آهسته و غیرقابل‌فهم
  • افت هوشیاری، احساس ضعف، گیجی، خمودگی یا ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزمره
  • احساس حساسیت غیرمعمول به نور و سختی در تحمل نور

مهم است به‌خاطر داشته باشید که این علائم می‌توانند ناشی از عوامل دیگری نیز باشند و برای تشخیص درست و اطمینان، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز هر یک از علائم فوق، به‌ویژه سردرد ناگهانی و شدید، باید به‌سرعت تحت مراقبت پزشکی قرار گیرید؛ زیرا ممکن است نشانه‌ یک آنوریسم عروق مغزی یا پاره شدن آن باشد که نیازمند درمان فوری است.

همچنین بخوانید: درمان به روش آر تی ام اس

درمان آنوریسم عروق مغزی

علت آنوریسم عروق مغزی

علت آنوریسم عروق مغزی هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما عواملی که ممکن است در بروز آن تأثیرگذار باشند عبارت‌اند از:

  • سابقه خانوادگی و ضعف وراثتی دیوار عروق: وجود ضعف وراثتی در دیواره‌های عروق یکی از عوامل مهم در بروز این بیماری مغزی است. اگر در خانواده شما افرادی با آنوریسم عروق مغزی وجود داشته باشند، احتمال ابتلا به این بیماری برای شما بیشتر است.
  • ضعف و تخریب عروق: برخی وضعیت‌ها می‌توانند باعث ضعف و تخریب دیواره‌های عروق شوند و بیشترین خطر بروز آنوریسم عروق مغزی را ایجاد کنند. این وضعیت‌ها شامل بیماری آترواسکلروز یا تصلب شرایین (atherosclerosis)، ضعف در دیواره رگ‌های خونی مغز و... می‌شوند.
  • عوامل خطرزای دیگر: عواملی مانند فشارخون بالا، سیگارکشیدن، استعمال ماده مخدر (مانند سوءمصرف کوکائین)، سابقه آنوریسم عروق مغزی در گذشته و ضعف از قبل در رگ‌های خونی، بیماری کلیه پلی‌کیستیک اتوزومال غالب، اختلالات بافت بدن کوآرکتاسیون آئورت (Coarctation of the Aorta)، سن و جنسیت فرد نیز می‌توانند به بروز آنوریسم عروق مغزی مشارکت کنند.

توجه داشته باشید که این عوامل ممکن است در هر فرد به‌صورت متفاوتی تأثیرگذار باشند و توصیف کاملی از تمام علل و مکانیسم‌های بروز آنوریسم عروق مغزی هنوز در دسترس نیست.

همچنین بخوانید: انواع نقشه مغزی

خطرات بیماری آنوریسم عروق مغزی

بیماری آنوریسم عروق مغزی می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی فرد به همراه داشته باشد. برخی از خطرات این بیماری عبارت‌اند از:

  • خونریزی مغزی: زمانی که تومور آنوریسم پاره می‌شود، خون در فضایی که به‌واسطه پارگی ایجاد می‌شود، جمع می‌شود و فشار زیادی بر بافت‌های مغزی وارد می‌کند. این می‌تواند منجر به سکته مغزی، آسیب به بافت‌های مغزی و کاهش عملکرد مغزی شود.
  • عوارض جبران‌ناپذیر: برخی از عوارض ناشی از خونریزی مغزی به دلیل آنوریسم مغزی، جبران‌ناپذیر هستند. این عوارض شامل مشکلات عصبی دائمی، ازدست‌دادن حافظه، اختلالات حرکتی، ضعف عضلانی، ازدست‌دادن بینایی و مشکلات صحبت‌کردن می‌شوند.
  • فشار بر عصب‌ها: این بیماری می‌تواند فشار زیادی روی عصب‌های مغزی وارد کند. این می‌تواند منجر به علائمی مانند درد بالای چشم، ازدست‌دادن حس در یک طرف صورت، مشکل در تحرک یا کنترل عضلات، و اختلالات بینایی شود.
  • عوارض عروقی: آنوریسم عروق مغزی می‌تواند باعث تغییر در عملکرد عروق مغزی شود. به‌عنوان‌مثال، احتمال بروز تنگی عروق مغزی (vasospasm) بعد از خونریزی مغزی افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث کاهش جریان خون و اکسیژن به مغز شود و عوارض جدی مانند سکته مغزی را ایجاد کند.
  • مرگ: پاره شدن آنوریسم عروق مغزی ممکن است به فوت فرد منجر شود. خونریزی شدید در مغز می‌تواند باعث ایجاد ضربان قلب نامنظم، کاهش فشارخون و قسمتی شدید از مغز که به اکسیژن نیاز دارد، شود.

علائم آنوریسم عروق مغزی

پیشگیری از آنوریسم مغزی

برای پیشگیری از بروز آنوریسم عروق مغزی و کاهش خطر ابتلا به این بیماری، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • فشارخون بالا یکی از عوامل خطر بروز آنوریسم عروق مغزی است. برای کاهش خطر، می‌بایست فشارخون را در محدوده مطلوب (کمتر از ۱۳۰/۸۰ میلیمتر جیوه) نگه دارید. برای این منظور، ممکن است نیاز به تغییر در سبک زندگی، مصرف داروهای فشارخون و مراجعه منظم به پزشک داشته باشید.
  • سیگار، ضررهای جدی به‌سلامتی عروق مغزی و عروق سروگردن وارد می‌کند و خطر بروز آنوریسم را افزایش می‌دهد. بهتر است سیگار را کاملاً ترک کرده و از آن اجتناب کنید.
  • استرس مداوم می‌تواند به فشارخون بالا و افزایش خطر آنوریسم عروق مغزی منجر شود. برای کاهش استرس، می‌توانید از تکنیک‌های مدیتیشن، یوگا، ورزش، مطالعه و فعالیت‌هایی که به شما آرامش می‌بخشد، استفاده کنید.
  • اگر شما در معرض عوامل خطری مانند چاقی، دیابت و افزایش کلسترول خون هستید، باید از سلامت عروق خود مراقبت کنید. به‌منظور کاهش خطر بروز آنوریسم، می‌توانید با تغییر در رژیم غذایی، ورزش منظم و مراقبت پزشکی مناسب، این عوامل را کنترل کنید.
  • سلامت روحی و روانی نیز در پیشگیری از بروز آنوریسم مغزی نقش دارد. ایجاد تعادل در زندگی، مراقبت از خود و بهره‌گیری از راهکارهای مدیریت استرس می‌تواند به شما کمک کند.

همچنین بخوانید: تفسیر نوار مغزی

درمان آنوریسم عروق مغزی  

درمان آنوریسم عروق مغزی بستگی به وضعیت آنوریسم، اندازه، موقعیت، و سلامت عمومی فرد دارد. برخی از روش‌های درمانی مختلف برای آنوریسم مغزی عبارت‌اند از:

  • مصرف دارو: درصورتی‌که آنوریسم کوچک باشد و خطر ریسک بروز خونریزی و پاره شدن کم باشد، ممکن است پزشک تصمیم بگیرد آن را تحت‌نظر قرار دهد و مصرف داروهایی که خطر بروز خونریزی را کاهش می‌دهند، مانند گشادکننده عروق یا داروهای ضدتشنج مانند لوتیراستام (Levetiracetam)، فنی توئین (Phenytoin)، والپروئیک اسید (Valproic acid) معرفی کند.
  • جراحی: در برخی موارد، جراحی برای ازبین‌بردن آنوریسم و جلوگیری از خطر خونریزی و پاره شدن ضروری است. جراحی ممکن است شامل بستن آنوریسم (بستن گردن آنوریسم با یک گیره فلزی کوچک) یا عمل جراحی باز با استفاده از روش‌های مختلف مانند روش میکروسکوپیک، نوروانژیوگرافیک، یا جراحی با کمک روبات (robotic surgery)  باشد.
  • سایر روش‌های درمانی: این روش‌ها شامل روش‌های تزریقی و تزریق مواد خاصی به آنوریسم برای انحراف جریان با استنت (flow diversion) ، انسداد شریان و بای‌پس (Artery Occlusion)، کویلینگ اندوواسکولار (Endovascular Coiling) و... است.

علت آنوریسم عروق مغزی

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که آنوریسم عروق مغزی چیست و تاکید کردیم یک وضعیت جدی است که نیاز به توجه و مراقبت دارد. آگاهی از علائم، عوامل خطر، و روش‌های پیشگیری و درمان آن می‌تواند کمک‌کننده باشد. حفظ سلامت عروق مغزی و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند به ما کمک کند تا خطر بروز این بیماری را کاهش دهیم.

مهم است به پزشک مراجعه کنید تا به شما راهنمایی‌های دقیق‌تری برای پیشگیری از آنوریسم عروق مغزی بدهد. همچنین، اگر علائم مشکوکی دارید، در صورت بروز هرگونه علامت مشکوک، باید به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید تا بررسی، تشخیص دقیق و درمان مناسب صورت گیرد؛ چراکه تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند جان فرد مبتلا را نجات دهد.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: