سرگیجه میگرنی چیست؟

میگرن یکی از سردردهایی است که افراد زیادی را درگیر خود کرده است و آزار می‌دهد. از بزرگ‌ترین و بدترین علائم میگرن، سردردهای شدیدی است که در هر زمان و مکانی بیمار را درگیر می‌کند و حتی او را از انجام کارهای عادی روزمره باز می‌دارد.

اما فقط سردرد نیست که مبتلایان به میگرن را ناراحت می‌کند، علائم رایج دیگری مانند سرگیجه‌های شدید، استفراغ، بی‌حالی و خیلی علائم دیگر در افراد میگرنی مشاهده شده است و همگی به دنبال راه‌هایی برای درمان آن هستند. آن‌ها اکثر مواقع از پزشک درباره اینکه میگرن چیست سؤال می‌کنند و نگران این هستند که علت سرگیجه میگرنی چیست ؟

به همین دلیل در این مقاله از تهران آر تی ام اس، برای کمک به این افراد، به بررسی میگرن و تحقیق درباره آن پرداخته‌ایم و نتیجه را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم.

علائم سرگیجه میگرنی

چه نوع میگرنی باعث سرگیجه می ‌شود؟

میگرن انواع مختلفی دارد و باید بگوییم که همه آن‌ها موجب سرگیجه بیمار نمی‌شوند و حتی شدت درد آن‌ها نیز متفاوت است. شایع‌ترین نوع میگرن که موجب سرگیجه افراد می‌شود، میگرن دهلیزی یا همان میگرن ویستیبولار Vestibular migrain نام دارد. این نوع میگرن که ممکن است بدون سردرد باشد، یک مشکل سیستم عصبی است و افراد را دچار سرگیجه‌های مکرر می‌کند.

شاید در اینجا یاد سرگیجه‌های ناگهانی خود افتاده‌اید و برای شما سؤال پیش بیاید که علائم سرگیجه میگرنی چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که این نوع سرگیجه، سبب می‌شود که افراد اشیا موجود در اطراف خود را در حال حرکت ببینند یا بعضی مواقع تعادل مناسبی نداشته باشند. زیرا سیستم دهلیزی در گوش انسان قرار گرفته است و تعادل و شنوایی او را با اختلال مواجه می‌کند. این افراد حس سبکی در سر دارند و گاهی اوقات حس می‌کنند که سرشان در جای خود قرار نگرفته است.

از طرفی، میگرن‌های معمولی همراه با سردرد ضربانی یا ضربان‌دار است و میگرن دهلیزی بیش‌تر با سرگیجه، تهوع و حتی استفراغ همراه است. همچنین میگرن دهلیزی بیش‌تر در افراد بالای 40 سال و کودکان مشاهده می‌شود که به آن سرگیجه خوش‌خیم در کودکان نیز گفته می‌شود. از اصلی‌ترین علائم سرگیجه‌های میگرنی دهلیزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرگیجه‌های چند ثانیه‌ای تا چند ساعتی و حتی چند روزه
  • از دست‌دادن تعادل
  • اختلالات شنوایی
  • حساسیت به حرکت و حرکت اشیای اطراف
  • تهوع و استفراغ
  • حساسیت به نور و صدا
  • دیدن نقطه‌های نورانی به هنگام پلک‌زدن
  • سبکی سر و سردردهای یک‌طرفه و ضربان در برخی افراد

همچنین بخوانید: تفسیر نوار مغز

سرگیجه میگرنی چقدر طول می‌ کشد؟

درباره مدت‌زمان شروع سرگیجه میگرنی تا اتمام آن زمان دقیقی نمی‌توان بیان کرد. طی تحقیقاتی که روی بیماران مختلف انجام شده است، نتایج نشان می‌دهد که این نوع سرگیجه می‌تواند از چند ثانیه تا چند ساعت طول بکشید و در بیماران با شرایط مختلف، متفاوت است. تقریباً می‌توان گفت که به‌ندرت سرگیجه میگرنی تا 72 ساعت دوام می‌آورد، اما در برخی موارد تا هفته‌ها و حتی ماه‌ها نیز طول کشیده است. پس در حالت کلی نمی‌توان زمان دقیقی برای آن بیان کرد. فقط می‌توان با مصرف دارو و درمان‌های پزشکی و طبیعی، به بهبودیافتن و کم‌تر شدن علائم سرگیجه کمک کرد.

درمان سرگیجه میگرنی

چگونه سرگیجه ناشی از میگرن را درمان کنیم؟

سؤالی که تمامی افراد پس از آنکه متوجه شدند سرگیجه میگرنی چیست از پزشک می‌پرسند این است که درمان سرگیجه میگرنی چگونه است و از چه راهی امکان‌پذیر خواهد بود. در پاسخ به این سوال باید گفت ازآنجایی‌که این نوع سرگیجه یک سرگیجه عادی و گذرا نیست و همراه با علائم آزاردهنده دیگر نیز هست، در ابتدا پیشنهاد می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان خوددرمانی نکرده و دراسرع‌وقت به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان او باشید. پس از آن ممکن است پزشک یکی از روش‌های درمان زیر را به شما پیشنهاد دهد.

دارو درمانی

استفاده از داروهایی که از ارسال تحریکات قسمت تعادلی گوشی به مغز مانع می‌شود و سرگیجه را مهار می‌کند. این داروها شامل مواردی مانند بتاهیستین، دیمن هیدرینات، سیناریزیت، آمپول دیازیام و ... که پزشک با معاینه و بسته به شرایط شما یکی از آن‌ها را تجویز می‌کند.

استفاده از داروهای بتابلوکر و آنتی دپرسانت نیز مانع ایجاد سرگیجه می‌شوند. همچنین داروهایی مانند مسدودکننده‌های بتا، برخی داروهای ضدتشنج، آنتاگونیست‌های CGRP و مسدودکننده‌های کانال کلسیم تحت‌نظر پزشک می‌تواند به کاهش علائم این بیماری کمک کند.

تزریق بوتاکس

بوتاکس تزریق کنید. زمانی که اسم بوتاکس به میان می‌آید ذهن اشخاص سمت چین‌وچروک و زیبایی پوست می‌رود. اما باید بگوییم که علاوه بر زیبایی، بوتاکس به درمان میگرن و سرگیجه‌های ناشی از آن کمک زیادی کرده و شما را از شر درد میگرن و سرگیجه‌های ناشی از آن برای مدتی خلاص می‌کند. البته این نوع روش درمان برای میگرن‌های مزمن است و توسط افراد متخصص و آموزش‌دیده انجام می‌شود.

بوتاکس که نوعی سم بوتولینوم است، با ورود به نقاط مختلف سر در مسیر انتقال درد بین سیستم‌های عصبی قرار گرفته و اعصاب منتهی شده از نخاع را قطع می‌کنند و از این طریق بیمار، دردها و سرگیجه‌های میگرن را متوجه نمی‌شود. این تزریق در شقیقه‌ها، پیشانی، پشت سر، گردن، روی پل بینی و بالای کمر انجام شده و اکثر پزشکان تکرار آن را در هر سه ماه پیشنهاد می‌کنند.

علاوه بر این موارد، درمان‌های طبیعی برای سرگیجه افراد میگرنی توصیه می‌شود و افراد باید در کنار دارو و درمان‌های پزشکی این موارد را رعایت کنند و سبک زندگی خود را تغییر دهند. درمان‌های طبیعی میگرن شامل موارد زیر هستند.

  • خواب و استراحت کافی
  • ورزش و تمرین به طور منظم
  • هیدراته نگه‌داشتن بدن و نوشیدن آب کافی
  • دوری از استرس و انجام فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن برای کاهش استرس
  • جلوگیری بانوان از مصرف مواد غذایی شور در زمان قاعدگی
  • یادداشت‌برداری از مواد غذایی مصرفی روزانه و خودداری از موادی که سبب تشدید میگرن و سرگیجه می‌شوند.
  • خودداری از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و در برخی افراد نوشیدنی‌های کافئین‌دار؛ این به نوع عکس‌العمل بدن فرد بستگی دارد. زیرا برخی افراد با خوردن کافئین دچار تشدید سردرد و سرگیجه می‌شوند و برخی بهبود می‌یابند.

سرگیجه میگرنی چیست

علل وقوع سرگیجه میگرنی

تا این قسمت از مطالب با نوع میگرنی که بیش‌تر بیمار را دچار سرگیجه می‌کند و روش‌های درمان آن آشنا شدیم. اما علت اصلی سرگیجه میگرنی چیست؟ تاکنون باوجود تحقیقات زیادی که پزشکان انجام داده‌اند، دلیل مشخص و قطعی برای علت وقوع این سرگیجه مشخص نشده است. اما برخی از محققان و پزشکان انتشار غیرطبیعی مواد شیمیایی در مغز را یکی از دلایل اصلی میگرن دهلیزی و سرگیجه افراد میگرنی می‌دانند. در کنار این مورد، عوامل دیگری نیز باعث ایجاد و تشدید میگرن ویستیبولار می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • خواب کم یا بی‌خوابی‌های مکرر
  • فشار خون بالا
  • تغییرات آب‌وهوایی و فشار هوا مانند قرارگرفتن در برابر باد مستقیم پنکه و کولر
  • نزدیک‌شدن به زمان قاعدگی در خانم‌ها
  • خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مانند شکلات، الکل، مونو سدیم گلوتامات

اما باوجود علائم زیاد و تداوم بیماری، بازهم برخی افراد هنوز از وجود میگرن و سرگیجه‌های آن مطلع نیستند یا مشکل آن‌ها به‌درستی تشخیص داده نشده است؛ بنابراین بهتر است قبل از هر کاری برای تشخیص آن به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید و با علم کافی به دنبال علت و درمان باشید.

یکی از بهترین روش‌ها و ابزارهای تشخیص علت سرگیجه و میگرن، سونوگرافی داپلر است که به سونوگرافی داپلر عروق مغز و کاروتید معروف است. این نوع سونوگرافی مانند سونوگرافی‌های معمولی نیست و برای سونوگرافی عروق و عصب‌های مغزی کاربرد دارد. در سونوگرافی عروق مغز امواج اولتراسونیک از طریق یک پروب کوچک که روی جمجمه قرار می‌گیرد، توسط دستگاه TCD به رگ‌های خونی مغز می‌رسد. البته برای اینکه امواج اولتراسونیک به‌راحتی روی پروب انتقال یابد، از نوعی ژل استفاده می‌شود که به‌سادگی در آب حل شده و از سر مراجعه‌کننده پاک می‌شود.

امواج اولتراسونیک پس از برخورد با رگ‌های خونی، بر اساس سرعت و میزان جریان خون که توسط دستگاه TCD اندازه‌گیری می‌شود، به صدا و تصویر تبدیل می‌شود و متخصص این زمینه باتوجه‌به صدا و شکل امواج به‌دست‌آمده گرفتگی شریان‌های خونی را تشخیص می‌دهد. درنتیجه به شما درباره علت سرگیجه پاسخ قطعی می‌دهد. علاوه بر این تشخیص میگرن با نوار مغز نیز امکان پذیر است.

تشخیص میگرن و درمان سرگیجه های میگرنی در کلینیک تهران TMS

در کنار همه موارد گفته‌ شده، مراجعه به یک کلینیک معتبر و پزشک متخصص و باتجربه روند تشخیص و درمان سرگیجه و میگرن شما را سرعت می‌بخشد. مرکز درمانی tms در تهران یکی از مراکز تشخیص و درمان سرگیجه میگرنی است و با انجام سونوگرافی داپلر و تشخیص دقیق عامل سرگیجه شما، مشکل را حل خواهند کرد.
همچنین این کلینیک با انجام تزریق بوتاکس توسط افراد متخصص که یکی از روش‌های درمان میگرن و سرگیجه‌های آن است و قبلاً هم به آن اشاره شد، شما را از درد و سرگیجه‌های ناگهانی میگرنی خلاص کرده و سبب آرامش و سلامتی بیش‌تر شما می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه و مشاوره با متخصصین این کلینیک مشکل خود را حل کرده و نگرانی خود را رفع کنید.

همچنین بخوانید
در این مقاله علائم شایع بیماری ام اس از جمله علائم اولیه، علائم ام اس خاموش، علائم ام اس خفیف و ... را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.
در این مقاله با انواع علائم افسردگی و افسردگی شدید در زنان متاهل و مجرد، مردان، نوجوان و افراد مسن آشنا میشویم و تست علائم افسردگی را معرفی میکنیم.
در این مقاله به بررسی بیماری افسردگی میپردازیم و با هرآنچه که درمورد این بیماری باید بدانیم از جمله علائم، ریشه های شکل گیری بیماری، انواع افسردگی، روش های درمان و ... آشنا میشویم.
بیش فعالی یک اختلال شایع است که با علائمی مانند کم توجهی، تکانشگری و ... همراه است. در این مقاله به بررسی ماهیت بیش فعالی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ، علائم و علل آن، ارتباط آن با افسردگی و راه های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: