نوار عصب و عضله برای تشخیص دیسک کمر

در جواب سوال نوار عصب و عضله چیست؟ باید بگوییم که این کار یک روش درمانی است که پزشک متخصص با استفاده از آن، بررسی می‌کند آیا سلول‌های عصبی و عضلات سلامت هستند یا خیر. از این روش برای بیماری‌های مختلف مانند دیسک کمر استفاده می‌شود. از آن‌جایی هم که این روش ضرر کمی دارد، نوار عصب و عضله برای تشخیص دیسک کمر یکی از بهترین مدل‌های تشخیصی و درمانی به حساب می‌آید.  

در این مقاله از تهران آر تی ام اس، قرار است برایتان بگوییم که این نوار چگونه کار می‌کند. همین‌طور، نگرانی‌های شما را برای انجام این روش از بین می‌بریم؛ چون توضیحات کاملی در مورد روش انجام و عوارض آن در اختیارتان می‌گذاریم. اگر قرار است برای انجام نوار عصب دیسک کمر مراجعه کنید، این مطلب را تا انتهای آن بخوانید؛ چون با کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، بهتر می‌توانید خود را برای انجام آن آماده کنید. همین‌طور، این کار تمام نگرانی‌های شما را از بین می‌برد.  

همچنین بخوانید: تشخیص ام اس با نوار عصب و عضله

نوار عصب دیسک کمر

آیا نوار عصب و عضله میتواند دیسک کمر را تشخیص دهد؟

برای پاسخ به این سوال، خوب است در جریان این آزمایش قرار بگیرید. در واقع زمانی‌که سوزن‌های الکتریکی را به بدنتان وارد می‌کنند، آن‌ها پالس‌هایی الکتریکی به عضلات شما می‌دهند. اطلاعات به صورت موج‌هایی درمی‌آیند که متخصص آن‌ها را می‌بیند. در این روش، خبری از تزریق دارو نیست و تمام کار به صورت تحریک عصب‌ها و زدن سوزن به عضلات انجام می‌شود. بعد از این‌که سرعت حرکت سیگنال‌های الکتریکی مشخص شد، پزشک شما را در جریان نتیجه می‌گذارد. او به شما می‌گوید آیا سیستم عصبی باعث بروز دیسک کمر در شما شده‌ است یا خیر. اگر جواب مثبت باشد، جزئیات بیشتری در اختیارتان می‌گذارد. پس پاسخ مثبت است و تست نوار عصب و عضله می‌تواند دیسک کمر را تشخیص دهد. همچنین متوجه می‌شوید که چه اتفاقی برای دیسک کمرتان افتاده است و در کار کدام عضله اختلال ایجاد شده‌ است.

همچنین بخوانید: تشخیص بیش فعالی با نقشه مغزی

نتایج نوار عصب و عضله در تشخیص دیسک کمر چقدر دقیق است؟

نوار عصب و عضله که به آن EMG هم گفته می‌شود، روشی است که ایمنی بالایی دارد. زمانی‌که از نوار عصب و عضله برای تشخیص دیسک کمر استفاده می‌کنید، سوزن‌های کوچک الکتریکی وارد پوست می‌شوند. آن‌ها بررسی می‌کنند که عضلات شما چقدر فعالیت الکتریکی دارند. انجام این کار باعث می‌شود که بتوانید علت دیسک کمر خود را شناسایی کنید و بدانید که از چه زمانی دچار این مشکل شده‌اید. اگر همراه با آزمایش EMG تست NCS هم از شما گرفته شود، به‌طور کامل‌تر و واضح‌تر می‌توانید متوجه شوید که چه اتفاقی در بدنتان رخ داده است. ممکن است اختلال سیستم عصبی شما به خاطر آسیب باشد.

عضلات در حالت طبیعی و سالم هیچ فعالیت الکتریکی ندارند و این فعالیت‌ها را تنها در صورت منقبض شدن انجام می‌دهند؛ اما اگر عضلات دیسک کمر شما دچار مشکل شده ‌باشد، در صورت بی‌تحرکی هم باز دچار این اتفاق می‌شوند. هنگام استفاده از نوار عصب و عضله این مورد بررسی می‌شود. به این شکل که زمان انقباض کم یا کامل چقدر عضلات فعالیت‌های الکتریکی انجام می‌دهند؛ چون شوک‌های الکتریکی مختلفی به آن وارد می‌شود.

استفاده از نوار عصب و عضله برای تشخیص دیسک کمر چه عوارضی دارد؟

می‌توان گفت که نوار عسب و عضله برای تشخیص دیسک کمر عوارض بسیار کمی دارد؛ اما ممکن است افراد بعد از انجام این کار، کمی درد در قسمت عضله‌ها و اعصاب خود احساس کنند. اگر این اتفاق افتاد، نگران نباشید زیرا این اتفاق طبیعی است و معمولا بعد از گذشت چند روز به‌طور کامل از بین می‌رود؛ اما اگر عجله دارید و آستانه تحمل درد شما پایین است، از قرص‌های مسکن کمک بگیرید و استراحت کنید. با این کارها زودتر این دردها از بین می‌روند.

یک مورد دیگر در میان عوارض نوار عصب کمردرد وجود دارد که آن متورم شدن بافت‌هاست. حتی ممکن است در کنار محلی که برای انجام آزمایش سوراخ کرده‌اند، پوست عفونت کند. این اتفاق هم نباید شما را نگران کند؛ چون یکی از عوارض کوتاه‌مدت این روش برای تشخیص دیسک کمر با نوار عصب و عضله است. استفاده از کمپرس آب گرم این تورم را از بین می‌برد.

نوار عصب کمر درد

خونریزی هم یک عارضه بی‌خطر دیگر است. از آن‌جایی که در طول انجام این روش درمانی از سوزن‌ها استفاده می‌شود، ممکن است این اتفاق رخ دهد؛ اما نباید نگران شوید. این سوزن‌ها به‌قدری کوچک هستند که مقدار خونی که از زدن آن‌ها به پوست بیرون می‌آید، بسیار کم است. به‌طور کلی این روش تشخیص و درمان هیچ عارضه‌ای ندارد که باعث شود نگران شوید و از انجام آن بترسید؛ اما اگر هر کدام از این عوارض برای مدت چند روز ادامه داشت، حتما به پزشک اطلاع دهید. او با بررسی و تجویز داروی مناسب، آن‌ها را از بین می‌برد. البته بدانید که طولانی‌شدن این اتفاق نادر است و برای بیشتر افراد بعد از گذشت چند روز همه آن‌ها از بین می‌روند.

مراحل انجام نوار عصب و عضله برای تشخیص دیسک کمر

قبل از این‌که از نوار عصب و عضله برای تشخیص دیسک کمر استفاده کنید، باید برای انجام آن آماده شوید. برای این کار باید از چند روز قبل از آزمایش، از هیچ لوسیون و کرمی استفاده نکنید. شب قبل از آن هم دوش بگیرید تا مقدار چربی بدنتان کم شود. زمانی هم که برای انجام آزمایش مراجعه می‌کنید، لباس‌های راحت و آزاد بپوشید. همین‌طور، لازم است برای مدت چند ساعت از کافئین و دخانیات دوری کنید؛ بنابراین، سیگار نکشید و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه میل نکنید.

حتما قبل از این‌که بخواهید نوار عصب و عضله را انجام دهید، با دکتر خود در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید، صحبت کنید؛ چون بعضی از داروها در انجام این کار اختلال ایجاد می‌کنند. برای مثال، نباید از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرد. اگر هم از داروهای رقیق‌کنند خون یا ضد انعقاد مانند آسپیرین استفاده می‌کنید، حتما به دکتر اطلاع دهید تا توضیحات کامل و روش مصرف را برایتان توضیح دهد.

همچنین بخوانید: تشخیص اوتیسم با نوار مغزی

کارهای لازم هنگام انجام نوار عصب و عضله

نباید در طول انجام کار، اشیای فلزی همراهتان باشد؛ بنابراین، اگر به همراه خود وسایلی مانند جواهر یا ساعت دارید، دربیاورید و سپس، عمل را انجام دهید. البته زمانی‌که برای انجام نواز عصب و عضله مراجعه می‌کنید، فرمی به شما داده می‌شود که آن را امضا کنید. آن را با دقت بخوانید و هر سوالی که ذهنتان را به خود مشغول کرد، بپرسید.

متخصص مغز و اعصاب یا تکنسین او، شما را به صندلی مخصوص راهنمایی می‌کند که روی آن بنشینید یا دراز بکشید. سپس، او به دنبال عضله‌های لازم برای انجام نوار عصب دیسک کمر می‌گردد. بعد از پیدا شدن، آن قسمت را ضدعفونی و سپس، سوزن‌های کوچکی که هیچ دردی ندارند، به داخل پوست شما وارد می‌کند.

این آزمایش به همراه خود کمی درد دارد. اگر آستانه درد شما پایین است، این مطلب را به دکتر و تکنسین او اطلاع دهید؛ چون اگر به خاطر درد زیاد مجبور شوند کار را در میانه متوقف کنند، کار نصفه می‌ماند. سپس، این مساله باعث می‌شود اطلاعاتی را که به‌دست آورده‌اند، هیچ ارزشی برای استفاده نداشته ‌باشد. برای این‌که از این اتفاق جلوگیری شود، می‌توانید حساس‌بودن خود را به اطلاع پزشک برسانید. سپس، آن‌ها از داروهایی مانند مسکن‌ها استفاده می‌کنند. همین‌طور، اگر روند انجام کار را به شما اطلاع دهند، راحت‌تر می‌توانید درد را تحمل کنید.

در طول انجام نوار عصب و عضله برای تشخیص دیسک کمر لازم است که عضلات خود را شل و راحت نگه دارید. سپس، در شرایطی که پزشک اعلام کرد، نیاز است آن‌ها را کمی منقبض کنید. حتما قبل از انجام، دکتر به شما اطلاع می‌دهد؛ بنابراین، نگران نباشید که باید خودتان از این موضوع آگاه باشید. بعد از این کار، دکتر مطلع می‌شود که کدام عصب شما در دیسک کمر باعث آزار شده ‌است. بعد از گذشت 30 تا 90 دقیقه کار به پایان می‌رسد. البته درنظر داشته باشید که زمان انجام آزمایش برای هر بیمار با دیگری متفاوت است.

شخیص دیسک کمر با نوار عصب و عضله

آیا نوار عصب و عضله بهتر از ام آر آی است؟

ام آر آی (MRI) یکی از روش‌های تشخیص برای دیسک کمر است؛ اما اگر بخواهیم بین این روش و نوار عصب و عضله یک مورد را انتخاب کنید، باید بگوییم که نوار عصب و عضله کاربردی‌تر از ام آر آی است؛ پس، با انجام آن بهتر می‌توانید متوجه شوید که چه اتفاقی برای دیسک کمر افتاده است و در کار کدام عضله اختلال ایجاد شده‌ است. انجام انواع نوار عصب و عضله مانند نوار عصب پا یک روش آزمایش کم‌تهاجم به حساب می‌آید و همانطور که قبلا هم توضیح دادیم هیچ عوارضی برای بدن ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین، می‌توانید با خیال راحت آن را انجام دهید.

نتیجه‌گیری

در این مطلب در مورد تشخیص دیسک کمر با نوار عصب و عضله صحبت کردیم. اگر شما در کمر خود نشانه‌هایی غیرطبیعی مانند گزگز، گرفتگی، درد و بی‌حسی را تجربه کردید، حتما برای انجام نوار عصب و عضله اقدام کنید. یکی از مراکزی که در این زمینه خدمت‌رسانی می‌کند،  مرکز درمانی tms در تهران است. با مراجعه به آن، پزشکان و متخصصان کلینیک با انجام آزمایش‌های لازم در مدت کوتاهی می‌توانند متوجه شوند که چه اتفاقی برای عضلاتتان افتاده است. البته این مجموعه تنها برای نوار عصب کمر نیست. بلکه شما می‌توانید برای انجام نوار در قسمت‌های مختلف مانند نوار عصب دست هم به این مرکز مراجعه کنید.

اگر بعد از خواندن این مطلب سوالی ذهنتان را به خود مشغول کرد و حالا می‌خواهید در مورد روش های تست نوار عصب و عضله بیشتر بدانید، حتما سوال خود را با ما مطرح کنید. سعی می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن جواب شما را به‌طور کامل توضیح دهیم.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: