درمان بیماری کجی یا دیستونی گردن با تزریق بوتاکس

فرقی نمی‌کند روزهای نوجوانی را سپری می‌کنید یا دوران میان‌سالی؛ کجی گردن یا دیستونی گردن، نوعی بیماری مختص عضلات گردن است که در سنین کودکی یا بزرگ‌سالی به دلایل مختلف و مبهم، فرد را درگیر می‌کند. متأسفانه این اختلال علاوه بر ناتوانی شخص در عملکرد روزانه، می‌تواند بیمار را دچار افسردگی کند.

خوشبختانه امروزه روش‌ها و داروهای مؤثری برای درمان کجی گردن وجود دارد که می‌تواند تا حد قابل‌توجهی این درد را کنترل کند. یکی از مؤثرترین درمان‌ها برای کجی گردن استفاده از بوتاکس گردن است. در این روش، پزشک به کمک سم بوتولیسم اقدام به درمان سفتی گردن و مهار درد می‌کند. ازآنجایی‌که این روش درمان، نسبتاً جدید است، اگر می‌خواهید در مورد درمان کجی گردن با بوتاکس اطلاعات تازه‌تری را به دست آورید ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

بوتاکس گردن

علت بروز عارضه کجی گردن

متأسفانه سفتی یا کجی گردن یک اصطلاح رایج در میان مردم است که برخی از افراد را دچار می‌کند. معمولاً اغلب بیماران نسبت پیگیری علت بروز این بیماری کنجکاو هستند. به‌طورکلی گردن، شبکه پیچیده‌ای از استخوان‌ها و بافت‌ها است. در واقع این بخش از بدن، متشکل از هفت مهره ستون فقرات، بیست ماهیچه، چندین رباط، دیسک و هشت جفت اعصاب است؛ اما آنچه باید قبل از آشنایی با بوتاکس دیستونی گردن و نحوه درمان کجی گردن با بوتاکس بدانید، علت بروز این بیماری است. اگرچه علت اصلی این بیماری هنوز ناشناخته و در حد فرضیه باقیمانده است، اما عوامل نوشته‌شده در سطر زیر در علت بروز این بیماری بی‌تأثیر نیست.

  • وراثت
  • مشکلات عضلانی و رباط
  • صدمات یا تروما
  • آرتروز
  • مشکلات عضلانی و رباط
  • رگ به رگ شدن گردن
  • در وضعیت نامعمول خوابیدن
  • نگاه کردن به صفحه‌نمایش تلویزیون، تلفن همراه و غیره برای مدت طولانی
  • تنش و استرس
  • ضربه
  • تصادفات اتومبیل
  • آسیب‌های ورزشی
  • مننژیت براثر التهاب مغز و نخاع به علت عفونت ویروسی یا باکتریایی در موارد نادر

علائم و نشانه‌های کجی یا دیستونی گردن

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، کجی گردن ازجمله بیماری‌های است که در نوزادان، کودکان و بزرگ‌سالان اتفاق می‌افتد و دلیل آن هنوز کاملاً مشخص نشده است. تنها فرضیه‌هایی نظیر ژنتیک و ضعیف بودن خون‌رسانی عضلات گردن وجود دارند که می‌تواند به‌عنوان علت اصلی این بیماری درنظر گرفت. در اغلب مواقع، رایج‌ترین نوع کجی گردن به‌صورت کشیده شدن چانه به سمت شانه‌ها است؛ اما در این میان می‌توان شاهد نمونه‌های دیگری نظیر قرارگرفته گوش به سمت شانه، چانه به سمت بالا، چانه به سمت پایین و... بود. همچنین برخی از بیماران نیز ممکن است دارای علائم دیگری باشند. تکان دادن سر و حالت‌های غیرطبیعی آن از دیگری نشانه‌های کجی گردن هستند.

عوارض بوتاکس گردن

فراموش نکنید که توجه نکردن به این بیماری، می‌تواند علاوه بر فراهم آوردن شرایط افسردگی و انزوا، موجب درد شدید شانه‌ها و بازوها شود تا جایی که شخص را از انجام کارهای روزمره باز دارد. علائم زیر تنها بخشی از علائم بیماری دیستونی گردن یا کجی گردن هستند، بهتر است پس از مشاهده یک یا دو مورد از این علائم، حتماً به پزشک مراجعه شود.

  • درد عضلات گردن یا درد در ستون فقرات
  • ناتوانی در چرخاندن سر
  • قرار گرفتن سر به‌صورت پیچ‌خورده
  • اسپاسم عضلات گردن
  • قرارگیری نامناسب چانه

عوارض کجی یا دیستونی گردن

دستونی گردن نیز مانند سایر بیماری‌ها دارای عوارضی است که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افسردگی شدید در صورت درمان نشدن اشاره کرد. این بیماری که علاوه بر اختلال در عملکرد روزانه شخص، می‌تواند روی ظاهر او نیز اثر بگذارد در درازمدت نیز احتمال بروز افسردگی را برای او تشدید می‌کند. از دیگر عوارض دیستونی گردن عبارت‌اند از:

  • التهاب و تورم عضلات گردن
  • ایجاد علائم عصبی به علت فشرده شدن اعصاب
  • درد مزمن
  • اختلال در انجام عملکرد روزانه
  • ناتوانی در رانندگی
  • مشکل در معاشرت
  • انزوا

درمان کجی گردن با بوتاکس

اگرچه هنوز علت دقیق دیستونی گردن شناخته ‌نشده است و عده‌ای از محققان علت این بیماری را ژنتیک و خون‌رسانی ضعیف عضلات گردن می‌دانند، علاوه بر آنکه بزرگسالان را درگیر می‌کند، نوزادان و کودکان نیز ممکن است به آن دچار شوند. خوشبختانه اگرچه درمان کجی گردن نسبتاً طولانی است؛ اما امکان موفقیت درمان آن وجود دارد. برای بهبود وضعیت بیمار، نخستین گام مراجعه به پزشک است. پزشک پس از بررسی وضعیت او می‌تواند راه‌های درمانی متفاوتی نظیر فیزیوتراپی، مصرف دارو، بوتاکس و غیره را پیشنهاد دهد. درمان کجی گردن با بوتاکس ازجمله روش‌های جدید درمان این بیماری است که مشروط بر پیروی از سبک زندگی صحیح، می‌تواند به بازگشت سلامتی و بیمار کمک کند.

در این روش، پزشک معالج به کمک تزریق سم بوتولیسم به گردن، باعث تضعیف پایه‌های عصبی عضلات کج یا منقبض می‌شود که این عمل، درمان این بیماری و فرم دهی طبیعی به گردن را درپی دارد. پیروی از سبک زندگی صحیح، کاهش تنش، عمل کردن به توصیه‌های پزشک ازجمله عواملی هستند که می‌توانند در افزایش دوام بوتاکس مؤثر باشد.

درمان قطعی دیستونی گردن

عوارض بوتاکس کجی گردن

به‌طورکلی عارضه خاص و بلندمدتی برای درمان کجی گردن با بوتاکس گزارش نشده است؛ اما اختلال در بلع و افتادگی سر ازجمله عوارض بوتاکس گردن به‌صورت موقت است. نکته‌ای که از اهمیت زیادی برخوردار است و باید به آن توجه ویژه داشت، این است که اگر این دو عارضه پس از چند روز درمان نشدند، حتماً باید بیمار در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. بیماران به خاطر داشته باشند که این دو عارضه ممکن است تا چند هفته پس از بوتاکس نیز وجود داشته باشند.

هزینه بوتاکس دیستونی گردن

آنچه در کنار معالجه کجی گردن با بوتاکس از اهمیت زیادی برخوردار است، هزینه بوتاکس است. به‌طورکلی در بحث هزینه بوتاکس و درمان قطعی دیستونی گردن، عوامل زیادی دخیل هستند که باید درنظر گرفته شوند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

برند بوتاکس

به‌طور حتماً برندهای معروف و تعداد واحدهای بوتاکس نقش مؤثری بر هزینه دریافتی توسط پزشک دارد.

نوع بیماری

بوتاکس علاوه بر جنبه درمانی در حوزه زیبایی نیز کاربرد زیادی دارد. ازاین‌رو این شدت بیماری است که واحدهای تزریقی بوتاکس را تعیین می‌کند. اگر بیماری شدید نباشد، واحد بوتاکس تزریق‌شده کمتر است، درنتیجه هزینه درمان نیز کمتر است.

پزشک معالج

میزان مهارت، تخصص، سابقه کار و شهرت پزشک معالج نیز از دیگر عوامل دخیل در هزینه درمان با بوتاکس است. به‌طور حتم پزشکی که دارای شهرت و سابقه کاری حرفه‌ای بیشتری باشد، هزینه بیشتری تحت عنوان دستمزد دریافت خواهد کرد.

کلینیک منتخب

کلینیکی که برای تزریق بوتاکس به گردن انتخاب می‌شود نیز نقش بزرگی در افزایش هزینه خواهد داشت. درمان با بوتاکس در کلینیک مجرب و حرفه‌ای نسبت به یک کلینیک معمولی دارای هزینه بیشتری است.

محل زندگی

محل زندگی بیمار نیز می‌تواند در مراحل درمان نقش مؤثری داشته باشد. معمولاً هزینه درمان با بوتاکس در شهرستان‌ها و حواشی پایتخت نسبت به نقاط مرفه‌نشین، کمتر است. البته فراموش نکنید افرادی که از دیگر استان‌های کشور به‌قصد درمان این بیماری به پایتخت سفر می‌کنند، متحمل هزینه بیشتری هستند.

پشتیبانی بیمه

معمولاً هزینه انجام بوتاکس مشروط بر جنبه درمانی، از طرف بیمه پشتیبانی می‌شود و علت این موضوع نیز می‌تواند با تعداد کمتر واحدهای بوتاکس تزریقی مرتبط باشد. البته ازآنجایی‌که بیمه‌ها دارای شرایط و ضوابط مخصوص به خود هستند، پیشنهاد می‌کنیم قبل از استفاده از این روش درمانی، حتماً در خصوص پشتیبانی هزینه‌های بیمه خود تحقیق کنید.

بوتاکس دیستونی گردن

ماندگاری بوتاکس گردن در افراد مبتلا دیستونی

به‌طورکلی یک هفته الی 10 روز بعد پس از تزریق بوتاکس، می‌توان متوجه اثرات مؤثر آن شد؛ اما اثر واقعی درمان با بوتاکس پس از دو هفته کاملاً مشخص می‌شود. معمولاً فرآیند بوتاکس به‌صورت موقت است؛ اما عواملی نظیر سن، جنسیت، نوع پوست، سبک زندگی و عمق بیماری در ماندگاری بوتاکس گردن نقش بزرگی را ایفا می‌کنند. اغلب افرادی که از بوتاکس استفاده می‌کنند، پس از 2 سال باید برای تمدید اثر آن به پزشک معالج مراجعه کنند. لازم است قبل از هر اقدامی برای درمان بیماری کجی گردن با بوتاکس حتماً در خصوص برند بوتاکس، کلینیک، پزشک و رضایت بیماران تحقیق کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

جمع‌بندی

سفت شدن، گرفتگی یا کوفتگی گردن، عارضه‌ای دردناک است که می‌تواند حرکت گردن دشوار کند. این درد ممکن است عملکرد بخش‌های دیگری از بدن مانند پهلو، سر، بازوها و شانه‌ها را دچار اختلال کند. این عارضه با اینکه ممکن است نوزادان، کودکان و بزرگ‌سالان را گرفتار کند، می‌تواند به‌راحتی درمان شود که درمان با تزریق بوتاکس نسبت به سایر روش‌های درمانی موثرتر است. در این روش، پزشک معالج به کمک تزریق بوتاکس می‌تواند تا حد قابل‌توجهی درد گردن را کاهش دهد. البته درمان کجی گردن به روش‌های دیگری نیز امکان‌پذیر است که در این خصوص بیمار بهتر است مطبع نظر پزشک معالج باشد زیرا نظر تخصصی پزشک برای موفقیت در درمان این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که در مورد درمان کجی گردن با بوتاکس همچنان سوالاتی دارید که در این مقاله به آن‌ها پاسخ داده نشده است، لطفا آن‌ها را در بخش نظرات با ما و سایر کاربرانمان به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما به آن‌ها پاسخ دهند.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: