آشنایی با نحوه درمان بی حوصلگی

بی‌حوصلگی ممکن است ناشی از احساس نارضایتی یا بی‌علاقگی به کارها باشد. همچنین اگر نمی‌دانید انرژی زیاد خود را چگونه تخلیه کنید یا نمی‌توانید روی کاری تمرکز کنید، ممکن است دچار بی‌حوصلگی شده باشید. با درمان بی حوصلگی با TMS می‌توانید احساس پوچی، ناامیدی، بی‌تفاوتی، خستگی و اضطراب را که از نشانه‌های بی‌حوصلگی است از خود دور کنید. در این مقاله از تهران آر تی ام اس، ابتدا به معرفی روش‌های درمان بی‌حوصلگی و سپس به فواید و معایب TMS می‌پردازیم.

درمان بی حوصلگی با TMS

معرفی روش های درمان بی حوصلگی

گاهی بی‌حوصلگی ممکن است ناشی از استفاده بیش از حد از نیمکره چپ مغز (مسئول منطق) و استفاده کم از نیمکره راست مغز (مسئول خلاقیت و احساسات) باشد؛ بنابراین، در انجام فعالیت‌های روزمره، خلاقیت به خرج دهید تا بی‌حوصلگی شما کاهش یابد. علاوه بر درمان بی حوصلگی با TMS، روش‌های خلاقانه بسیاری برای درمان بی حوصلگی بدون دارو وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • رنگ‌آمیزی کنید: اگر فردی بزرگسال هستید، یک کتاب رنگ‌آمیزی مخصوص بزرگسالان خریداری کنید. رنگ‌آمیزی می‌تواند حواس شما را از بی‌حوصلگی پرت کند و اضطراب و استرس شما را کاهش دهد. همچنین خودتان می‌توانید طرحی بکشید و آن را رنگ‌آمیزی کنید. تحقیقات نشان داده‌ است که هنردرمانی می‌تواند انواع بیماری‌های روانی و علائم آن‌ها را درمان کند.
  • چیزی بنویسید: مهم نیست می‌خواهید شعری عاشقانه یا داستانی تخیلی بنویسید، نوشتن متنی خلاقانه می‌تواند به درمان بی‌حوصلگی کمک کند. همچنین می‌توانید افکار و احساسات خود را روی کاغذ بنویسید تا علاوه بر بی‌حوصلگی، سلامت ذهنی و فیزیکی شما نیز بهبود یابد. تحقیقات نشان می‌دهند که نوشتن درباره احساسات می‌تواند به کاهش علائم اضطراب و افسردگی، کاهش التهاب بدن، افزایش موفقیت در جست‌وجوی شغل و افزایش بهره‌وری کمک کند و از ابتلا به برخی از بیماری‌های مزمن جلوگیری کند.
  • احساسات خود را هنگام مکالمه با دیگران بروز دهید: افرادی که دوستان، خانواده و همکاران حمایتگری دارند، دارای زندگی شادتر و سالم‌تری هستند. با فردی قابل اعتماد یا مشاوران حرفه‌ای درباره احساسات خود صحبت کنید تا بی‌حوصلگی از شما دور شود.
  • از گوگل استفاده کنید: اگر حوصله ندارید و نمی‌دانید چه کاری باید انجام دهید، در گوگل جست‌وجو کنید. شما می‌توانید جاذبه‌های گردشگری جدیدی در شهر خود در گوگل ارث پیدا کنید یا اطلاعات خود را درباره فرهنگ‌ها افزایش دهید. سبک زندگی فرهنگ‌های مختلف، ممکن است از دیدگاه یک فرد خارجی شگفت‌انگیز باشد. همچنین فرصت‌های یادگیری در دنیای اینترنت نامحدود است. یادگیری زبانی جدید، ممکن است روش مناسبی برای افزایش تمرکز و کاهش بی‌حوصلگی باشد.
  • به ماجراجویی بروید: گاهی تنها چیزی که نیاز دارید، فرار از فعالیت‌های تکراری است. با ماجراجویی انفرادی یا گروهی می‌توانید مدتی از فعالیت‌های تکراری روزمره دوری کنید و با دیدگاهی تازه، داستان‌هایی سرگرم‌کننده برای صحبت‌کردن با اعضای خانواده و حوصله زیاد به خانه بازگردید.
  • دوستانی جدید پیدا کنید: پیدا کردن دوستان جدید ممکن است پیچیده و حتی ترسناک باشد؛ ولی، این چالش می‌تواند به شما کمک کند بی‌حوصلگی را از خود دور کنید. اگر نمی‌خواهید سوار ماشین شوید، به کافی‌شاپ بروید و هزینه قابل توجهی در کافی‌شاپ خرج کنید، می‌توانید از اینترنت استفاده کنید. شما می‌توانید از یکی از شبکه‌های اجتماعی یا  پیام‌رسان‌ها استفاده کنید و با افراد جدیدی آشنا شوید.
  • هدف‌گذاری کنید: هدف‌گذاری ممکن است به شما کمک کند احساس هدفمندی داشته باشید؛ بنابراین، هدف‌گذاری کنید تا تنبلی و بی‌حوصلگی را شکست دهید.
  • ورزش کنید تا انرژی بگیرید: اگر بی‌حوصله هستید، برنامه تمرینی همیشگی ممکن است نتواند کمکی به شما کند. ورزش‌های جدید مانند ورزش P90X، وزنه‌برداری و دو سرعت می‌توانند شما را از این یکنواختی نجات دهند.
  • آشپزی کردن و نان پختن را یاد بگیرید: تحقیقات نشان داده‌ است که تغذیه سالم می‌تواند سلامت ذهنی و جسمی افراد را بهبود ببخشد. از آنجایی که با آشپزی در خانه دیگر لازم نیست در بیرون از خانه غذا بخورید، هزینه‌های شما نیز کاهش می‌یابند. زمانی که بی‌حوصله هستید، فرض کنید فرصتی برای یادگیری مهارت‌های جدید زندگی به شما داده شده است.
  • با یک مشاور حرفه‌ای صحبت کنید: گاهی ممکن است با روش‌های پیشین نتوانید با بی‌حوصلگی خود مبارزه کنید. اگر چندین روش را امتحان کرده‌اید و هنوز بی‌حوصله هستید، با یک مشاور یا روانپزشک حرفه‌ای صحبت کنید. آن‌هایی که دچار بیماری‌هایی مانند افسردگی هستند، بیشتر از دیگر افراد، دچار سطوح بالاتر بی‌حوصلگی می‌شوند؛ بنابراین، بی‌حوصلگی ممکن است نشانه افسردگی نیز باشد.

اگر علائم دیگر افسردگی مانند کاهش سطح انرژی، کاهش وزن ناخواسته یا اختلالات خواب را تجربه می‌کنید، حتما با روانپزشکی حرفه‌ای صحبت کنید تا علت را بیابد و بهترین روش درمان را برای شما تجویز کند. افسردگی ممکن است حتی بلندشدن از تخت‌خواب و رفتن به کلینیک روانپزشک را دشوار سازد. اگر شما نیز چنین مشکلی دارید، می‌توانید از خانه خود به‌صورت آنلاین با روانپزشکی باتجربه صحبت کنید.

همچنین بخوانید: تشخیص افسردگی با نقشه برداری مغزی

تحقیقات نشان می‌دهند که CBT اینترنتی بیشتر از CBT حضوری می‌تواند شدت علائم افسردگی را کاهش دهد. رفتاردرمانی شناختی یا CBT نوعی روان‌درمانی است که ادراک فرد از رفتارها، افکار و خلق‌وخوی را تغییر می‌دهد. رفتاردرمانی شناختی تنها درمان پزشکی این بیماری نیست. درمان بی حوصلگی با TMS نیز درمان پزشکی دیگری است که در بخش بعدی به آن می‌پردازیم.

درمان جدید بی حوصلگی

نحوه عملکرد درمان بی حوصلگی با TMS چگونه است

TMS یا تحریک مغناطیسی مغز، درمانی غیرتهاجمی برای افسردگی و بی‌حوصلگی محسوب می‌شود. در این درمان، سیم‌پیچ مغناطیسی به سر بیمار متصل می‌شود تا میدان‌های مغناطیسی مناطق تنظیم‌کننده خلق در مغز را تحریک کنند. به عبارت دیگر، این میدان‌ها می‌توانند سلول‌های عصبی بخشی از مغز را که مسئول خلق (در زبان عامیانه به آن حال‌وحوصله گفته می‌شود) و ناراحتی است، فعال کنند.

محققان اطلاعات کاملی از سازوکار درمان بی حوصلگی با TMS ندارند؛ ولی، نحوه تأثیر آن روی عملکردهای مغز را مطالعه کرده‌اند. به نظر می‌رسد تحریک مغناطیسی مغز می‌تواند علائم افسردگی را از بین ببرد، خلق فرد را بهبود ببخشد و بازگشت او را به فعالیت‌های روزمره، آسان‌تر کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که TMS می‌تواند حوصله افراد مبتلا به افسردگی را بیشتر کند. برای مثال، حوصله و انگیزه فردی ناامید و بی‌انرژی ممکن است پس از چندین هفته درمان، به‌صورت قابل توجهی افزایش یابد. همچنین از آنجایی که TMS می‌تواند انگیزه و انرژی افراد را افزایش دهد، از این طریق نیز به درمان بی‌حوصلگی کمک می‌کند. برای مثال، فردی که فعالیت‌های روزمره را دشوار تلقی می‌کند، ممکن است پس از تحریک مغناطیسی مغز، انرژی و تمایل بیشتری برای انجام فعالیت‌ها داشته باشد.

فواید درمان بی حوصلگی با TMS

فواید درمان بی حوصلگی با TMS عبارت‌اند از:

  • با عوارض جانبی داروهای شیمایی روبرو نخواهید شد: درمان بی حوصلگی با TMS درمانی بدون دارو محسوب می‌شود؛ بنابراین، با عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی مانند افزایش وزن، اختلالات جنسی و حالت تهوع روبرو نخواهید شد.
  • نتایج بلندمدت: در تحقیقی، تحریک مغناطیسی مغز توانست به حدود 58% از افراد کمک کند و 37% از بیماران را به‌صورت کامل درمان کند. تحقیقات دیگر حتی نتایج چشمگیرتری را نشان می‌دهند. این نتایج می‌توانند بلندمدت باشند؛ ولی، برخی از افراد برای حفظ نتایج به تعداد جلسات rtms بیشتری نیاز دارند.
  • روشی غیرتهاجمی است: درمان با این روش، غیرتهاجمی است و پس از آن نیازی به بستری‌شدن یا استراحت نخواهید داشت. پس از تحریک مغناطیسی مغز، شما می‌توانید خودتان رانندگی کنید، به خانه یا محل کار بروید و فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهید.

همچنین بخوانید: درمان افسردگی بدون دارو

آیا درمان بی حوصلگی با TMS معایبی دارد

ممکن است این سوال برایتان پیش آید که آیا درمان بی حوصلگی با TMS معایبی دارد؟ از این روی در ادامه معایب درمان بی حوصلگی با TMS را توضیح می‌دهیم.

  • جلسات متعدد: شما باید 5 جلسه در هفته به مدت شش هفته به کلینیک مراجعه کنید تا TMS، روی بی‌حوصلگی شما تأثیر بگذارد. درمان ممکن است مدتی نسبتا زیاد، طول بکشد؛ ولی، خوب است بدانید که بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان، احساس می‌کنند تحریک مغناطیسی مغز به آن‌ها کمک کرده است.
  • احساس ناخوشایند: برخی از افراد ممکن است احساس کنند چیزی در طول درمان به سرشان ضربه می‌زند؛ ولی، این احساس ناخوشایند خفیف و موقتی است. در بسیاری از موارد، بیماران دیگر، چنین احساسی را پس از تمام‌شدن جلسه درمان ندارند.
  • پوشش بیمه: برخی از شرکت‌های بیمه ابتدا از شما می‌خواهند داروهای افسردگی را مصرف کنید. اگر داروها به درمان بی‌حوصلگی شما کمکی نکنند، بخشی از هزینه تحریک مغناطیسی مغز را پرداخت خواهند کرد. با شرکت بیمه یا یک کلینیک ارائه‌دهنده خدمات دستگاه آر تی ام اس مانند تهران آرتی‌ام‌اس صحبت کنید تا اطلاعات مفیدی درباره پوشش بیمه این روش درمان کسب کنید.

همچنین بخوانید: تاثیر TMS بیشتر است یا داروهای ضدافسردگی

درمان بی حوصلگی بدون دارو

درمان بی حوصلگی با TMS در کلینک تهران rtms

اگر به دنبال روشی امن، مؤثر و غیرتهاجمی برای درمان بی‌حوصلگی خود هستید، ممکن است مرکز rtms تهران مناسب شما باشد. در کلینیک تهران rtms، شما می‌توانید از فواید درمان بی حوصلگی با TMS بهره‌مند شوید. پزشکان این کلینیک سوابق پزشکی و سلامت کنونی شما را پیش از تجویز TMS بررسی می‌کنند تا بتوانند بهترین تصمیم را برای بهبود سلامتی شما بگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان جدید بی حوصلگی با شماره‌های درج‌شده در سایت تماس بگیرید یا به کلینیک ما مراجعه کنید.

سخن آخر

TMS می‌تواند به بهبود بی‌حوصلگی و علائم بیماری‌های روانی به‌ویژه اگر دیگر روش‌های درمانی تأثیری نگذارند، کمک کند. تحریک مغناطیسی مغز ممکن است مناسب همه افراد نباشد. اگر دارای شرایط زیر هستید، پیش از شروع درمان به پزشک اطلاع دهید:

  • در سر خود فلز دارید، گوشواره‌های فلزی دائمی در گوش خود دارید یا عمل کاشت حلزون انجام داده‌اید. سیم‌‎پیچ مغناطیسی می‌تواند باعث گرم‌شدن یا حرکت فلزات شود و به مغز شما آسیب برساند.
  • داروهای محرک مصرف می‌کنید.
  • سابقه صرع یا تشنج دارید.
  • به بیماری‌هایی مبتلا هستید که می‌توانند احتمال بروز تشنج را افزایش دهند.

اگر در دهان خود بریس ارتودنسی دارید یا دندان‌های خود را پر کرده‌اید، می‌توانید بدون هیچ نگرانی اقدام به درمان بی حوصلگی با TMS در کلینیک تهران آرتی‌ام‌اس کنید.
 

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: